Jens Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Idag fant jeg fram den store bråkete aircondition maskinen jeg kjøpte på el kjøp i fjor. Den har en slange man tar ut av vinduet og lager kald luft i soverommet. Hentet min tre måneder gamle datter og la henne i sengen min på rommet istad. Temperaturen der er nå ca 20-21 grader. Er det for kaldt for henne?Er så redd hun skal bli forkjølet.
Far til 2 Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Idag fant jeg fram den store bråkete aircondition maskinen jeg kjøpte på el kjøp i fjor. Den har en slange man tar ut av vinduet og lager kald luft i soverommet. Hentet min tre måneder gamle datter og la henne i sengen min på rommet istad. Temperaturen der er nå ca 20-21 grader. Er det for kaldt for henne?Er så redd hun skal bli forkjølet. Jeg bør holde kjeft ettersom jeg ikke er spesialist på dette, men blåser ikke en aircondition inn en hel haug med bakterier som en baby kansje ikke er motstandsdyktig mot ? Jeg er mer redd for kvaliteten på den luften som blåses inn enn jeg er mht selve temperaturen. Vær også oppmeksom på forkjølelse når barnet flyttes inn og ut av rom med forholdsvis store tempraturforskjeller.
Gjest hoppla Skrevet 3. juli 2008 #3 Skrevet 3. juli 2008 Har heller ingen erfaring med dette men mener ha hørt at det ikke skal være bra for små barn. Grunnen husker jeg alldeles ikke:/
Trampe Skrevet 4. juli 2008 #4 Skrevet 4. juli 2008 Vi har varmepumpe, og jeg bruker den på cooling nå i varmen. Jeg lar den blåse rett ut i rommet, passer på at temperaturen ikke er alt for kald og lar ikke babyen være i luftstrømmen. Om jeg ikke hadde kunnet bruke aircondition i denne varmen hadde både jeg og babyen svetta bort. Det er over 30 grader her inne uten den på, og det er heller ikke bra for babyen. Min blir ihvertfall sur og grinete og sover dårlig. Blåser inn bakterier?? Skal man ikke kunne være ute der den liksom henter disse bakteriene fra? Eller mener du det er bakterier i selve maskinen??
The Kitten Skrevet 4. juli 2008 #5 Skrevet 4. juli 2008 Idag fant jeg fram den store bråkete aircondition maskinen jeg kjøpte på el kjøp i fjor. Den har en slange man tar ut av vinduet og lager kald luft i soverommet. Hentet min tre måneder gamle datter og la henne i sengen min på rommet istad. Temperaturen der er nå ca 20-21 grader. Er det for kaldt for henne?Er så redd hun skal bli forkjølet. Jeg tror det skal gå helt fint. Tror nok ikke det er for kaldt, i mange land er det jo vanlig med aircondition, og barna klarer seg fint der. Det eneste er at jeg ikke ville lagt henne direkte i trekken fra airconditionen. Hilsen The Kitten :banantroll:
Fluffie Skrevet 4. juli 2008 #6 Skrevet 4. juli 2008 Tror det gaar greit saa lenge hun ikke ligger i trekken og det ikke blir for kjoelig, ja Angaaende bakterier saa er det viktig aa rengjoere airconditionmaskinen siden mye bakterier og annen drit samles inni den, og det gjoer at man sprer om dette i rommet om man ikke rengjoer den jevnlig. Leste om det en eller annen plass for en stund siden.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #7 Skrevet 4. juli 2008 Du må gjerne kjøle ned rommet før du legger babyen der, men ikke la babyen ligge på et airconditionrom hvor anlegget står på! Min mann er bussjåfør, og han har fortalt at mange i hans bransje har fått store problemer som følge av å sitte i trekken fra aircondition. Og selv om du ikke merker trekken, så er den der. Ville ikke latt mine barn sove i en slik, da er det faktisk bedre med ei vanlig vifte.
Gjest tingeling ikke innlogget Skrevet 4. juli 2008 #8 Skrevet 4. juli 2008 Sønnen min har fått ørebetennelse de få gangene vi har prøvd AC der hvor han sover, og onkelen min som er øre/nese/hals lege fraråder AC på soverommet til barn. Husker ikke begrunnelsen, men når min sønn ble syk så sluttet vi med det. Når vi er i syden pleier vi å kjøle ned soverommet hans før han skal legge seg og siden slår vi av AC'n. Vi pleier også å sørge for å få leilighet med soverom som ikke ligger i solsiden og da pleier temperaturen bli ok på kvelden. Ørebetennelse og annen sykdom er verre enn varme, men det verste er sykdom+ varme så jeg ville ikke brukt AC på rommet hvor en baby sover. tingeling
Rosalie Skrevet 4. juli 2008 #9 Skrevet 4. juli 2008 To ting som gjør meg skeptisk: - AC vil gi trekk i hele rommet selv om den ikke blåser direkte mot baby - AC-luft er veldig tørr. Tøft før babys slimhinner?
Kykkelikokos Skrevet 4. juli 2008 #10 Skrevet 4. juli 2008 Etter det jeg har hørt, så er det temperatursvingingene som pleier å gjøre folk forkjølet. Altså å gå fra f.eks 30 grader ute, til 19 grader inne. Foreldrene mine har varmepumpe som de nå bruker som aircondition. Snuppa her har i hvert fall ikke blitt syk av det. Men vi blåser ikke luft inn der hun sover. Luften bare sirkulerer rundt i huset.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #11 Skrevet 4. juli 2008 Etter det jeg har hørt, så er det temperatursvingingene som pleier å gjøre folk forkjølet. Altså å gå fra f.eks 30 grader ute, til 19 grader inne. Foreldrene mine har varmepumpe som de nå bruker som aircondition. Snuppa her har i hvert fall ikke blitt syk av det. Men vi blåser ikke luft inn der hun sover. Luften bare sirkulerer rundt i huset. varmepumpe er ikke aircondition Kan ikek sammenlignes. Aircondition kan man bli syk av etter bruk over tid. Spedbarn skal IKKE utsettes for aircon!
Amalie_85 Skrevet 4. juli 2008 #12 Skrevet 4. juli 2008 Tror nok ikke det er for kaldt. Etter den ene boka jeg har står det at 18 grader er fint om babyen har body med lange armer og dyne over seg....
Kykkelikokos Skrevet 4. juli 2008 #13 Skrevet 4. juli 2008 varmepumpe er ikke aircondition Kan ikek sammenlignes. Aircondition kan man bli syk av etter bruk over tid. Spedbarn skal IKKE utsettes for aircon! Hva er forskjellen på varmepumpe og aircondition da?
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2008 #14 Skrevet 5. juli 2008 Hva er forskjellen på varmepumpe og aircondition da? En varmepumpe flytter varme fra et sted med en gitt temperatur til et annet med høyere temperatur, en prosess som kalles varmepumping. Aircondition kjøler ned luften før den sender den ut i rommet. Det er i nedkjølingsprosessen som er forskjellig, og dermed er luften som spres i rommet annerledes, og ikke "ren" som i en varmepumpe. Er slik jeg har forstått det, men tar forbehold om at jeg tar feil.
kitten Skrevet 5. juli 2008 #15 Skrevet 5. juli 2008 Tror nok ikke det er for kaldt. Etter den ene boka jeg har står det at 18 grader er fint om babyen har body med lange armer og dyne over seg.... Ja om vinteren er det nok fint.. Men hva når det er nærmere 30 grader i skyggen ute? Da bør det ikke være mer forskjell enn 5 grader, ellers er det lett å bli forkjølet. Nå blir dette på dagtid da..
Far til 2 Skrevet 6. juli 2008 #16 Skrevet 6. juli 2008 Jeg ser det er forholdsvis mange lesere og forholdsvis mange ulike svar. Kansje en eller anne KG journalist bør sjekke opp denne problemstillingen med et par spesialister (barnelege + øre/nes/hals spesialist ?) og komme med en anbefalling til alle KG's lesere ?
Wildy Skrevet 6. juli 2008 #17 Skrevet 6. juli 2008 Jeg ser det er forholdsvis mange lesere og forholdsvis mange ulike svar. Kansje en eller anne KG journalist bør sjekke opp denne problemstillingen med et par spesialister (barnelege + øre/nes/hals spesialist ?) og komme med en anbefalling til alle KG's lesere ? Et meget godt forslag!
Murmelmy Skrevet 7. juli 2008 #18 Skrevet 7. juli 2008 Dette lurer jeg også på da jeg har nektet far i huset å ta frem vår AC pga lillemor på 2 1/2 mnd...
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #19 Skrevet 7. juli 2008 Hva er forskjellen på varmepumpe og aircondition da? Det er ingen forskjell. Ei varmepumpe er i utgangspunktet en modifisert AC. Ei varmpumpe blir kald ute og varm inne, AC det motsatte. Det er derfor varmepumpene har mulighet til å kjøle også. er ventiler som styrer retningen i systemet. Jobber med AC hver dag, og min erfaring er at trekken selvfølgelig er skummel, og med en temp forskjell på 10 grader mellom ute og inne, skal du ikke løpe mange turene ut og inn før du er forkjølet. Bruk den med måte. Og du trekker ikke bakterier fra ute og inn med ac eller varmepumpe. Det kan være avløpsvannet i innedelen som kan ligge igjen og lage en blanding av vann og støv. dette ligner direkte på støv, og bør fjernes.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #20 Skrevet 7. juli 2008 Det er ingen forskjell. Ei varmepumpe er i utgangspunktet en modifisert AC. Ei varmpumpe blir kald ute og varm inne, AC det motsatte. Det er derfor varmepumpene har mulighet til å kjøle også. er ventiler som styrer retningen i systemet. Jobber med AC hver dag, og min erfaring er at trekken selvfølgelig er skummel, og med en temp forskjell på 10 grader mellom ute og inne, skal du ikke løpe mange turene ut og inn før du er forkjølet. Bruk den med måte. Og du trekker ikke bakterier fra ute og inn med ac eller varmepumpe. Det kan være avløpsvannet i innedelen som kan ligge igjen og lage en blanding av vann og støv. dette ligner direkte på støv, og bør fjernes. Støvet ligner direkte på snørr, skulle det stå der..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå