Julie:) Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Jeg er 27 år gammel, deltidsstudent, deltidsarbeidene, deltidsmamma! Går på høyskole og er halveis i studiene og har vikariat på 60% + at jeg tar på meg jobbing så jeg jobber vel i bunn og grunn 100% når det kommer til stykke.. Bortsett fra de mnd jeg er på skolen, da blir det litt vanskeligere. Jeg har kjøpt leilighet, men vet vel at den henger i en tynn tråd for egentlig har jeg mer utgifter enn jeg får penger inn på konto og dette sliter jo og gnager på meg hele tiden. Er så ufattelig lei av og bekymre meg om penger! Har dere noen tips om hva jeg kan gjøre for å få en økonomisk lettere hverdag? Jeg ser liksom ingen løsning/ende på dette her og skulle så ønske jeg kunne ha en ryddig økonomi der jeg faktisk ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å spise noe annet en suppe! Neida, ikke så ille, men vet at jeg lever bakpå hele tiden og det er så frustrerende!
yoga Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Hei Har du undersøkt mulighetene for bostøtte fra Husbanken?
Julie:) Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. juli 2008 Nei jeg har ikke sett på muligheter til bostøtte fra Husbanken nei... Hvr kan jeg gjøre det? Jeg er klar over at jeg mulig må selge leiligheten min, men dette er jo hjemmet til min datter også og jeg kjøpte den når jeg flyttet fra x'en og det er ikke veldig fristende å leie må jeg si... Men om det blir bedre så vet jeg at det er mulig løsningen, men har ikke lyst! Redd for om det er veldig usikkert og leie..
yoga Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Gå inn på www.husbanken.no og les om det der Har du noen muligheter for å få en bedre betalt jobb enn det du har nå? Det er jo og en mulighet; bytte jobb til en bedre betalt..
gjest*ts* Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Kva med å leige gjennom studentsamskipnaden der du studerer? Dei har familieleil. som er billigare enn på markedet ofte. Pass på kor du handlar og sånn, er enorme prisforskjellar på mykje. Og så spørst det vel om du kanskje må tenke på å selge kåken ja...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. juli 2008 #7 Skrevet 3. juli 2008 Hva med å snakke med banken å event få betale ned lånet på 25 år istedenfor 20? Eller å kun betale rentene på lånet?til du er ferdig med studiene Dumt å selge for å leie!
Leeloo Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 Har man først kommet seg inn på markedet er det dumt å selge seg ut igjen. Bor du et sted der markedet fortsatt er ok og du har en lettomsettelig bolig så du tjener på det kan det likevel være en løsning. Det forutsetter jo at du får lavere kostnader ved å leie, evt. at du kan kjøpe noe rimeligere. Jeg solgte selv en leilighet for noen mnd. siden, pusset opp og solgte etter 2 år, fikk 45% mer for den enn jeg kjøpte for. Solgte pga. flytting, og markedet har vel gått litt ned etter det. Nå leier vi, betaler det samme som jeg før hadde i lån. Pengene står og renter seg pent på konto mens jeg avventer boligpriser og hvor renta ender opp, må uansett spare opp mer egenkapital da det er mye dyrere å kjøpe her. Ville helt klart sjekket om du har mulighet for bostøtte, men med full jobb og muligens støtte fra lånekassa (?) skal det litt til (grensa er vel på rundt 170000 i inntekt per år). Du får også mindre støtte hvis du eier enn hvis du leier fordi du ikke får støtte til det du betaler ned på lånet (jeg får nå 1500 kr mer bostøtte, selv om jeg har den samme utgiften). Sett deg ned og se på hvilke ugifter du kan kutte ut/ned på, og om det er noe du kan gjøre for å få opp inntektene (finnes det bedre betalte jobber f.eks.?). Man kan klare seg på lite om det ikke er for en alt for lang periode. Be om avdragsfritt lån til du er ferdig med å studere dersom du vet du vil tjene mer da. Du kan også sjekke med Husbanken om mulighet for å få refinansiert lånet ditt helt eller delvis hos dem, renta er lavere der. Benytt muligheten som student til å ta opp så mye studielån som mulig og betal ned huslånet med det, det er rentefritt mens du studerer, og har gunstigere betingelser enn et boliglån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå