Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #1 Del Skrevet 3. juli 2008 Ikke forvent at det er rent. det er egentlig ikke så hygienisk som du kanskje tror. som stuepike fikk jeg opplæring for noen måneder siden om hvordan man skal vaske et rom. BADET: Ta en svamp som ligger i en bøtte på vaske vognen. Ta et lite håndkle. Vask først vasken, så doen, så badekaret med svampen. deretter tørk av med håndkleet. legg svampen oppi bøtten igjen. I løpet av dagen vasker jeg ca 40 bad, har ikke fått beskjed om at det er nødt å bytte vann eller svamp en eneste gang (ÆSJ!?). DVS. Når du bader i badekaret på hotel, ligger du muligvis i avføring og annet gørr bakterie drit. Ørrgh.. SENGEN OG OVERFLATER: Bytt på sengetøyet såklart, enkelt og greit. Av og til er det ikke sikkert at puten er blitt brukt og hvis den ser fin ut kan du bare la den ligge uten å bytte på den.. (kremt) Hvis en person sover på hotellet en natt, kommer bare stuepiken og fikser på sengen hannes og gjør den fin så han kan sove i den en gang til natten etter. Hvis han da bestemmer seg for å bytte seng er det godt mulig at bare den ene sengen blir fikset dagen etter, dersom den ene ser uburkt ut siden den ble fikset dagen før. DVS: det er godt mulig at du ligger i en seng som ikke har helt rent senge tøy. Tørking av støv og vasking av gulvet på badet og resten av rommet: ta en klut og fjern all støv, hiv kluten oppi bøtten igjen ( utrolig nok er det ikke den samme bøtten som hører til svampen på badet). Ta vann fra den samme bøtten og tøm litt oppå moppen slik at den blir våt. Vask først gulvet på badet, dvs bare dytt all driten intill listen slik at det ikke synes (man får ikke alt over listen med moppen) gjør det samme på resten av gulvet men prøv å få mesteparten av driten ut i gangen så detkan støvsuges til slutt. MERK: dette vannet byttes BARE hvis det går tomt. Stuepiker gjør ofte feil, som f eks. å hive en tannkost i bosset med feiltagelse. De får gjerne beskjed av sjefen å bare legge den tilbake siden kunden vet jo ikke om det uansett. Det er ikke nødvendigvis sånn på alle hotell, men jeg jobber på et som ikke er noe dårlig (sier da ikke hvilket). Og JEG bytter vann selvom ingen andre gjør det, for jeg synes det er ekkelt gjort å vaske doen til folk med driten til en annen. Alt jeg skrev ovenfor er hva jeg ble lært opp til å gjøre, av hovedansvarlig stuepike på hotellet.. Yippi, dette er norge. Herlig å tenke hvor renslig det er i andre land<3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nursy Skrevet 3. juli 2008 #2 Del Skrevet 3. juli 2008 Tror egentlig ikke jeg trenger å vite sånne ting, er mer lykkelig uvitende. Vil ikke vite hva som er i pølsene mine heller. Men over til innlegget: ÆSJ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plym Skrevet 3. juli 2008 #3 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg er ikke hysterisk mht til renhold, men hvis det med dosvampen er sant, så blir jeg kvalm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antagonist Skrevet 3. juli 2008 #4 Del Skrevet 3. juli 2008 Hva er det for et hobbyhotell du jobber på? Er dette standard, eller er det bare vedkommende som ga deg opplæring som er så horribelt useriøs når det gjelder å gjøre jobben sin?? Jeg har også jobbet på hotell, og vi vasket faktisk til det ble rent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Serena Skrevet 3. juli 2008 #5 Del Skrevet 3. juli 2008 Ser for meg at dette er en tråd som er startet for å provosere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #6 Del Skrevet 3. juli 2008 Ser for meg at dette er en tråd som er startet for å provosere... Ikke nødvendigvis, jeg tror det så gjerne at dette foregår rundt omkring. Selv vasket jeg nattog for noen år siden, og pga tidspress skulle vi vaske vaskene i sovekupeene med håndkle som var brukt av passasjerene med kun vann. Nåde den som våget å bruke tid på å vaske ordentlig med middel og klut eller i alle fall et rent håndkle. Men jeg vet med sikkerhet at renholdet er skjerpet, de bruker vaskemiddel, men det er nok mange som fusker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
B.A. Skrevet 3. juli 2008 #7 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg jobbet som stuepike en stund tidligere og det var absolutt ikke så horribelt uhygienisk som det blir beskrevet her.Vi vasket til det ble rent og byttet vann/svamper/kluter osv hele tiden. Hadde jeg jobbet et slikt sted som TS beskriver hadde jeg tatt det opp med ledelsen eller gått til det skritt å si ifra til avisen (anonymt) for det skal virkelig ikke være slik på de fleste hoteller i Norge idag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #8 Del Skrevet 3. juli 2008 "Ser for meg at dette er en tråd som er startet for å provosere..." Er helt enig med deg. Første som slår meg er at ingen vasker 40 dass på et hotell iløpet av en dag, med mindre TS ikke klarer noe annet. Hotellet jeg jobbet på brukte en klut og et hånkle til hvert bad. Masse antibakteriell såpe og ingen bøtte med oppsamlet drit. Det er trossalt en VASK på badet, skyll no bare den jævla kluten om det er kommet støv på den, dersom den er blitt brukt til støvtørking i rommet først! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #9 Del Skrevet 3. juli 2008 Dette er litt på siden av tema, men siden det er folk her som jobber/har jobbet på hotell så tenkte jeg å prøve å få svar på noe jeg har lurt på. Jeg pleier alltid sette på don't disturb-skiltet på døra når jeg bor på hotell, fordi jeg ikke ønsker at noen skal inn på rommet mitt og ordne når jeg har tingene mine der. Jeg trenger ingen til å glatte på lakenet og re sengen, og bor aldri lenge nok til at det er nødvendig med noen vask. Men på de aller fleste hotellene jeg har bodd har det vært folk inne og redd sengen likevel. Hvorfor bryr ikke stuepikene seg om skiltet? Man skulle jo tro at de ville bli glad til for hvert rom de kunne hoppe over? Og hva hvis folk faktisk har hengt skiltet fordi de er på rommet, og ikke vil bli forstyrret? Jeg pleier ikke levere inn nøkkelen heller hvis ikke hotellet insisterer på det, så hvordan vet de når jeg er inne eller ute (uten å banke på eller åpne døra, og da forsvinner jo vitsen med don't disturb)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 3. juli 2008 #10 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Tja, jeg skal i hvert fall bare bruke dusj i hotellene fra nå framover i stedet for å ta bad. Endret 3. juli 2008 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
B.A. Skrevet 3. juli 2008 #11 Del Skrevet 3. juli 2008 Da jeg jobbet på hotell gikk vi ALDRI inn på et rom der folk ikke skulle bli forstyrret med mindre vi hadde mistanker om ulovligheter eller at gjestene skulle ha reist hjem. Å ja, vi syntes det var herlig når vi slapp å rengjøre et rom. Hadde det skjedd meg mens jeg bodde på hotell hadde jeg klaget, det er tross alt en grunn til at det skiltet finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. juli 2008 #12 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg er så glad jeg ikke jobber på hotell så jeg ikke vet slikt som dette . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #13 Del Skrevet 3. juli 2008 BADET: Ta en svamp som ligger i en bøtte på vaske vognen. Ta et lite håndkle. Vask først vasken, så doen, så badekaret med svampen. deretter tørk av med håndkleet. legg svampen oppi bøtten igjen. I løpet av dagen vasker jeg ca 40 bad, har ikke fått beskjed om at det er nødt å bytte vann eller svamp en eneste gang (ÆSJ!?). DVS. Når du bader i badekaret på hotel, ligger du muligvis i avføring og annet gørr bakterie drit. Ørrgh.. Denne burde de har endret på, men så vidt jeg vet dør dobakterier når de er tørre. Og såpe, klor eller hva de nå har i vaskevannet vil og ta knekken på det meste. SENGEN OG OVERFLATER: Bytt på sengetøyet såklart, enkelt og greit. Av og til er det ikke sikkert at puten er blitt brukt og hvis den ser fin ut kan du bare la den ligge uten å bytte på den.. (kremt) Hvis en person sover på hotellet en natt, kommer bare stuepiken og fikser på sengen hannes og gjør den fin så han kan sove i den en gang til natten etter. Hvis han da bestemmer seg for å bytte seng er det godt mulig at bare den ene sengen blir fikset dagen etter, dersom den ene ser uburkt ut siden den ble fikset dagen før. DVS: det er godt mulig at du ligger i en seng som ikke har helt rent senge tøy. Mulig lus kan smitte slik? Vet ikke hvor lang tid de trenger uten blod før de dør. Tørking av støv og vasking av gulvet på badet og resten av rommet: ta en klut og fjern all støv, hiv kluten oppi bøtten igjen ( utrolig nok er det ikke den samme bøtten som hører til svampen på badet). Ta vann fra den samme bøtten og tøm litt oppå moppen slik at den blir våt. Vask først gulvet på badet, dvs bare dytt all driten intill listen slik at det ikke synes (man får ikke alt over listen med moppen) gjør det samme på resten av gulvet men prøv å få mesteparten av driten ut i gangen så detkan støvsuges til slutt. MERK: dette vannet byttes BARE hvis det går tomt. Greit nok. Vil tro det går tomt for vann ofte nok til at det ikke blir noen katastofe. Stuepiker gjør ofte feil, som f eks. å hive en tannkost i bosset med feiltagelse. De får gjerne beskjed av sjefen å bare legge den tilbake siden kunden vet jo ikke om det uansett. Ekkelt, men hadde egentlig regnet med at det var slik. Alle kan gjøre feil, og i en slik bransje er det ikke lett å innrømme de. Pleier ha tannkosten min i et hylster sånn for sikkerhetsskyld. Og søppelposen må jo skiftes mellom hver kunde om den blir brukt, så i verste fall er det kun "mine" bakterier der. Alt i alt synes jeg ikke dette var så hårreisende egentlig. Miljømessig sett er det verre med et ekstremforbruk av diverse vaskemidler, vaskemaskiner som går konstant osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamela Skrevet 3. juli 2008 #14 Del Skrevet 3. juli 2008 Har drevet en del med renhold og ikke hørt eller sett noe lignende, heldigvis. Erfarne renholdere som kan renhold vil neppe jobbe under sånne forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #15 Del Skrevet 3. juli 2008 Ikke forvent at det er rent. det er egentlig ikke så hygienisk som du kanskje tror. som stuepike fikk jeg opplæring for noen måneder siden om hvordan man skal vaske et rom. BADET: Ta en svamp som ligger i en bøtte på vaske vognen. Ta et lite håndkle. Vask først vasken, så doen, så badekaret med svampen. deretter tørk av med håndkleet. legg svampen oppi bøtten igjen. I løpet av dagen vasker jeg ca 40 bad, har ikke fått beskjed om at det er nødt å bytte vann eller svamp en eneste gang (ÆSJ!?). DVS. Når du bader i badekaret på hotel, ligger du muligvis i avføring og annet gørr bakterie drit. Ørrgh.. SENGEN OG OVERFLATER: Bytt på sengetøyet såklart, enkelt og greit. Av og til er det ikke sikkert at puten er blitt brukt og hvis den ser fin ut kan du bare la den ligge uten å bytte på den.. (kremt) Hvis en person sover på hotellet en natt, kommer bare stuepiken og fikser på sengen hannes og gjør den fin så han kan sove i den en gang til natten etter. Hvis han da bestemmer seg for å bytte seng er det godt mulig at bare den ene sengen blir fikset dagen etter, dersom den ene ser uburkt ut siden den ble fikset dagen før. DVS: det er godt mulig at du ligger i en seng som ikke har helt rent senge tøy. Tørking av støv og vasking av gulvet på badet og resten av rommet: ta en klut og fjern all støv, hiv kluten oppi bøtten igjen ( utrolig nok er det ikke den samme bøtten som hører til svampen på badet). Ta vann fra den samme bøtten og tøm litt oppå moppen slik at den blir våt. Vask først gulvet på badet, dvs bare dytt all driten intill listen slik at det ikke synes (man får ikke alt over listen med moppen) gjør det samme på resten av gulvet men prøv å få mesteparten av driten ut i gangen så detkan støvsuges til slutt. MERK: dette vannet byttes BARE hvis det går tomt. Stuepiker gjør ofte feil, som f eks. å hive en tannkost i bosset med feiltagelse. De får gjerne beskjed av sjefen å bare legge den tilbake siden kunden vet jo ikke om det uansett. Det er ikke nødvendigvis sånn på alle hotell, men jeg jobber på et som ikke er noe dårlig (sier da ikke hvilket). Og JEG bytter vann selvom ingen andre gjør det, for jeg synes det er ekkelt gjort å vaske doen til folk med driten til en annen. Alt jeg skrev ovenfor er hva jeg ble lært opp til å gjøre, av hovedansvarlig stuepike på hotellet.. Yippi, dette er norge. Herlig å tenke hvor renslig det er i andre land<3 Jeg har jobbet på hotell og andre lign plasser med renhold. At det finnes udugelige folk der som andre plasser er nok sant. Deres vaskemetoder stemmer ikke med de jeg kjenner til. faktisk så finnes det kontroller på slike ting også. en annen ting er at jeg tviler på deg er: du vasket 40 bad på en dag,men da har du rommene i tillegg. du har 7.5 timers dag...Selv utlendinger jobber ikke slik i dag. tror du på dette selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 3. juli 2008 #16 Del Skrevet 3. juli 2008 Ser for meg at dette er en tråd som er startet for å provosere... Hun lyver faktisk ikke. Jeg vet hvem det er Men uansett, derfor bader jeg aldri på hoteller, sover i pysj o.l Men det er jo ikke alle hotellene som er slik, til tross for at det ofte er mer urenslig enn de sier selv :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 3. juli 2008 #17 Del Skrevet 3. juli 2008 På hotellet der jeg jobber er det i alle fall ikke slik! Der blir det rengjort til det er rent, og man tar ny hånduk for hvert rom (og bruker ikke samme i vask og do nei..) Jeg jobber i hovedsak ikke som stuepike men har tatt på meg noen vakter innimellom. Henger det "do not disturb-skilt" på døren så går ingen inn. Rett og slett! På hotellet der jeg jobber skal en stuepike i gjennomsnitt ta 21 rom om dagen, og det er mye! Så 40 er nok litt i overkant på en 7,5 timers arbeidsdag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 3. juli 2008 #18 Del Skrevet 3. juli 2008 Har vanskelig for å tro at det er sånn på de fleste hoteller. Men likevel, dette var i overkant ekkelt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #19 Del Skrevet 3. juli 2008 Her har noen stålet mitt innlegg fra libresse og lagt det ut her. Det gjør da ingen ting, men jeg vasker ikke 40 rom ALENE på en dag:P Vi går to og to sammen og bytter på seng og bad. Det er greit det at mange hotell har det annerledes, sa bare hvordan det var på mitt hotell, og jeg er sikker på at mitt hotell ikke er det værste dersom det er ganske fint. Jeg lagde ikke dette innlegget for å provosere:O Heler for å advare, reiser man til syden er det kanskje lurt å ha tannkosten sin i dovesken hele tiden for eksempel. Jeg er fullstendig klar over at det er GRUSOMT ekkelt det som jeg har skrevet; men jeg gjør det ikke slik, det der var opplæringen min og det er sånn de fleste gjør det, på det hotellet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beast Skrevet 3. juli 2008 #20 Del Skrevet 3. juli 2008 Hehe! Det er en bruker på Libresse.no som påstår at hun har skrevet dette innlegget (der ble det lagt inn to minutter før denne tråden ble startet) og hun sier at hun ikke har postet det her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå