Gå til innhold

Hvor variert spiser du?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Denne artikkelen fikk meg til å tenke på om jeg spiser variert nok. Hva med dere?

I dag har jeg spist og drukket:

vann

kaffe

kiwi

fersken

hjemmebakt grodbrød

rugknekkebrød

speilegg

ost

bittelitt smør til å steke speilegget

salat

tomat

mandler

Poteter og erter og noe annet til middag, vet ikke helt hva det blir resten av dagen.

Gjest Frosk
Skrevet

Jeg spiser vanligvis temmelig variert. (Dvs ikke så voldsomt variert akkurat nå, siden jeg ikke er hjemme og derfor ikke lager mat selv ;) ) Spiser veldig mye forskjellig frukt og bær og grønnsaker, nøtter, varierer med poteter / ris / couscous / bulgur / pasta til middagen...

(Til nå i dag: ferskpresset appelsinjuice vann fersken plommer brød egg rødløk tomat paprika agurk salat jordbær blåbær moreller melon pannekaker yoghurt cashewnøtter nudler kikerter sukkererter gulrot mais)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg spiser variert, men kunne nok både spist litt mer (særlig midt på dagen burde jeg hatt bedre vaner). Er i hvert fall flink til å variere middagene med enten grønnsaker, linser/bønner, byggryn, fullkornsris o.l framfor f eks pasta som vi nesten aldri spiser lengre. Vi bruker også mindre og mindre kjøtt, men endel vegetarisk, kylling og fisk - sistnevnte kunne vi godt spist enda mer av. Spiser grovt brød og grove knekkebrød, og baker endel selv basert på sammalt hvete eller rug (har ingen problemer med hvetemel, så bruker det framfor spelt, men gjør baksten så grov som mulig).

Men jeg tror jeg kunne fått i meg mer kalsium - via yoghurt og andre syrnede melkeprodukter, f eks. Bruker endel ost og matfløte.

Jeg merker i hvert fall godt på kroppen at den har det bra med et slikt kosthold.

Gjest Gjest
Skrevet

-- har forresten ikke spist spesielt sunt i dag pga hangover og veldig varmt vær, men drakk god rosévin i går - og middagen var gule linser med spinat :fnise: Har spist noen knekkebrød, en brødskive og noen nektariner.

Skrevet

Jeg spiser ikke så variert som jeg kunne ønske. På jobben er det bare brød/knekkebrød med pålegg til lunsj og jeg har ingen mulighet til å ta med lunsj hjemmefra. Til frokost spiser jeg 4-korn med lettmelk eller biola, men burde kanskje bytte ut dette med egg og tilbehør siden jeg spiser så mye brød til lunsj. Middager blir stort sett enten veldig sunt med salat, eller veldig usunt med pizza eller hamburger. Jeg prøver å ta igjen for ensidig kosthold i uken med mye frukt og grønt i helgene.

Skrevet

Jeg spiser mye grønnsaker i form av salat, og bruker alltid grønnsaker på brødskiva. Men det går nok kanskje litt for mye i brødskive med kremost, salat, skinke og agurk. Går aldri lei. Spiser kanskje for mye brød. Har litt flinkere i det siste til å variere med kornblanding med cultura/melk/lettyoghurt, knekkebrød, variere pålegge og spise mer leverpostei, makrell i tomat, ost osv. Middagen er vanligvis variert, i alle fall nå ettersom jeg har samboer. Gikk mer i det samme da jeg var alene. Har alltid med meg salat på nattevakter (jobber en del natt). Da har jeg gjerne i salat, ruccola, rødløk, soltørket tomat, agurk, paprika, finhakket chili, kidneybønner, rester av kjøtt fra middagen, purre og mais. Skulle gjerne ha spist mer rent kjøtt, om det ikke hadde vært så dyrt. Burde også bli flinkere til å spise fisk.

• 1 måned senere...
Skrevet
Jeg spiser mye grønnsaker i form av salat, og bruker alltid grønnsaker på brødskiva. Men det går nok kanskje litt for mye i brødskive med kremost, salat, skinke og agurk. Går aldri lei. Spiser kanskje for mye brød. Har litt flinkere i det siste til å variere med kornblanding med cultura/melk/lettyoghurt, knekkebrød, variere pålegge og spise mer leverpostei, makrell i tomat, ost osv. Middagen er vanligvis variert, i alle fall nå ettersom jeg har samboer. Gikk mer i det samme da jeg var alene. Har alltid med meg salat på nattevakter (jobber en del natt). Da har jeg gjerne i salat, ruccola, rødløk, soltørket tomat, agurk, paprika, finhakket chili, kidneybønner, rester av kjøtt fra middagen, purre og mais. Skulle gjerne ha spist mer rent kjøtt, om det ikke hadde vært så dyrt. Burde også bli flinkere til å spise fisk.

Jeg spiser ganske variert, men kunne sikkert blitt enda flinkere. Jeg blir fort matlei og er derfor nødt til å ha stor variasjon i kostholdet. Jeg motsetning til de fleste andre nordmenn spiser jeg ikke brød hver dag. Jeg er kresen når det kommer til pålegg, og da blir jeg raskt lei av brødmat. Det faller naturlig bort til fordel for salater, suppe, kornblanding, havregrøt, nøtter, yoghurt, frukt osv.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...