Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Min mann og jeg diskuterer litt det å kjøpe hus/leilighet/rekkehus, i stedet for å leie. Jeg vet at renten er på vei opp, men på den andre siden er husprisen på vei ned. Anyway... Jeg har en ca inntekt på 260000 og han på 330000 kr. I følge postbanken, kan vi ikke får høyere lån enn 1,5 - 1,6 millioner. Her hvor jeg bor, får vi null og niks for dette og jeg syntes det er litt lavt. Vi har ingen barn enda. Hva mener dere, eventuelt, hvor stor prosent av inntekten deres bruker dere på huslån?
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 I år "oppgraderer" vi fra rekkehus til enebolig. Den koster 2,1 mill. Men vi har egenkapital på 500 000, så lånet blir på 1,6 mill. Jeg tjener 340 000 og han tjener 415 000. Vi har heller ingen barn, men prøver så godt vi kan å lage Synes 2xbruttoinntekt er høyt nok lån for vår del. Man skal jo leve også (og reise og pusse opp og spare og spise osv sov)
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #3 Skrevet 3. juli 2008 Vi kjøpte nettopp til 2 mill. Det er min andre leilighet, som er STOR og har plass til eventuelle barn som måtte dukke opp. Pga at jeg har eid før, og solgt nylig, har jeg fått litt egenkapital som gjør at lånet vårt er på ca 1,5 mill totalt. Vi betaler 11000 i mnd til boliglånet, så kommer 3000 i fellesutgifter. Dvs 7000 kr hver i boutgifter hver mnd. Vi tjener nogenlunde likt, og 7000 er vel litt over en tredjedel av lønna vi får utbetalt hver mnd. Studielånet som kommer i tillegg gjør at halvparten av lønna mi går til å betale ned på lån! Jeg vet ikke hvor gamle dere er, vi er i midten av tredveårene, og da føles det riktig å kjøpe en litt større leilighet med ekstra rom. Jeg solgte min gamle til et ungt par som var førstegangskjøpere, den er rundt 50 kvadrat og to-roms, og jeg misunner dem litt som deler på et lån som jeg betjente helt alene da jeg bodde der og var singel. Jeg ville kjøpt nå, i stedet for å leie. Ser her inne at det er delte meninger om det, men det å investere i bolig nå som prisene er lave, er lurt. Jeg solgte min gamle leilighet for det samme som jeg kjøpte den for - for fire år siden. Turde ikke vente på et bedre bud i denne nedgangstiden. Ganske kjipt å ikke tjene noe på salgssummen, men samtidig så har jeg betalt ned en god del på lånet og sånn sett tjent på det. Tipper de nye eierne vil tjene godt på boligen min siden de fikk den så billig. Men jeg har jo kjøpt ny og kan ikke sitte med to leiligheter over lang tid.
Rosalie Skrevet 3. juli 2008 #4 Skrevet 3. juli 2008 Med så lave inntekter er det ikke forsvarlig å gi dere høyere lån. Lånet skal tross alt betales!
LilBlossom Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Med så lave inntekter er det ikke forsvarlig å gi dere høyere lån. Lånet skal tross alt betales! Tja, nå var det ikke helt det jeg spurte etter heller. Jeg prøver å få et inntrykk av hvor mye av lønningen går med til huslån, slik at jeg har noe å gå ut i fra. Men ellers takk for tilbakemedlingen. TS her forresten, bestemte meg for å registrere meg etter 1 år som uregistrert bruker på Kvinneguiden.
Rosalie Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Vi har 1.4 i huslån og betaler ca 10.500 pr måned på lånet. I tillegg kommer det en hævv andre utgifter, som kommunale avgifter, vedlikehold etc., som i borettslag stort sett er bakt inn i husleia som kommer i tillegg til lånet.
kiri Skrevet 3. juli 2008 #7 Skrevet 3. juli 2008 Tror man kan få 3xinntekt i lån, men da skal alle lån telle med. Om mye av dette er studielån (og lønningene høye?) mener jeg noen får opp til 3,5xinntekten.
KnockedUp Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 Vi har høyt gjeldsnivå, tjener rett under 600.000 til sammen og har huslån på 1.750.000, pluss studielån på 150.000. Her er det heller ikke sjans til å finne noe billigere enn det, 1,8 er også i minste laget, men vi har vært så heldige at vi har fått gratis tomt og har kunnet bygge nytt billig. Etter å ha leid i mange år har det å eie egen bolig høy prioritet hos oss, så da får vi heller velge vekk andre ting.
Alison Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 Jeg har en ca inntekt på 260000 og han på 330000 kr. I følge postbanken, kan vi ikke får høyere lån enn 1,5 - 1,6 millioner. Her hvor jeg bor, får vi null og niks for dette og jeg syntes det er litt lavt. Vi har ingen barn enda. Hva mener dere, eventuelt, hvor stor prosent av inntekten deres bruker dere på huslån? Jeg synes det høres ut som dere har fått et fornuftig tilbud fra Postbanken. Om dere finner noe i den prisklassen eller ei skal ikke ha noe å si. Det som betyr noe er hvor stort lån banken mener dere kan betjene. Mange av de som tøyde strikken så langt de bare kunne i forhold til lånebeløp (gikk gjerne fra bank til bank og valgte den banken de fikk høyest lån i), er de som sliter nå. Husk at dere skal leve også, ikke bare bo. Nå skriver du ikke noe om dere har studielån eller andre lån fra før. Det spiller også inn når det skal beregnes hvor stort lån dere kan få. Har dere egenkapital fra før eller må dere låne 100%?
Gjest Lintin Skrevet 4. juli 2008 #10 Skrevet 4. juli 2008 Hvor mye man får låne og hvor mye som er fornuftig å låne kan helt klart variere. Lånebeløpet dere har blitt tilbudt høres fornuftig ut og dere vil fortsatt kunne ha det romslig økonomisk. Min mann og jeg har lån på 3,6 mill ( hadde ca 1,2 mill i egenkapital) og har en samlet inntekt på rundt 1,1 mill, siden vi er unge, gode utdannelser, faste jobber og forholdsvis høye lønninger begge to så anså banken det som liten risiko å låne oss mer enn 3,5x inntekt. Vi betaler 26 000 i mnd på lånet hvilket er ca 45% av inntekten, vi lever likevel greit og har alltid penger til overs hver måned.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #11 Skrevet 4. juli 2008 Jeg har inntekt på 340 000 og lån på 1 mill. Jeg betaler ca 6 600 i måneden på lånet, og så kommer fellesutgifter til borettslaget på 3 600 i tillegg. Hver måned har jeg utbetalt ca 20 000 (dette er inkludert de pengene jeg "får igjen" på skatten for rentene på lånet). Altså betaler jeg 6 600/20 000 = 33% av lønnen min til lånet, og totalt ca 50% av lønnen går til bolig. Jeg synes det høres ut som et fornuftig lånetilbud fra banken. Da jeg fikk lån tok de med i betraktningen at jeg holder på med en doktorgrad, innen et område hvor det er lett å få jobb og hvor lønningene er høye (det er desperat mangel på folk med min utdanning), så de tok med i betraktningen at jeg mest sannsynlig kommer til å gå en del opp i lønn om et par år. Jeg fikk låne 3 ganger dagens inntekt. Og det synes jeg holder i massevis, jeg hadde ikke turt å låne mer. Det er ikke vits i å kjøpe en så dyr og fin leilighet at man blir fanget i den fordi man ikke har råd til en bussbillett en gang
Gjest Pitter Pan Skrevet 4. juli 2008 #12 Skrevet 4. juli 2008 Vi har samlet bruttoinntekt på 750 tusen, og lån på 2,5 mil, 25 år. Boliglån er da 3,3x inntekt. I tillegg har vi samlet studielån på 500 tusen, totalt lån blir på 4x inntekt. Vi måtte ha såpass stort lån for å kjøpe noe ordentlig i Oslo.. Og jeg syntes det var litt skummelt å ta et så stort lån. Men det går helt fint å betale! Jeg vil faktisk øke de månedlige avdragene, fordi hver måned blir det penger igjen, og de ligger bare på sparekontoen, og venter på å bli beskattet som formue. Vi betaler rundt 9 tusen hver pr måned, i renter og avdrag, +2000 i studielån. Samtidig gikk vi ned i skatteprosent, fordi vi bestilte nye skattekort med engang, fra 36 til 22-24%, får noe rundt 20 000 - 22 000 utbetalt pr måned. I den ideelle verden ville vi alle hatt små lån på 2,5-3x inntekt, og kjøpt billige hus på landet. Men for oss unge, uten barn, uten bil, er det helt greit med større lån!
Pasha Skrevet 5. juli 2008 #14 Skrevet 5. juli 2008 Synes postbanken er fornuftig der jeg. husk at dere skal leve også, ikke bare bo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå