Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #1 Skrevet 3. juli 2008 Søstra mi har ei datter på 5 år som får lov til å bruke sminke ute. Hun har hatt det på seg flere ganger i barnehagen. Nå har barnevernet meldt søstra mi til barnevernet fordi 5-åringen bruker sminke og kalt det barnemishanling.. Hadde de rett til det? Er det barnemishandling å la en 5-åring gå med sminke? Jeg synes ikke noe om at en 5 åring går med sminke, men det er vel ikke ulovlig heller? Og hvordan kommer barnevernet til å reagre på dette? De kan vel ikke ta fra henne ungen fordi hun bruker sminke, eller? Min søster har aldri gjort sin datter noe vondt heller.. Er det noen som har noen tips til hva man kan gjøre når familiedlemmer blir meldt til barnevernet??
nessi Skrevet 3. juli 2008 #2 Skrevet 3. juli 2008 Tror nok barnehagen bygger sin bekymringsmelding til barnevernet på mer enn at jenta bruker sminke. De sender ikke inn det uten grunn. Barnevernet tar inn søstra di til samtale, og så blir saken henlagt eller tatt videre etter det.
Gjest gladlaks Skrevet 3. juli 2008 #3 Skrevet 3. juli 2008 Barnehagen har plikt til å melde til barnevernet dersom det er mistanke om omsorgssvikt. Det høres litt rart ut at de skal melde i dette tilfellet, og ikke heller ta dette opp med mor. Tviler på at de kommer til å ta fra henne ungen. Når dette er sagt, så synes jeg det høres veldig rart ut at en 5-åring bruker sminke (uten om til utkledning). Jeg ville ikke latt mine barn gjøre det, men det er vel ikke barnemishandling med mindre det er moren som oppfordrer henne til å gjøre det. Støtt søsteren din, og prøv å få henne til å kun la barnet bruke sminke i lek-situasjoner.
Malama Skrevet 3. juli 2008 #4 Skrevet 3. juli 2008 Man har jo alltid "rett" ("lov") til å melde noen til barnevernet, det man gjør da er jo å levere en bekymringsmelding, og det finnes ingen regulering av hva som er, og ikke er, grunnlag for å bli bekymret nok til å levere en slik.
Far til 2 Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Søstra mi har ei datter på 5 år som får lov til å bruke sminke ute. Hun har hatt det på seg flere ganger i barnehagen. Nå har barnevernet meldt søstra mi til barnevernet fordi 5-åringen bruker sminke og kalt det barnemishanling.. Hadde de rett til det? Er det barnemishandling å la en 5-åring gå med sminke? Jeg synes ikke noe om at en 5 åring går med sminke, men det er vel ikke ulovlig heller? Og hvordan kommer barnevernet til å reagre på dette? De kan vel ikke ta fra henne ungen fordi hun bruker sminke, eller? Min søster har aldri gjort sin datter noe vondt heller.. Er det noen som har noen tips til hva man kan gjøre når familiedlemmer blir meldt til barnevernet?? Om årsaken til bekymringsmeldingen ene og alene bygger på at barnet får lov å sminke seg, tror jeg du kan ta det helt med ro. Jeg er nesten 100% overbevist om at en slik sak vil bli henlagt etteretter at de har snakket med moren til jenta. Hvis det derimot er flere årsaker enn det som kommer frem, tror jeg søstern din bør ta med seg en støtteperson. Det er påstått at "barnevernet" i noen kommuner opptrår uetisk og kommer med udokumenterte påstander og anklagelser. I så tilfelle kan det være greit å ha en støtteperson som kan bekrefte disse anklagene om saken går videre. "Barnevernet" stiller sansynligvis med minst 2 personer.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Hvis det derimot er flere årsaker enn det som kommer frem, tror jeg søstern din bør ta med seg en støtteperson. Det er påstått at "barnevernet" i noen kommuner opptrår uetisk og kommer med udokumenterte påstander og anklagelser. I så tilfelle kan det være greit å ha en støtteperson som kan bekrefte disse anklagene om saken går videre. "Barnevernet" stiller sansynligvis med minst 2 personer. Ha en diktafon i lommen/vesken, ta opp hele samtalen på bånd. Selv om man har med støtteperson vil ikke personen bli trodd.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #7 Skrevet 3. juli 2008 Man har jo alltid "rett" ("lov") til å melde noen til barnevernet, det man gjør da er jo å levere en bekymringsmelding, og det finnes ingen regulering av hva som er, og ikke er, grunnlag for å bli bekymret nok til å levere en slik. Straffeloven har bestemmelser om falsk anklage. Det er f.eks. straffbart å levere bekymringsmelding mot bedre vitende. Hvis det sendes bekymringsmelding skal det være en reell bekymring for omsorgssvikt.
Malama Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 Selvsagt skal man ikke levere bekymringsmelding uten reel grunn for bekymring, men nå snakket jeg ikke om falske anklager da, men at grensen for hva som gir "rett" til bekymring ikke er lovbestemt. Men, at en 5åring går med sminke er jo å legge grensa for bekymring veldig lavt da, jeg synes det er rart en banehage reagerer slik på det, om det ikke er noe mer.
Gjest Purple Haze Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 Enig med Malama. Hvis barnehagen sender bekymringsmelding kun på grunnlag om sminke på 5-åringen, er det for tynt. Ofte er det en sum av ting som gjør at man sender bekymringsmelding til barnevernet. Hvis dette barnet ellers har det bra hos sin mor, trenger hun ikke bekymre seg for å møte barnevernet. Da løser saken seg av seg selv. Når det er sagt, bør kanskje ikke en 5-åring gå med sminke i barnehagen hver dag. Greit i lek en gang i blant, men ikke som en dagligdags ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå