Mann 42 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #41 Del Skrevet 4. juli 2008 Men hvorfor akkurat dinosaurene liksom? Mange av dem var både små og ytterst fredelige. Jeg hadde heller vurdert å kutte ut krokodiller eller malariamygg. Tenk på det. Gud druknet Lillefot. Og alle vennene hans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 4. juli 2008 #42 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Var det ikke nettopp da de brått døde ut? Noen er jo blitt funnet stående med mat i munnen, tydeligvis etter en brå død. Så flommen lagde Great Canyon, men den greide ikke velte en stakkars dino.. ikke engang få han til å måpe slik at maten ble skylt ut av munnen. PS.. Dessuten så må du komme med dokumentasjon på denne mat i munnen historen. Det er en kjent vandrehistorie. Endret 4. juli 2008 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bajum Skrevet 4. juli 2008 #43 Del Skrevet 4. juli 2008 Sjekk denne artikkelen på forskning.no Når forskerne borer seg ned i isen på Antarktis og henter opp kjerneprøver, så finner de det vi kan kalle for "årringer" i isen. Disse forteller om hvordan klimaet har vært hver årstid i årene som har gått. Hvordan ville en verdensomfattende vannflom ha påvirket isen på Antarktis? Jeg vet at f.eks. Jehovas vitner tror at isen på Antarktis faktisk ikke en gang fantes før vannflommen, men ble dannet under vannflommen (vannet frøs ved polene). Hvordan kan forskerne da finne årringer tilsvarende 900000 år? Men hvis nå isen lå der før vannflommen, og jorden var dekket at vann i over et år for 4500 år siden, burde ikke kjerneprøven fra Antarktis da vist tydelige tegn på dette? Og apropos Jehovas vitner. Jeg kom over en interessant brevveksling om temaet verdensomfattede vannflom. Mellom et vitne og selskapet Vakttårnet: watchtowerletters.com En ting jeg lurer på er: Hvorfor er det så viktig at den flommen måtte være verdensomfattende? Riktignok snakker bibelen om at den dekket hele verden, men bibelskribentene brukte ofte begrepet "verden" også om "hele den kjente verden". Og det er faktisk funnet vitenskapelige tegn (jeg skrev ikke bevis, men tegn) på at svartehavet ble rammet av en flodbølge for noen tusen år siden. Hvorfor ikke utforske den linjen litt nærmere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 4. juli 2008 #44 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Tenk på det. Gud druknet Lillefot. Og alle vennene hans. Joda.. men han tok jo knerten på alle menneskene (utenom familien noha da) Endret 4. juli 2008 av Midgard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #45 Del Skrevet 4. juli 2008 (endret) Sjekk denne artikkelen på forskning.no En ting jeg lurer på er: Hvorfor er det så viktig at den flommen måtte være verdensomfattende? Riktignok snakker bibelen om at den dekket hele verden, men bibelskribentene brukte ofte begrepet "verden" også om "hele den kjente verden". Og det er faktisk funnet vitenskapelige tegn (jeg skrev ikke bevis, men tegn) på at svartehavet ble rammet av en flodbølge for noen tusen år siden. Hvorfor ikke utforske den linjen litt nærmere? I denne saken gjør kristenfundamentalistene det som blant gamblere kalles å "go for broke". De satser alt på et kort, og lar det stå til. Også kjent som Kinasyndromet, eller "China or Bust" blant tunnelborere. Hva i all verden er vel en skarve lokal tsunami i Svartehavet? Nei, de vil ha verdensfloden, ellers kan det være det samme. Dersom det ikke er en verdensomspennende flod, så er jo hele poenget borte, og bibelen er ikke lenger ufeilbarlig. Det gjør at de må innrømme at den er åpen for kontekstuell tolkning og at man ikke kan ta alt som står der bokstavelig. Og etter det blir religiøsitet i langt større grad et spørsmål om personlig spiritualitet, noe som ikke er særlig populært blant dogmatikere. Endret 4. juli 2008 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. juli 2008 #46 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg skulle ønske han var litt mer keen på å gjøre under på steder som Rwanda. Han har nå engang gitt menneskene den frihet å kunne ta egne valg. Han gjør sikkert under for en del mennesker der også, om de ber ham om det. Mange nasjoner kunne også gjøre mye her, om det ikke var for at de bare jatter med alle disse muslimene som hele tiden driver og skal erobre nye landområder. De er mer opptatt med å heie på muslimer som vil ta knekken på Israel, enn å forhindre at hundretusener blir slaktet ned, og millioner blir jaget på flukt fra dette landet Rwanda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. juli 2008 #47 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg vil sette svært stor pris på det om vi holder oss til flommen. Som faktisk er så fysisk umulig at den mest sannsynlig aldri fant sted. Nå er du ganske urimelig. I ditt innlegg som jeg svarte på, nevner du EN HVILKEN SOM HELST HISTORIE. Dreier alle disse seg om flommen også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bajum Skrevet 4. juli 2008 #48 Del Skrevet 4. juli 2008 Han har nå engang gitt menneskene den frihet å kunne ta egne valg. Han gjør sikkert under for en del mennesker der også, om de ber ham om det. Hvem som blir bønnhørt eller ikke, virker på meg temmelig tilfeldig... Men den frie vilje er interessant. Er det egentlig en fri vilje? Er Gud allmektig og allvitende og kan forutse alt? Hvorfor kunne han da ikke ha forutsett syndefallet og latt mennesket unngå alle disse lidelsene? Og hvis Gud forutså syndefallet, var det da egentlig ved fri vilje at Adam&Eva syndet? Hadde da egentlig noe valg? Var det en kjærlig Gud som kunne la det skure og gå, og på den måten nå har drept millioner på millioner av mennesker? Mange nasjoner kunne også gjøre mye her, om det ikke var for at de bare jatter med alle disse muslimene som hele tiden driver og skal erobre nye landområder. Og det har kristne aaaaaldri gjort... Jeg har inntrykk av at "disse muslimene" blir omtalt på nøyaktig samme måte som "disse jødene" ble for noen ti-år siden. Tilfeldig? Tilbake til topic: Jeg synes temaet verdensomfattende vannflom er kjempeinteresant, og ser gjerne flere argumener (med kildehenvisninger) for og i mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. juli 2008 #49 Del Skrevet 4. juli 2008 Men hvorfor akkurat dinosaurene liksom? Mange av dem var både små og ytterst fredelige. Jeg hadde heller vurdert å kutte ut krokodiller eller malariamygg. Hvorfor ikke spørre Gud selv? Hvis det er deg selv du har lagt ut bilde av, så tror jeg at det skulle gå greit. Ellers så tror jeg ikke krokodillene hadde problemer med å klare seg i vannet en stund. Det var jo ikke vann over alt hele tiden. Jeg tror heller ikke at Noa brød seg om å ta med seg fisker ombord i arken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. juli 2008 #50 Del Skrevet 4. juli 2008 Så flommen lagde Great Canyon, men den greide ikke velte en stakkars dino.. ikke engang få han til å måpe slik at maten ble skylt ut av munnen. PS.. Dessuten så må du komme med dokumentasjon på denne mat i munnen historen. Det er en kjent vandrehistorie. Nå er det ikke så godt å finne dokumentasjon om alt en har lest opp gjennom årene. Men siden du mener det, så kan du vel legge fram dokumentasjon for Great Canyon, som du nevner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 4. juli 2008 #51 Del Skrevet 4. juli 2008 Ellers så tror jeg ikke krokodillene hadde problemer med å klare seg i vannet en stund. Det var jo ikke vann over alt hele tiden.Da burde jo Liopleurodon også overleve, siden den levde i havet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #52 Del Skrevet 4. juli 2008 Sjekk denne artikkelen på forskning.no Når forskerne borer seg ned i isen på Antarktis og henter opp kjerneprøver, så finner de det vi kan kalle for "årringer" i isen. Disse forteller om hvordan klimaet har vært hver årstid i årene som har gått. Hvordan ville en verdensomfattende vannflom ha påvirket isen på Antarktis? Jeg vet at f.eks. Jehovas vitner tror at isen på Antarktis faktisk ikke en gang fantes før vannflommen, men ble dannet under vannflommen (vannet frøs ved polene). Hvordan kan forskerne da finne årringer tilsvarende 900000 år? Men hvis nå isen lå der før vannflommen, og jorden var dekket at vann i over et år for 4500 år siden, burde ikke kjerneprøven fra Antarktis da vist tydelige tegn på dette? Og apropos Jehovas vitner. Jeg kom over en interessant brevveksling om temaet verdensomfattede vannflom. Mellom et vitne og selskapet Vakttårnet: watchtowerletters.com En ting jeg lurer på er: Hvorfor er det så viktig at den flommen måtte være verdensomfattende? Riktignok snakker bibelen om at den dekket hele verden, men bibelskribentene brukte ofte begrepet "verden" også om "hele den kjente verden". Og det er faktisk funnet vitenskapelige tegn (jeg skrev ikke bevis, men tegn) på at svartehavet ble rammet av en flodbølge for noen tusen år siden. Hvorfor ikke utforske den linjen litt nærmere? Linken til brevvekslingen mellom Vakttårnet og denne JV-en, var ganske interessant, siden de innledende spørsmålene han stiller, faktisk er de samme som jeg selv syntes at det var relevant å stille dem som tror på arken og en verdensomspennende flom. Er dette virkelig en autentisk brevveksling? Innvendingene han har mot flommen, er selvsagt de samme som enhver rasjonell person som leser beretningene og tenker gjennom de opplysningene som gis, vil ha. Og Vakttårnets responser er omtrent de samme som man kan se f.eks her på forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. juli 2008 #53 Del Skrevet 4. juli 2008 Sjekk denne artikkelen på forskning.no Når forskerne borer seg ned i isen på Antarktis og henter opp kjerneprøver, så finner de det vi kan kalle for "årringer" i isen. Disse forteller om hvordan klimaet har vært hver årstid i årene som har gått. Hvordan ville en verdensomfattende vannflom ha påvirket isen på Antarktis? Jeg vet at f.eks. Jehovas vitner tror at isen på Antarktis faktisk ikke en gang fantes før vannflommen, men ble dannet under vannflommen (vannet frøs ved polene). Hvordan kan forskerne da finne årringer tilsvarende 900000 år? Men hvis nå isen lå der før vannflommen, og jorden var dekket at vann i over et år for 4500 år siden, burde ikke kjerneprøven fra Antarktis da vist tydelige tegn på dette? Og apropos Jehovas vitner. Jeg kom over en interessant brevveksling om temaet verdensomfattede vannflom. Mellom et vitne og selskapet Vakttårnet: watchtowerletters.com En ting jeg lurer på er: Hvorfor er det så viktig at den flommen måtte være verdensomfattende? Riktignok snakker bibelen om at den dekket hele verden, men bibelskribentene brukte ofte begrepet "verden" også om "hele den kjente verden". Og det er faktisk funnet vitenskapelige tegn (jeg skrev ikke bevis, men tegn) på at svartehavet ble rammet av en flodbølge for noen tusen år siden. Hvorfor ikke utforske den linjen litt nærmere? Jeg tror at du kan være inne på noe vesentlig der. Jeg tenker da på DEN KJENTE VERDEN. Om Gud ville straffe menneskene for deres store synd, og brukte denne flommen til det, da var det vel nødvendig med vann bare der hvor det var mennesker. Og det er vel ikke sikkert at det var mennesker over hele jordkloden på den tiden. Ellers så setter jeg ikke mer lit til stadfestelsen av disse årgangene de finner under isen, enn alle disse milliarder av år som ellers nevnes av diverse forskere. En ting som undrer meg, er at de opererer med forskjellig alder for stein, og likeså for fjell. Jeg trodde faktisk at det var like gammelt alt sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #54 Del Skrevet 4. juli 2008 Nå er det ikke så godt å finne dokumentasjon om alt en har lest opp gjennom årene. Men siden du mener det, så kan du vel legge fram dokumentasjon for Great Canyon, som du nevner? Grand Canyon er gravd ut i granitt. En av de hardeste steinsorter som finnes. Du graver ikke en kilometerdyp elvedal i granitt på 40 dager. Noe mer dokumentasjon trengs strengt tatt ikke. ER det bullshit, så trenger man ikke noe fintenking på det. Det er bare å hente spaden og skyfle møkka ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #55 Del Skrevet 4. juli 2008 Han har nå engang gitt menneskene den frihet å kunne ta egne valg. Han gjør sikkert under for en del mennesker der også, om de ber ham om det. Mange nasjoner kunne også gjøre mye her, om det ikke var for at de bare jatter med alle disse muslimene som hele tiden driver og skal erobre nye landområder. De er mer opptatt med å heie på muslimer som vil ta knekken på Israel, enn å forhindre at hundretusener blir slaktet ned, og millioner blir jaget på flukt fra dette landet Rwanda. Så disse menneskene som ble hakket til døde i Rwanda, glemte bare å be om beskyttelse. De fleste av dem var kristne. Gikk i kirken. Bad til Gud. Døpte sine barn. Et sted var det en hel flokk som søkte beskyttelse inne i en kirke. Presten var ikke av den oppfattelse at de fortjente å berges, så han hjalp til med å brenne kirken ned. Med alle de troende inni. Halleluja, dere!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bajum Skrevet 4. juli 2008 #56 Del Skrevet 4. juli 2008 Linken til brevvekslingen mellom Vakttårnet og denne JV-en, var ganske interessant, siden de innledende spørsmålene han stiller, faktisk er de samme som jeg selv syntes at det var relevant å stille dem som tror på arken og en verdensomspennende flom. Er dette virkelig en autentisk brevveksling? Innvendingene han har mot flommen, er selvsagt de samme som enhver rasjonell person som leser beretningene og tenker gjennom de opplysningene som gis, vil ha. Og Vakttårnets responser er omtrent de samme som man kan se f.eks her på forumet. Slik jeg har forstått det, er brevene absolutt autentiske. Jeg tror det er veldig mange som har akkurat de spørsmålene. Og veldig mange blir frustrerte når de egentlig ikke får svar på dem, men bare får svar som fører til enda flere spørsmål. Jeg har enda ikke fått svar på Antarktis-spørsmålet mitt, for eksempel. Hvordan kan isen på Antarktisk være slik den er hvis det har vært en verdensomfattende vannflom? Og alle dyrene? Hvis Noa hadde med seg alle dyrene, hvorfor er det enkelte dyrearter vi bare finner på enkelte kontinenter? Kenguruen i Australia, komodovaran på Komodo-øyene og mange andre slike eksempler. Hvordan fikk Noa plass til alle dyrene, og ikke minst: hvordan fikk han plass til all maten? Hvis han hadde med seg et panda-par i arken. Dyrket han bambus på taket av arken? Pandaer spiser jo bare friske bambusskudd. Hvordan kunne saltvannsfisk overleve når verden ble oversvømmet av regnvann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #57 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg tror at du kan være inne på noe vesentlig der. Jeg tenker da på DEN KJENTE VERDEN. Om Gud ville straffe menneskene for deres store synd, og brukte denne flommen til det, da var det vel nødvendig med vann bare der hvor det var mennesker. Og det er vel ikke sikkert at det var mennesker over hele jordkloden på den tiden. Ellers så setter jeg ikke mer lit til stadfestelsen av disse årgangene de finner under isen, enn alle disse milliarder av år som ellers nevnes av diverse forskere. En ting som undrer meg, er at de opererer med forskjellig alder for stein, og likeså for fjell. Jeg trodde faktisk at det var like gammelt alt sammen. Nå er jeg forvirret. ER det ikke snakk om en global flom? Men hvis dinosaurene ble utryddet i flommen, som du før har sagt, da skjønner jeg ingenting? Det må da ha vært dinoer andre steder enn i midtøsten? Man finner jo beina deres i Europa, i Asia, i Amerika, Søramerika, ja over det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. juli 2008 Forfatter #58 Del Skrevet 4. juli 2008 Hvorfor ikke spørre Gud selv? Hvis det er deg selv du har lagt ut bilde av, så tror jeg at det skulle gå greit. Ellers så tror jeg ikke krokodillene hadde problemer med å klare seg i vannet en stund. Det var jo ikke vann over alt hele tiden. Jeg tror heller ikke at Noa brød seg om å ta med seg fisker ombord i arken. Men krokodiller kan ikke overleve i vannet så lenge. De må opp og sole seg. Bare den innledningsvise regnskuren som varte i 40 dager og netter, ville vært fatalt. For ikke å snakke om den tiden det tok før vannet sank. Og ferskvannsfisk: De ville måtte klare seg i vann som var saltere enn normalt. Saltvannsfisk ville måtte klare seg i vann som var brakt. Og vi vet at det i svært mange tilfeller ikke går. Ikke så lenge som et par dager, engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bajum Skrevet 4. juli 2008 #59 Del Skrevet 4. juli 2008 Jeg tror at du kan være inne på noe vesentlig der. Jeg tenker da på DEN KJENTE VERDEN. Om Gud ville straffe menneskene for deres store synd, og brukte denne flommen til det, da var det vel nødvendig med vann bare der hvor det var mennesker. Og det er vel ikke sikkert at det var mennesker over hele jordkloden på den tiden. Takk, da er ikke bibelkunnskapene mine helt avglemt likevel Ellers så setter jeg ikke mer lit til stadfestelsen av disse årgangene de finner under isen, enn alle disse milliarder av år som ellers nevnes av diverse forskere. Når du ser opp mot stjernehimmelen, og ser en stjerne som er langt, langt borte. Ja, så mye som flere milliarder lysår unna oss. Hvor lang tid har lyset fra denne stjernen brukt på å nå oss? (eksempel på en fjern stjerne her) En ting som undrer meg, er at de opererer med forskjellig alder for stein, og likeså for fjell. Jeg trodde faktisk at det var like gammelt alt sammen. Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på det. Men jeg vet det finnes både myke og harde bergarter. Så stein er ikke bare stein. Det er mye rart. Og forskerne graver seg ned i mang slags berggrunn, og finner avsetninger med lag som forteller litt av hvert om hva som har skjedd i tidligere tidsaldre. Vulkanutbrudd, leirras osv. Og det er mange ting som kan bli forsteinet. Så all stein er ikke nødvendigvis like gammel. Men dette var mitt amatør-svar. Jeg er ikke geolog Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 4. juli 2008 #60 Del Skrevet 4. juli 2008 Hvem som blir bønnhørt eller ikke, virker på meg temmelig tilfeldig... Men den frie vilje er interessant. Er det egentlig en fri vilje? Er Gud allmektig og allvitende og kan forutse alt? Hvorfor kunne han da ikke ha forutsett syndefallet og latt mennesket unngå alle disse lidelsene? Og hvis Gud forutså syndefallet, var det da egentlig ved fri vilje at Adam&Eva syndet? Hadde da egentlig noe valg? SELVFØLGELIG VAR DET ET FRITT VALG EVA OG ADAM GJORDE. OG HVORFOR SKULLE GUD HA SKAPT ROBOTER? Var det en kjærlig Gud som kunne la det skure og gå, og på den måten nå har drept millioner på millioner av mennesker? HVIS GUD HADDE SKAPT MENNESKENE UTEN DEN FRIE VILJE TIL Å TENKE OG HANDLE SELV, DA HADDE DE VÆRT UTEN KJÆRLIGHET TIL HVERANDRE OG TIL GUD, OG DE HADDE IKKE BEHØVD Å TENKE SELV. DE HADDE VÆRT SOM ROBOTER. HVA HADDE VITSEN VÆRT DA? HVEM VIL VEL HA EN VENN SOM DE KOMMANDERER TIL Å LIKE SEG? Og det har kristne aaaaaldri gjort... Jeg har inntrykk av at "disse muslimene" blir omtalt på nøyaktig samme måte som "disse jødene" ble for noen ti-år siden. Tilfeldig? NOEN TIÅR SIDEN? SKJER DET IKKE DET SAMME I DAG? ELLERS SÅ TROR JEG IKKE AT KRISTNE HAR DREVET EN KRIGFØRING VERDEN OVER FOR Å TILRANE SEG LAND ETTER LAND, SLIK SOM DU GIR INNTRYKK AV HER. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå