Mann 42 Skrevet 3. juli 2008 #1 Del Skrevet 3. juli 2008 (endret) Jeg ser at noen av de kristne på forumet, snakker om den store flommen. Jeg har alltid tvilt på at den var mulig. Det er en del ting som ikke stemmer, særlig når dere sier at den skal ha funnet sted for 4000 år siden. Jeg tar i det følgende utgangspunkt i påstanden om at flommen var global, og at den utslettet alt liv, som ikke befant seg på Noahs ark. 1. Hvordan kom alle dyrene ombord? Ble de samlet, kom de av seg selv? Mange dyrearter som vi kjenner i dag, og som altså må ha vært ombord, kan jo ikke bevege seg så godt over land. Ta dovendyret: Hvordan kom det seg helt fra Søramerika? Og alle insektene. Sneglene, markene. Hvordan kom de seg ombord. Ingen av dem kunne overlevd flommen. 2. Hvordan kom dyrene seg tilbake ETTER flommen? Det er fortsatt dovendyr i Sør-Amerika, men bibelen påstår at arken grunnstøtte på Ararat-fjellet. Og det er masse dyr i Australia. Afrika. Antarktika og Arktis. Alt sammen ganske langt fra Ararat-fjellet. 3. Hvordan holdt man liv i alle disse dyrene i et helt år? Mange av dem krever spesielle typer mat, og noen av dem kan bare leve av en ting. F.eks lever koalaer utelukkende av eukalyptus-blader. Som vokser på trær som bare finnes i Australia. Kolibirer må ha nektar. 4. Hvordan ble det plass til alle dyrene ombord i Arken? Den var så vidt jeg skjønner, ikke stort mer enn 150 meter lang, og det sies klart at alle dyr som ikke var ombord, døde. Hvordan ble det plass til mat for alle sammen? 5. Hvordan holdt man maten til dyra fersk? 6. Hvem tok seg av alle dyra? Hvem bar for, vasket burene, holdt det rent nok til å unngå sykdom, måket møkka, etc, etc. Iflg Bibelen var det bare 8 mennesker om bord: Noah og familien hans. 7. Hvor kom alt vannet fra, og hvor ble det av det etter flommen? Endret 3. juli 2008 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RPM Skrevet 3. juli 2008 #2 Del Skrevet 3. juli 2008 Mye av hvordan alt skjedde er overlatt til fri fantasi fordi bibelen ikke er på mer enn cirka tusen sider. Men for å ta plassstørrelsen så trenger de ikke være fullvoksne, de kan være babydyr, ungdyr. Varmen alt levende gav ifra seg og en blanding av det kalde vannet, Gud gjorde det vel så at tempraturen var behagelig. Matlageret kunne vært i bunnen av båten for varmen stiger opp, de levde kansje på sultegrensen desse dyrene, mindre møkk, Gud hadde jo selv beordret dyrene. Og dette dovenddyret måtte vel ikke komme fra sør-amerika, men at den er det nå, ja, hvordan spredte tigeren seg fra sibir i nord til indonesia i sør? Der dyrene trivst best er de å finne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 3. juli 2008 Mye av hvordan alt skjedde er overlatt til fri fantasi fordi bibelen ikke er på mer enn cirka tusen sider. Men for å ta plassstørrelsen så trenger de ikke være fullvoksne, de kan være babydyr, ungdyr. Varmen alt levende gav ifra seg og en blanding av det kalde vannet, Gud gjorde det vel så at tempraturen var behagelig. Matlageret kunne vært i bunnen av båten for varmen stiger opp, de levde kansje på sultegrensen desse dyrene, mindre møkk, Gud hadde jo selv beordret dyrene. Og dette dovenddyret måtte vel ikke komme fra sør-amerika, men at den er det nå, ja, hvordan spredte tigeren seg fra sibir i nord til indonesia i sør? Der dyrene trivst best er de å finne. Du mener at dette vil du helst ikke diskutere i noe videre detalj? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RPM Skrevet 3. juli 2008 #4 Del Skrevet 3. juli 2008 Du mener at dette vil du helst ikke diskutere i noe videre detalj? Er jeg en båtbygger?, vel på en måte har jobben min litt å gjøre med det, men det virker som Gud sto bak det meste av ingeniørarbeidet, Gud selv lukket døren til arken. Tallene bak størrelsen på arken kan man finne igjen i diameteren på solen vi finner den idag, størrelsen på Paktens Ark er å finne igjen på diameteren til månen. Mer kan du finne ut her. http://www.thefirmament.org/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 3. juli 2008 Er jeg en båtbygger?, vel på en måte har jobben min litt å gjøre med det, men det virker som Gud sto bak det meste av ingeniørarbeidet, Gud selv lukket døren til arken. Tallene bak størrelsen på arken kan man finne igjen i diameteren på solen vi finner den idag, størrelsen på Paktens Ark er å finne igjen på diameteren til månen. Mer kan du finne ut her. http://www.thefirmament.org/ Jeg er beredt til å ta størrelsen på arken på face value som det står. Påstanden er at den var alt for liten for alle de dyra som med nødvendighet måtte ha vært ombord, for at de skulle overleve flommen. Men hva med meteorologien i det hele: Hvor kom alt vannet fra? Hva utløste regnet? Det regnet i 40 dager og 40 netter, og hvor kom alt dette vannet fra? Når det regner, og vannet stiger, og stiger, og stiger, uavbrutt i 40 dager, så kan ikke den vanlige syklusen med fordamping, skydannelse og regn, være i operasjon. For når den er i virksomhet, er systemet i balanse, og vannet stiger ikke. Så hvor kom da alt det ekstra vannet fra, og hvor ble det av det etter flommen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. juli 2008 #6 Del Skrevet 3. juli 2008 Bibelens historier er mytologier, på samme måte som man finner mytologier i andre religioner. Det er ikke nødvendigvis meningen at de skal tolkes bokstavlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 3. juli 2008 #7 Del Skrevet 3. juli 2008 De fleste kristne vil forklare alt uforklarlig, og alt som ikke kan dokumenteres som "under"... Hvis man tror på Gud, som jeg gjør, så tror man jo i utgangspunktet på noe som er uforståelig og uforklarlig, og dermed kan man ikke bruke logikk til å forklare historier i Bibelen som er helt merkelige. Selv har jeg tenkt på akkurat det samme som deg, angående arken, dyrene, antallet, vannet osv. Jeg har ingen forklaring, og syns spørsmålene du stiller er meget relevantet. Det jeg kommer fram til, og jeg vet at det ikke blir noen diskusjon av det, beklager, er hvorvidt historien om arken er sann eller ikke, har ingen ting å si for det jeg tror og ikke tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 3. juli 2008 #8 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg tror ikke det var plass til dinosaurene stakkars. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #9 Del Skrevet 3. juli 2008 Bibelens historier er mytologier, på samme måte som man finner mytologier i andre religioner. Det er ikke nødvendigvis meningen at de skal tolkes bokstavlig. Jeg tolker det ikke bokstavelig. Men det er det mange andre som gjør. RPM tolker det bokstavelig, Ambassadør tolker det bokstavelig, og KR-Øst tolker det bokstavelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. juli 2008 #10 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg tolker det ikke bokstavelig. Men det er det mange andre som gjør. RPM tolker det bokstavelig, Ambassadør tolker det bokstavelig, og KR-Øst tolker det bokstavelig. Ja, da blir jo opp til dem. Mange vil forklare det som vanskelig lar seg forklare med fysiske lover som "Guds under". Man opererer utfra så totalt og grunnleggende ulike virkelighetsforståelser at det blir egentlig å snakke litt forbi hverandre. Da er det bedre å "leve og la leve". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #11 Del Skrevet 3. juli 2008 Ja, da blir jo opp til dem. Mange vil forklare det som vanskelig lar seg forklare med fysiske lover som "Guds under". Man opererer utfra så totalt og grunnleggende ulike virkelighetsforståelser at det blir egentlig å snakke litt forbi hverandre. Da er det bedre å "leve og la leve". Det kan DU gjøre. Jeg er mer den konfronterende typen. Vi har hatt mange interessante diskusjoner (noen vil kanskje kalle det krangler og utskjelling, men la oss ikke flisespikke) på religion og livssyn den senere tid. Og denne flommen er en av tingene som går igjen. Den skal liksom forklare hvorfor vi finner fossiler av en mengde dyr som ikke lever lenger. Den skal liksom forklare hvordan det er mulig at strukturer som Grand Canyon kan ha oppstått på en planet som de påstår er 6000 år gammel. Mange av diskusjonene har vært etter dette mønsteret: "Hvis det er slik at evolusjon faktisk fant sted, hvorfor......?" Og jeg har da prøvd så godt jeg kan å gi et saklig svar. Men nå har jeg hørt så mye om flommen, at jeg gjerne vil stille noen spm tilbake, og jeg ser frem til svaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #12 Del Skrevet 3. juli 2008 Nå er jeg egentlig litt skuffet. ER det ingen som har lest bibelen grundig her og som kan fortelle meg hvor alt vannet kom fra? Eller hvor det ble av det? Jeg mener, dere TROR jo på dette, gjør dere ikke? Det var sågar en her som bedyret at Arken selv står på et fjell i Tyrkia. Og at den er akkurat så stor som det står i Bibelen. Hvordan kunne en slik båt bære alle verdens dyr OG mat OG vann til alle sammen? Hvordan klarte 8 mennesker å fore, vaske, pleie og skyfle møkk etter alle sammen? Hvor ble det av vannet, og hvorfor er det ingen fysiske bevis noen steder for at flommen fant sted? Kjerneboringer på på polenes isbreer viser ingen spor etter noen flom. Det finnes ingen spor i trærnes årringer. Og vi kan følge trærnes årringer 10.000 år tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 3. juli 2008 #13 Del Skrevet 3. juli 2008 Fordi bibelen sier så, så da var det vel slik. Å krangle med hardcore kristen logikk er umulig. Ga opp for lenge siden =D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 3. juli 2008 #14 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg ser hvertfall for meg gode tider for løven og tigeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RPM Skrevet 3. juli 2008 #15 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg er beredt til å ta størrelsen på arken på face value som det står. Påstanden er at den var alt for liten for alle de dyra som med nødvendighet måtte ha vært ombord, for at de skulle overleve flommen. Men hva med meteorologien i det hele: Hvor kom alt vannet fra? Hva utløste regnet? Det regnet i 40 dager og 40 netter, og hvor kom alt dette vannet fra? Når det regner, og vannet stiger, og stiger, og stiger, uavbrutt i 40 dager, så kan ikke den vanlige syklusen med fordamping, skydannelse og regn, være i operasjon. For når den er i virksomhet, er systemet i balanse, og vannet stiger ikke. Så hvor kom da alt det ekstra vannet fra, og hvor ble det av det etter flommen? Ja, vi tror da på Guds under, gikke Jesus på isflak eller på skilpadder som svømte på overflaten, jeg tror Guds under at Han gikk på det vannet som var preget av store bølger. Vel jordens kilder brast og når det begynte og regne, så ifølge bibelen kom vannet underifra, men hva har vi mye av nå, lava, under overflaten og den fikk vel vannet til å koke litt da under vannflommen, er ikke jeg som er kokken av vannflommen, Gud fikk det vel til. Hva med dinosaurenes bråe avslutning, dere forkynner en katastrofe dere og. Dinosaurbabyer får plass i en stor båt. ehmm jeg tror ikke på ispoler før vannflommen, enkel tro, de er resultatet fra vannflommen, og raske skifter av varme og kulde, vær og vind kan gi desse islagene som som daterer år millimetertynne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RPM Skrevet 3. juli 2008 #16 Del Skrevet 3. juli 2008 Hvordan kunne en slik båt bære alle verdens dyr OG mat OG vann til alle sammen? Hvordan klarte 8 mennesker å fore, vaske, pleie og skyfle møkk etter alle sammen? Hvor ble det av vannet, og hvorfor er det ingen fysiske bevis noen steder for at flommen fant sted? Kjerneboringer på på polenes isbreer viser ingen spor etter noen flom. Det finnes ingen spor i trærnes årringer. Og vi kan følge trærnes årringer 10.000 år tilbake. Noah var 500 år, han og hans sønner og deres koner kunne vel mer om å ta vare på dyr, enn vi gjør, og Gud var med dem. Vannet under vannflommen tror jeg ikke var så salt. Alle trær vi finner idag tror jeg kom etter vannflommen Årringer i trær er vel også basert på varme og kulde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #17 Del Skrevet 3. juli 2008 Ja, vi tror da på Guds under, gikke Jesus på isflak eller på skilpadder som svømte på overflaten, jeg tror Guds under at Han gikk på det vannet som var preget av store bølger. Vel jordens kilder brast og når det begynte og regne, så ifølge bibelen kom vannet underifra, men hva har vi mye av nå, lava, under overflaten og den fikk vel vannet til å koke litt da under vannflommen, er ikke jeg som er kokken av vannflommen, Gud fikk det vel til. Hva med dinosaurenes bråe avslutning, dere forkynner en katastrofe dere og. Dinosaurbabyer får plass i en stor båt. ehmm jeg tror ikke på ispoler før vannflommen, enkel tro, de er resultatet fra vannflommen, og raske skifter av varme og kulde, vær og vind kan gi desse islagene som som daterer år millimetertynne. Hvordan skulle vannet ha kunnet komme nedenfra? Dersom det skulle være slik, så måtte jo landet ha flytt på et underjordisk hav av vann som var stort nok til at det kunne drukne hele planeten. Og stein flyter ikke. Så et slikt lag av vann under jorden, kan ikke ha eksistert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 3. juli 2008 #18 Del Skrevet 3. juli 2008 Jeg ser at noen av de kristne på forumet, snakker om den store flommen. Jeg har alltid tvilt på at den var mulig. Det er en del ting som ikke stemmer, særlig når dere sier at den skal ha funnet sted for 4000 år siden. Jeg tar i det følgende utgangspunkt i påstanden om at flommen var global, og at den utslettet alt liv, som ikke befant seg på Noahs ark. 1. Hvordan kom alle dyrene ombord? Ble de samlet, kom de av seg selv? Mange dyrearter som vi kjenner i dag, og som altså må ha vært ombord, kan jo ikke bevege seg så godt over land. Ta dovendyret: Hvordan kom det seg helt fra Søramerika? Og alle insektene. Sneglene, markene. Hvordan kom de seg ombord. Ingen av dem kunne overlevd flommen. 2. Hvordan kom dyrene seg tilbake ETTER flommen? Det er fortsatt dovendyr i Sør-Amerika, men bibelen påstår at arken grunnstøtte på Ararat-fjellet. Og det er masse dyr i Australia. Afrika. Antarktika og Arktis. Alt sammen ganske langt fra Ararat-fjellet. 3. Hvordan holdt man liv i alle disse dyrene i et helt år? Mange av dem krever spesielle typer mat, og noen av dem kan bare leve av en ting. F.eks lever koalaer utelukkende av eukalyptus-blader. Som vokser på trær som bare finnes i Australia. Kolibirer må ha nektar. 4. Hvordan ble det plass til alle dyrene ombord i Arken? Den var så vidt jeg skjønner, ikke stort mer enn 150 meter lang, og det sies klart at alle dyr som ikke var ombord, døde. Hvordan ble det plass til mat for alle sammen? 5. Hvordan holdt man maten til dyra fersk? 6. Hvem tok seg av alle dyra? Hvem bar for, vasket burene, holdt det rent nok til å unngå sykdom, måket møkka, etc, etc. Iflg Bibelen var det bare 8 mennesker om bord: Noah og familien hans. 7. Hvor kom alt vannet fra, og hvor ble det av det etter flommen? Jødene gikk kontinuerlig i ørkenen i 40 år, uten at deres sko eller klær ble utslitt. Så hva er problemet? Svaret på alle dine spørsmål er at Gud hadde befalt Noa om dette, og Han sørget for det hele. Det trenger ikke skje på naturlig vis, når Gud tar hand om noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RPM Skrevet 3. juli 2008 #19 Del Skrevet 3. juli 2008 Hvordan skulle vannet ha kunnet komme nedenfra? Dersom det skulle være slik, så måtte jo landet ha flytt på et underjordisk hav av vann som var stort nok til at det kunne drukne hele planeten. Og stein flyter ikke. Så et slikt lag av vann under jorden, kan ikke ha eksistert. Vannlommer, store vannlommer, stenen kan vel hege ihop,, om en dis skulle vanne jorden så tipper jeg dette klimaet passe, vann under jorden som fordampes av et bål under. Samme er det nå, men et annet klima og en annen formel for liv. De var jo kjemper før, og alderen er merkelig høy. Vi lever jo under en viss formel når det gjelder alder og størrelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #20 Del Skrevet 3. juli 2008 Noah var 500 år, han og hans sønner og deres koner kunne vel mer om å ta vare på dyr, enn vi gjør, og Gud var med dem. Vannet under vannflommen tror jeg ikke var så salt. Alle trær vi finner idag tror jeg kom etter vannflommen Årringer i trær er vel også basert på varme og kulde. Hvor mange slag av dyr tror du det finnes? Vi kjenner til 5416 pattedyr, 10234 fugler, 8240 reptiler, 5743 amfibier, og 1,2 millioner virvelløse dyr. Siden de er her, og flommen utryddet alt som ikke var ombord på arken, så er det alt som finnes nå, var med der, også. Så disse 8 menneskene skulle ta hånd om flere eksemplarer av hvert av disse dyrene, hvert med sine spesielle krav til mat, de skulle sørge for fersk mat, renhold, etc,etc, etc. Jeg syns ikke det virker helt rimelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå