Gå til innhold

Hvor er skoleferiebarna når dere er på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skoleferien har startet og barn med foreldre som jobber har som regel de minste barna i barnehage eller på sfo.

Men hva med de barna som er for gamle for sfo eller som nekter å være med på det? Hvor er de mens dere er på jobb og hva bruker de dagen til?

Hvordan løser dere "feriekabalen"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Katrine_*
Skrevet

Vi måtte ty til besteforeldre og venner .. samt at mannen og jeg måtte ta ett par uker ferie hver for oss .. Så vi hadde 2-3 uker sammen med ungene, 1 uke hadde han med ungene, så hadde jeg en uke med ungene .. foruten dette så hadde besteforeldre noen uker - i tillegg til venninnen min ..

Hovedferien sammen med ungene hadde vi alltid helt til slutten - før skolen startet .. For det var det som var den ordentlige ferien vår .. da reiste vi på tur og koste oss hjemme.

Derfor forstår jeg ikke helt de som prioriterer å reise på 1 ukes "kjærlighetsferie" når man som foreldre har så lite ferie som vi har ..

Gjest -diddeline-
Skrevet

Mine barn på 11 og 12 år er hjemme alene mens vi er på jobb. Der vi bor er de barna som er over sfo-alder hjemme alene mens foreldrene er på jobb.

Skrevet

Har vel inntrykk av at mange må ha en uke hver for seg av foreldre, og har man tre sammen er det jo ikke så mye igjen. Er barna for store for sfo kan de vel være litt alene hjemme også? Om mor eller far har mulighet til å jobbe litt kortere dager? Jeg har mine på sfo enda men antar når den tid kommer at jeg kan "sette de bort" en uke til besteforeldre og da får jeg vel kabalen til å gå opp.

Skrevet

På vår sfo er det i underkant av 20 % av sfo-barna som møter opp etter skoleslutt også - så det er tydelig at det er utbredt at de er hos besteforeldre, foreldre tar ferie hver for seg eller at barna er hjemme alene. Ikke forstår jeg at de får det til å henge sammen i en 8 uker lang skoleferie.

Skrevet

Barna våre er hos slektninger en annen kant av landet. Med overtid denne uka, kan jeg ta kortere dager senere. Deilig med fleksitid:)

Gjest Gjest_mai_*
Skrevet

Våre to på 9 og 11 er alene hjemme fram til nest uke. Så tar mannen min 1 uke fri , så vi tar 3 uke sammen og så tar jeg en uke. Etter det blir ungene litt alene igjen + at eldstemann skal på leirskole noen dager.

Har litt dårlig samvittighet for at de er alene hjemme, så det hender jeg tar fri i lunsjen på jobb og drar hjem for å spise sammen med dem og for å se om de har det bra.

Heldigvis er det flere nabounger og klassekamerater som er hjemme, noen alene og noen sammen med foreldrene. Nok av lekekamerater.

Eneste jeg krever av dem er at de skal spise mat når de står opp og at de ikke skal dra og bade alene. Jeg sier også at de må låse døra dersom de drar hjemmefra, men der er de skikkelig sløve.

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet
Har litt dårlig samvittighet for at de er alene hjemme

Hvorfor i all verden? Skal vedde på at de synes det er deilig. Selvsagt er barn som er for store til sfo alene hjemme. Da jeg var på den alderen var jeg forferdelig misunnelig på venninnene mine som fikk være alene hjemme mesteparten av sommeren. Pappa var nemlig lærer...grr...så skulle han gå der og bry seg.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Enig med caskr.....jeg digget å være alene hjemme da jeg var i den alderen. Fikk sjelden mulighet, da mamma var hjemmeværende, og alltid tilstede. Husker jeg sa til henne at hun godt kunne reise ut og finne på noe, så jeg fikk være litt alene.

Mine barn var stort sett alene hjemme i skoleferien i den alderen. Masse lekekamerater, besteforeldre i umiddelbar nærhet, og mulighet til å komme innom mamma på jobb, hvis det skulle være noe. Det gikk så fint atte...

Gjest Gjest_mai_*
Skrevet
Hvorfor i all verden? Skal vedde på at de synes det er deilig. Selvsagt er barn som er for store til sfo alene hjemme. Da jeg var på den alderen var jeg forferdelig misunnelig på venninnene mine som fikk være alene hjemme mesteparten av sommeren. Pappa var nemlig lærer...grr...så skulle han gå der og bry seg.

Innrømmer glatt at jeg har litt dårlig samvittighet. Litt hønemor som jeg er. Siden jeg og mannen min begge jobber 100 % vet jeg at ungene liker å ha oss rundt seg når de har fri.

Men samtidig tror jeg de har godt av å være hjemme alene. De lærer å ta ansvar for seg selv og de må finne på noe å gjøre helt alene.

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet

Jo, det er sikkert barn som liker at foreldrene er til stede...bare vi ikke tar det som en selvfølge at vårt selskap skal være et gode.

Jeg finnes ikke hønemor, og synes jeg er heldig som har kunnet sende mine to sjuåringer til en treukers ferie til besteforeldrene...etter besteforeldrenes ønske, selvsagt. Når jeg ringer dem, har de ikke tid til å snakke med meg. De har det vel fint, da :)

Skrevet

Poden på 13 synes det er helt ok å være hjemme. Det jeg ikke liker er at han står opp sent og ikke er trøtt om kvelden når det er sengetid.

Etter nesten 2 ukers felles ferie, skal ha ha en kompis på besøk, etterpå skal han til kompisen, så er det 2 uker uten planer før han skal til faren sin.

Gjest Gjest_mai_*
Skrevet
Jeg finnes ikke hønemor, og synes jeg er heldig som har kunnet sende mine to sjuåringer til en treukers ferie til besteforeldrene...etter besteforeldrenes ønske, selvsagt. Når jeg ringer dem, har de ikke tid til å snakke med meg. De har det vel fint, da :)

Så heldige dere er. Her dro besteforeldrene på hytta uten å spørre om de skulle ta med barnebarna, om ikke annet enn noen dager. Ja, ja, dem om det. Vi orker ikke å være til bry, så de får legge fram forslaget selv dersom de vil ha ungene med.

Skrevet
Så heldige dere er. Her dro besteforeldrene på hytta uten å spørre om de skulle ta med barnebarna, om ikke annet enn noen dager. Ja, ja, dem om det. Vi orker ikke å være til bry, så de får legge fram forslaget selv dersom de vil ha ungene med.

De fleste besteforeldre i dag er vel også i full jobb, og hvorfor skal ikke de få helt fri i ferien sin? Det er ikke de som har småbarn, den perioden er de ferdige med.

• Liker 1
Gjest Gjest_mai_*
Skrevet
De fleste besteforeldre i dag er vel også i full jobb, og hvorfor skal ikke de få helt fri i ferien sin? Det er ikke de som har småbarn, den perioden er de ferdige med.

Ingen av dem jobber lengre (ikke dermed sagt at de er gamle). Men jeg er helt enig med deg; de er ferdige med småbarn, og bestemmer selv om de vil bruke tid på barnebarna. Men det er litt trist at de ikke ønsker det.

Skrevet
Ingen av dem jobber lengre (ikke dermed sagt at de er gamle). Men jeg er helt enig med deg; de er ferdige med småbarn, og bestemmer selv om de vil bruke tid på barnebarna. Men det er litt trist at de ikke ønsker det.

Jeg ser bare på egne svigerforeldre: De blir utslitte etter kun få dager med barnebarna. Spesielt på hytta - er jo så kjedelig der, ingenting å finne på, bare mas.

Gjest Gjest_mai_*
Skrevet
Jeg ser bare på egne svigerforeldre: De blir utslitte etter kun få dager med barnebarna. Spesielt på hytta - er jo så kjedelig der, ingenting å finne på, bare mas.

Ja, besteforeldre er forskjellige. Noen nikoser seg med barnebarn mens andre syns det er et pes. Og klart, barnebarn er også forskjellige. Noen er jo snille engler mens andre er små troll.

Skrevet
Ja, besteforeldre er forskjellige. Noen nikoser seg med barnebarn mens andre syns det er et pes. Og klart, barnebarn er også forskjellige. Noen er jo snille engler mens andre er små troll.

Altså - mine svigerforeldre elsker barnebarna sine over alt på jord, og de to jentene er forholdsvis rolige til å være 5 og 9 år. Men tempoet blir rett og slett for høyt for svigerforeldrene mine - de orker ikke like mye nå som de gjorde da de var småbarnsforeldre selv.

• 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...