Juni-brud Skrevet 23. mai 2003 #1 Del Skrevet 23. mai 2003 Jeg skulle gjerne hatt teksten til 1. Korinterbrev vers 13, kjærlighetens kapittel. Er det noen som har det? Kan ikke finne det på nett, og ikke har jeg bibel heller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. mai 2003 #2 Del Skrevet 23. mai 2003 Hele bibelen finnes på nett. Husker ikke hvor da. Men jeg fant det da jeg søkte på google. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. mai 2003 #3 Del Skrevet 23. mai 2003 Denne? lille grønne øy du rommer sjeldne planter og mennesker ingen ville du være foruten hvem kan ikke finne en blomst i din lyng og rope der er en orkidè ! men hvem av oss kan peke ut et av dine mennesker og rope se! der er orkidèen blant menneskene! størst og vanskeligst av alt er kjærlighet og fellesskap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 23. mai 2003 #4 Del Skrevet 23. mai 2003 På dansk. 1. Korinterbrev 13 Kærligheden Hvis jeg ejede gaven at kunne tale hvert eneste sprog, der findes i Himlen og på jorden, men ikke havde kærlighed, da var jeg bare som en hult rungende gong-gong eller en raslende tamburin. 2Hvis jeg havde profetiens gave og kendte til alt, hvad der skulle ske i fremtiden, ja, vidste alt om alle, men ikke havde kærlighed, hvad kunne det så hjælpe? Og hvis jeg havde så stor en tro, at jeg kunne flytte bjerge, ville jeg alligevel ikke være noget værd, hvis jeg ikke havde kærlighed. 3Hvis jeg gav alt, hvad jeg ejede, til de fattige og blev brændt levende, fordi jeg prædikede evangeliet, men ikke gjorde det ud af kærlighed, så ville intet af det være noget værd! 4Kærligheden er tålmodig og mild; kærligheden er aldrig mistænksom, misundelig, pralende eller stolt. 5Den er aldrig overlegen, selvisk eller rå. Kærligheden kræver ikke at få sin egen vilje. Den lader sig ikke irritere og bærer aldrig nag. 6Den sørger over uretten og glæder sig, hver gang sandheden sejrer. 7Kærligheden er loyal: Den tror alt, håber alt og udholder alt. 8Kærligheden ophører aldrig. De profetiske gaver skal engang høre op, tungetalen skal forstumme, og kundskaben skal forsvinde. 9For al vor kundskab er ufuldkommen, og vore profetier er mangelfulde; 10men når det fuldkomne kommer, skal det ufuldkomne forsvinde. 11Det er ganske enkelt således: Da jeg var barn, talte og tænkte og dømte jeg som et barn; men nu, da jeg er blevet voksen, har jeg aflagt det barnagtige. 12På samme måde formår vi nu kun at se og forstå delvis - som i en tåge, som i et plumret vandspejl. Men en dag skal vi se ansigt til ansigt. Alt, hvad jeg nu ved, er ufuldkomment. Men til den tid skal jeg se alle ting lige så klart, som Gud nu ser mig. 13Der, hvor alt andet forgår, vil der være tre ting, som består: troen, håbet og kærligheden - og størst af dem er kærligheden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 23. mai 2003 #5 Del Skrevet 23. mai 2003 Prøv her: http://www.bibelen.no/ Kapittel 13 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 1 Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle. 2 Om jeg har profetisk gave, kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap, om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet. 3 Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige, ja, om jeg gir meg selv til å brennes, men ikke har kjærlighet, da gagner det meg intet. 4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. 8 Kjærligheten faller aldri bort. De profetiske gaver skal opphøre, tungene skal tie, og kunnskapen skal ta slutt. 9 For vi forstår stykkevis, og vi taler profetisk stykkevis. 10 Men når det fullkomne kommer, skal det som er stykkevis, forsvinne. 11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, dømte jeg som et barn. Men da jeg ble mann, la jeg av det barnslige. 12 Nå ser vi som i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg forstå fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut. 13 Så blir de stående, disse tre: Tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juni-brud Skrevet 24. mai 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 24. mai 2003 Tusen takk :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 25. september 2007 #7 Del Skrevet 25. september 2007 Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle. 2 Om jeg har profetisk gave, kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap, om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet. 3 Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige, ja, om jeg gir meg selv til å brennes, men ikke har kjærlighet, da har jeg ingen ting vunnet. 4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. 8 Kjærligheten tar aldri slutt. Profetgavene skal bli borte, tungene skal tie og kunnskapen forgå. 9 For vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis. 10 Men når det fullkomne kommer, skal det som er stykkevis, ta slutt. 11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, forsto jeg som et barn. Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige. 12 Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut. 13 Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 25. september 2007 #8 Del Skrevet 25. september 2007 2003 ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå