Gå til innhold

Hvor mange språk kan du?

Catgirl

Anbefalte innlegg

Ble bare nyskjerrig på hvordan språk kunnskapene ligger an hos dere andre. Så hvor mange språk kan dere? Og hvor godt?

Når kan man si at man kan språket flytende foresten? Og hva må til for å lære et nytt språk? Lar det seg gjøre uten å bo i landet som har språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

"Jeg snakker alle språk i verden unntatt gresk, og alle språk unntatt norsk er som gresk for meg..." *fleip* ;)

Jeg behersker engelsk relativt bra, forstår og kan gjøre meg forstått på tysk, kan telle, samt behersker høflighetsfrasene på fransk og italiensk... kan også hilse og presentere meg på urdu.

For å lære et nytt språk er det viktig å praktisere det så ofte som mulig, og å tørre å bruke språket, ikke være redd for gramatiske feil og ikke perfekt uttale... det faller på plass etterhvert som kunnskapen øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ganske interessant egentlig med nordmenn som sier de SNAKKER flere forksjellig spraak flytende.

Har en meget god venn som sitter i en inntakskomite hvor spraak betyr nesten alt. Og paa intervju runder hvor soekere har krysset av paa at de snakker fransk flytende, begynner man foerst intervjuet paa norsk, for saa aa bli fortalt at resten av intervjuet vil bli paa fransk.

Nesten uten unntak er det INGEN som kan fortsette med intervjuet fransk, for de snakker nemlig ikke dette spraaket flytende!

Og hvis man ser i avisen (aftenposten for en stund siden) var det en lengre artikkel som paapekte manglende spraakkunnskaper i engelsk hos forretnigsstanden i Norge. Flere kontrakter hadde gaat tapt nettopp fordi vi, nordmenn mangler elementaere spraak kunnskaper.

Det er nemlig stor forskjell og kunne snakke engelsk/fransk/spansk paa et greit nivaa. Men det er IKKE det samme som aa snakke det paa et morsmaalnivaa. Og det er her problemene ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Jeg snakker to språk morsmålsflytende... (for ikke å fornærme forrige taler)

Og, tja fem, seks kan jeg konversere og gjøre meg forholdsvis forstått på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*

Tja, med strenge krav snakker jeg vel bare norsk flytende. Men synes jeg er flink i engelsk muntlig og skriftlig.

Fransk "kan" jeg også, men det begynner å bli lenge siden...får jo ikke trening!

Kan noen fraser på tysk også.

Også er jeg flink i skriftlig nynorsk :)

Neste språk jeg vil lære meg er kroatisk, det er så vakkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg behersker ikke et eneste språk flytende. Etter å ha bodd i utlandet i mange år, vil jeg ikke si at jeg behersker norsk flytende heller. Det hender jeg må både tenke meg om og spørre etter norske ord. Hva angår skriftspråket, så risikerer jeg til og med å bli korrigert på nettforum. Totalt sett er jeg allikevel flinkest i norsk, så når jeg ikke behersker det perfekt engang, da har jeg vel ikke livets rett, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker norsk (vel å merke dialekt ;) ) flytende og kan skrive både bokmål og nynorsk relativt bra.

Dessuten behersker jeg både engelsk og tysk muntlig og skriftlig. (Tysk utover videregående skole-nivå, altså... ;) )

Ellers kan jeg noen spanske ord og fraser, og på fransk kan jeg si at jeg ikke forstår/snakker fransk og spør om de heller kan snakke engelsk. Hva skulle man vel gjort uten Home Alone? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er norsk og snakker derfor det flytende! Kan også gjøre meg forstått på og forstår godt svensk og engelsk. Kunne også tysk veldig bra en gang i tiden, men trenger sårt et oppfriskningskurs...

*det var kanskje en god ide*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Snakker norsk, norsk tegnspraak og engelsk flytende. Og da mener jeg at jeg kan kommunisere uanstrengt paa de forskjellige nivaaene, og moter sjelden eller aldri paa problemer naar jeg snakker, hverken i fritids eller jobb sammenheng.

I tillegg kan jeg gjore meg forstaatt og blir forstaatt paa tysk, og kan noen fraser paa italiensk og spans. I alle disse spraakene forstaar jeg imidlertid mer naar jeg leser enn naar jeg horer en samtale.

*Wolfmoon i utlandet med engelsk tastatur*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker 3 språk ganske flytende (1 av dem morsmål), dvs jeg tenker i de språkene da jeg snakker. Har nok av og til noen feil skriftlig ;)

I tillegg er det 1 der jeg forstår like godt som morsmål, men snakker litt stivt og med en del feil.

I tillegg er det 2 språk jeg har lært, men glemt litt i de siste årene (siden jeg startet med norsk har de blitt litt glemt, men de er nok der passivt).

Så det hadde nok blitt 6 hvis jeg kunne friske opp litt (jeg har planlagt å friske de 2 opp etter hvert og ta ett språk til)

Og selvfølgelig forstår jeg jo (noe) dansk og svensk etter jeg lærte norsk, men siden jeg kan ikke snakke dem, teller de ikke med.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan norsk og engelsk, forstår svensk og dansk og har en begrenset forståelse av tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Virker som om mange bare slenger på dansk etter svensk på en cv. Men hvis de fikk vite at resten av intervjuet var på dansk, hvordan hadde det gått lurer jeg på :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Norsk (hjemland)

Svensk (ble født der og bodde der noen år)

Kurdisk (min mann er derfra)

Nederlandsk (venninne derfra. Skjønner mer enn jeg kan si selv!)

Rumensk (loong story, hehe)

Tysk (takket være skolen.........)

...pluss noen fraser bosnisk, spansk, fransk og russisk.

Jeg elsker språk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Oxford

Jeg snakker tre språk flytende, det ene av dem er morsmålet mitt. :)

Endret av Oxford
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tina_*

Jeg kan snakke tre språk flytende. I tillegg kan jeg forstå og gjøre meg forstått på ytterligere to språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

jeg er 13 år, helt norsk og snakker norsk helt flytende( ikke noe sjole, sjøtt osv.) engelsk nesten flytende, tysk relativt bra og så snakker jeg litt gresk også, ikke mye, men kan det bedre en svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk - morsmål

Engelsk - flytende skriftelig og muntelig (jobb/studiespråk)

Tysk - noe haltende i muntelig, men forstår. leser og skriver bra.

Fransk - veldig grunnleggende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...