Gjest Chrizzy Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Tror du det er mulig å lage at slags levende dataspill for barn? Noe som ligner på det å delta i et dataspill, men at man må bruke kroppen og omgivelsene? Som naturen, byen, folk eller hva som helst annet enn en skjerm og en konsoll? Forslag? Takker så masse for ideer
Gjest StockDama Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 .....er det ikke det man kaller å gå ut å leke?
Gjest Bond Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Er man nødt å gjøre det? Jeg forstår ideen at barn trenger mer aktivitet, men med å gjøre dette innen dataspill - mister ikke man en viktig del av sosialisering?
Gjest wiiiiiiii Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Tror du det er mulig å lage at slags levende dataspill for barn? Noe som ligner på det å delta i et dataspill, men at man må bruke kroppen og omgivelsene? Som naturen, byen, folk eller hva som helst annet enn en skjerm og en konsoll? Forslag? Takker så masse for ideer Tror det nærmeste du kommer er Nintendo Wii og Eyetoy (Playstation). Ja, og så disse dansemattene. Du bruker kroppen istedenfor (eller i tillegg til) konsollene. Ganske fascinerende egentlig
Gjest Gjest_b Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 Når jeg var i ti-års alderen (+-) lekte vi ofte "dataspill" i naturen. Sånn som vi gjorde det minnet det nok mest om en hinderløype i praksis. Og vi syntes det var ustyrtelig morsomt. Som i et plattformspill, hvor du skal nå et delmål for å komme til neste "level" (nivå). Det kommer naturligvis an på omgivelsene man har i nærheten. Bli inspirert av filmer! Vår var nok mest Indiana Jones-aktig.
Gjest _b Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 Vår var nok mest Indiana Jones-aktig. = komme seg over "elver med krokodiller", slenge seg i "lianer", klatre, treffe blink osv.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 Er man nødt å gjøre det? Jeg forstår ideen at barn trenger mer aktivitet, men med å gjøre dette innen dataspill - mister ikke man en viktig del av sosialisering? Poenget var jo at det ikke var dataspill...
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 Er man nødt å gjøre det? Jeg forstår ideen at barn trenger mer aktivitet, men med å gjøre dette innen dataspill - mister ikke man en viktig del av sosialisering? Multiplayer online games... Hva er mer sosialt enn det? Og når det i tillegg er sammen med andre, ute i naturen...
Gjest Bond Skrevet 3. juli 2008 #10 Skrevet 3. juli 2008 (endret) Poenget var jo at det ikke var dataspill... Ah jeg leste feil faktisk, antok at det var 'hva som helst annet med konsol' i stedet for 'hva som helst annet enn konsol'. Dvs dataspill der man trenger å bevege selv i stedet for å bruke fjernkontroll, a la den dansegreien og guitar hero og lignende. Da det er snakk om hva som helst ENN konsol.. tja, for min del var det meste mer inspirert av filmer/serier (indiana jones, rocky, macgyver, a-team, osv) og bøker (J.F. Cooper, J. Verne, J. London, osv) enn tanker om data (selv om Packman fantes da allerede). Med tanke på at mange dataspill i dag er ganske like til eller inspirert av filmer, kan jeg ikke helt tenke meg hva det skulle være som er direkte inspirert av dataspill, men ikke av noe annet. Så det blir litt rart å etterligne dataspill som etterligner virkelighet/film/fantasi. Jeg hadde heller glemt mellomledd og hatt spill som er basert på virkelighet/film/fantasi og heller glemt det hele med dataspill. Noe som at ja, barna kan leke krig, men det er ikke fordi man etterligner Counter Strike. eller hvem vet faktisk - kanskje barna gjør det nå? Ellers - LARP er jo kanskje da det nærmeste jeg kan tenke meg? Dvs LARP i stedet for RPG på data. Endret 3. juli 2008 av mrs_bond
Gjest Bond Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 Multiplayer online games... Hva er mer sosialt enn det? Og når det i tillegg er sammen med andre, ute i naturen... Tja, det blir likevel en konstruert sosialisering. Jeg vil gjerne påstå at for mye internet-sosialisering blir etter hvert skadende for ens virkelige sosiale ferdigheter. Det er annerledes å kommunisere på nettet. Og hvis den eneste måten man sosialiserer i virkeligheten er gjennom ting a la LARP (jeg antar at det er noe sånt du mener, men jeg er ikke så godt kjent med det hele) der man spiller et karakter, da er det kanskje enkelt å miste litt virkelighetsbegrep etter hvert? Og hvis dette skulle skje i ungdomsperioden da man fortsett utvikler sine ferdigheter, kan det faktisk ha konsekvenser senere?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå