Gå til innhold

Boktips

Brudulja

Anbefalte innlegg

Det er jo et paradoks at jeg nå skal spørre om akkurat dette... Jeg hadde idag min siste bibliotekar eksamen, og etter tre år på skolebenken er jeg like blank hehe. Har blitt fortalt hva jeg skal lese i så lang tid at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Gode tips? Jeg elsker Elling-bøkene, alle bøkene til Lars S. Chr. og Erlend Loe. Har også veldig sans for Arne Berggrens ungdomsbøker. Jeg skal snart på to ukers ferie og trenger sårt noen tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker å lese barnebøker jeg, og jeg har lest alt av Roald Dal og Ole Lund Kirkegaard. Det er mine tips om man skal le seg i hjel. Men dette er vel gammelt nytt for deg som er biblotekar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

John Irving. Selvsagt.

Som biblotekar synes jeg egentlig du burde lese "alt mulig". For, det er en flott opplevelse å gå på biblioteket og ikek vite helt hva man leter etter, men få hjelp av en som vet hvilke bøker du ser etter, når du sier sånn litt hva du tenker på....

Men... ta deg en tur på nærmeste bibliotek og rett og slett få med den en bukne bøker til ferien? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt fortalt hva jeg skal lese i så lang tid at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne.

Har du virkelig lest alle pensumbøkene vi har hatt disse tre årene? Det har IKKE jeg, var ikke alt som fristet like mye når det var tvang. Men faktisk.. Nå som det har blitt sommer og vi har fått vår frihet, ja da har jeg faktsik begynt å tenke på at jeg kanskje skal lese noe av skjønnlitteraturen som vi hadde på pensum og som jeg aldri leste... Kanskje..

Men først skal jeg pløye igjennom endel andre bøker, blandt annet "Rødt støv", "Jeg har sett en stjerne falle", "Veien til Xanadu" og andre reiseskildringer... Er helt helta på det for tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The beach passer jo bra når du skal ut å reise.

Det er min favoritt bok.

Leste den i løpet av noen dager, var så spennende.

Klarte ikke å legge den fra meg. Likte den mye bedere enn filmen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parfymen av Patric Süskind. Den er helt genial, men litt makaber. Men pass på å ikke ha noe annet viktig å gjøre når du starter på den, for man klarer ikke å legge den fra seg før man er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Barna i dødens hus" av Anne Marie West & Virginia Hill.

Den er ganske sterk å lese, men absolutt verdt det. Den er skrevet av den eneste datteren til Fred West.

"Ekteparet Fred og Rose West misbrukte og drepte sine egne døtre. Lurte haikende unge jenter til å bli med hjem.

Voldtok dem under de mest groteske seanser. Drepte dem og gravde dem ned i hagen.

Datteren Anne Marie West berget livet fordi hun klarte å rømme.

Barna i dødens hus er en bok du aldri vil glemme.

Den sier noe om hvordan dette kunne skje. I en helt alminnelig by, blant helt alminnelige mennesker."

"Heaven's Gate"- De fulgte sin leder i døden.

Dette er en sjokkerende historien om selvmorssekten i San Diego.

"39 voksne mennesker dopet seg ned med sovemidler og alkohol. De fleste var velutdannede. De fulgte sin leder i døden i troen på at en UFO ville hente dem.

Sekten var leder av Marshall Applewhite. Medlemmene levde et asketisk liv i sølibat og trodde de var de utvalgte som var sendt til jorden for å hjelpe menneskene. Senere skulle de hentes av romskip for å komme "hjem".

Da kometen Hale-Bopp kom ved påsketider, visste de at deres romskip fulgte i kometens kjølevann.."

"Fionas historie" av Fionas mor, Irene Ivison.

"Fiona vokste opp i en trygg og god familie. Da hun ble drept bare 17 år gammel, var hun narkoman og prostituert.

Hvordan kunne dette skje ?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukk med deg "Se det" og "Catch 22"..begge av Joseph Heller

De må begge leses for å tros.....

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som biblotekar har du sikkert lest "Gutten i graven ved siden av" av Katrarina Mazetti, hvis ikke så MÅ du bare lese dette komiske hverdagsdrama om kjærligheten mellom Bonden Benny og bibliotekaren Desiree :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lettere underholdning liker jeg Are Kalvø sine bøker.

Jeg liker også Elisabeth Wurtzels Bitch.

Ellers liker jeg biografier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Nilens Datter" og "Dronning av Solens Rike" av Maragaret George.

"Vokterne" og "Desperation, Nevada" av Stephen King.

Særlig de to siste er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempelridder-trilogien av Jan Guillou

Ringenes Herre av Tolkien

Markens Grøde av Hamsun

Oliver Twist av Dickens

Haikerens guide til galaksen av Douglas Adams

Tatt av kvinnen av Erlend Loe

Ungdom i drift av James A. Michener

.... for å nevne noen jeg kommer på i farten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...