Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en herlig hannkatt på ett år som elsker å være ute.. Saken er den at vi skal flytte fra der vi bor nå og ut på landet, noe som blir ideelt for pusen min :)

:katt:

Men før vi kan flytte inn i det huset, må vi bo midlertidig 5-6uker i et hus som ligger helt opptil en veldig trafikkert vei.

Har ikke lyst til å ha pusen min ute da, sjansene er STORE for at den hadde blitt overkjørt.. Dessuten bruker katter tid på å tilpasse seg nye bosteder, så bør jo uansett holdes innendørs en stund.

Skal kastrere katten min, men i og med at den faktisk må holdes innendørs i 5-6 uker (Skal nok ha den med ut i band, er ikke noe tilhenger av det, men er bedre enn å ikke komme ut i det hele tatt..) lurer jeg på når det er best å gjøre det?

Min erfaring er at katter blir mye roligere og ikke har det samme behovet for å være ute hele tiden som før de blir kastrert.

Burde jeg kastrere pusen min før vi flytter, når vi flytter eller etter vi har flyttet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er en fin tid å kastrere din katt på!!

Katter kan du kastrere fra 12 ukers alder.

Kanskje merker du allerede at han er begynt å rope om kveldene og være rastløs, og ønsker å være ute hos damene? Kanskje lukter det mer av dokassen enn det brukte å gjøre da han var kattunge?

Kastrerte katter vil somregel sette like stor pris på å være ute som ukastrerte katter, bare at kastrerte katter virkelig kan nyte sin tilværelse uten å stresse, slik fertile katter ofte gjør.

Flott at du har funnet deg et sted på landet der pusen kan løpe fritt omkring.

Likevel ville jeg nok ha hatt ham ute i bånd iblant på "mellomstasjoneringen" dere flytter til, om du er redd for at han skal bli overkjørt. Det er alltid sikrest. Han lider nok ikke av det.

Skrevet

Hvorfor har katten vært ute tidligere? Hvis den ikke er kastrert har den jo satt massevis av uskyldige små liv til verden som du ikke aner hva har skjedd med...

Vel, vel. Hvis den er ett år, er det bare å bestille time. Det kan gjøres fra 12 ukers alder som nevnt over, men fra 5-6 mnd er vanlig praksis.

Flott for katten at du holder den inne ved så traffikert vei :) Husk å holde den inne i minst 4 uker når du har flyttet da, og ikke slipp ut katten (eller framtidige kattunger) før den er kastrert.

Skrevet (endret)
Hvorfor har katten vært ute tidligere? Hvis den ikke er kastrert har den jo satt massevis av uskyldige små liv til verden som du ikke aner hva har skjedd med...

Vel, vel. Hvis den er ett år, er det bare å bestille time. Det kan gjøres fra 12 ukers alder som nevnt over, men fra 5-6 mnd er vanlig praksis.

Flott for katten at du holder den inne ved så traffikert vei :) Husk å holde den inne i minst 4 uker når du har flyttet da, og ikke slipp ut katten (eller framtidige kattunger) før den er kastrert.

Vet at jeg kunne kastert pus fra 6 mnd alder, og har ikke noe å si til mitt forsvar. :sjenert:

Er forresten veldig enig i at katter bør kastreres/steriliseres, det kommer ALTFOR mange kattunger til verden hvert eneste år.. Og de kattene jeg har hatt før har alltid blitt kastrert/sterilisert.

Skal forresten gi svigerfar en søt liten kattepus til bursdagen, og da betaler vi for kastrering når den blir gammel nok.

Og før dere dyrevernere (Som forøvrig gjør en fantastisk jobb) begynner å hyle:

Når han får pusen, (dette er en overaskelsesgave) har han full "returrett", dvs at hvis han mot all formodning ikke vil ha den (Han er veldig glad i katter, så blir nok kjempeglad), får den et godt hjem hos oss, og får en lekekamerat i den pusen vi allerede har :rosasmil:

Endret av linel
Skrevet

Ok, så flott da :) Husk at de skal være 12 uker før de forlater moren da :) Det er også da de skal ha vaksine og ny når de er 14 uker igjen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er faktisk en del katteeiere som ikke har fortstått dette med blomster og bier og ikke mener hannkatter trenger å kastreres siden det ikke er de som føder de hjemløse kattene :roll:

Men fint TS endelig skal kastrere katten sin. jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor det har noen betydning om du skal flytte? Bestill time så raskt som mulig. Kastrering av hannkatter er et lite inngrep, de er slappe samme dag, men kan slippes ut igjen etter noen dager.

Vær også obs på at hormonnivået ikke er noe man kan slå av og på sånn med en gang. Hannkatter er fruktbare i opptil en måned etter kastreringa, og det tar flere måneder før alle hormonene er helt ute av kroppen. Så jo før du får gjort dette inngrepet, jo fortere vil hannkatten bli kvitt hormonene.

Husk også å få ID-merket katten hvis du ikke har gjort det allerede :)

For jeg regner med du har fullvaksienrt katten allerede?

Gjest Gjest
Skrevet

Men hallo!!! Mange ønsker faktisk kattunger. Syns det hadde vært kjedelig om det hadde fungert sånn at man måtte oppsøkt en hannkatt for å fått den parret :gjeiper:

Ønsker man ikke kattunger så må man vel skaffe sinn hunnkatt p-piller eller sterilisere den tenker jeg da. Jeg tror ikke jeg hadde kastrert min katt med tanke på at det kan bli kattunger. Er enig i at det blir mange kattunger, men syns allikevel ikke man har et ansvar for å kastrere alle hankattene

Skrevet
Jeg tror ikke jeg hadde kastrert min katt med tanke på at det kan bli kattunger. Er enig i at det blir mange kattunger, men syns allikevel ikke man har et ansvar for å kastrere alle hankattene

Dette er et grovt tilfelle av uvitenhet. Det er selvsagt MYE bedre at hankattene kastreres, hvis det var slik at man kunne velge å bare kastrere ett kjønn! For hunkatter er det et MYE større inngrep. P-piller burde være utelukket, det gir kreft. Kastrer både hunkatter og hankatter, så blir verden et mye bedre sted å være for kattene våre. Mindre slossing, mindre sykdommer, og ikke minst; færre kattunger som fødes i kulden, fryser og sulter ihjel og havner i feil hender. Hunkattene har vi tross alt litt mer kontroll på, eieren kan velge å fjerne fostrene før de blir født hvis eieren oppdager magen før det er for sent, mens hankattene flyr rundt og reproduserer seg, mens eieren sitter hjemme og aner ingenting.

Gjest Gjest
Skrevet

Er klar over at det å sterilisere en hunnkatt er et større inngrep.

Men er fortsatt ikke helt enig med deg jeg da. Jeg har alltid hatt katt og har ofte ønsket kattunger. SÅnn sett er jeg glad ikke alle hannkatter som flyr rundt omkring er kastrert :jepp:

Skrevet (endret)
SÅnn sett er jeg glad ikke alle hannkatter som flyr rundt omkring er kastrert :jepp:

Ja, det er jo alltid like spennende å se om katten din blir smittet av sykdommer!! Og så fint for ungene at hvilken som helst hankatt får bli faren deres... Ikke minst blir det jo spennende å se hva slags gemytt de får, og om faren deres kanskje egentlig er onkel... Du skjønner hvor jeg vil? Det er ikke lurt, det er bare det.

Endret av NovaFlare
Gjest Gjest
Skrevet
Ja, det er jo alltid like spennende å se om katten din blir smittet av sykdommer!! Og så fint for ungene at hvilken som helst hankatt får bli faren deres... Ikke minst blir det jo spennende å se hva slags gemytt de får, og om faren deres kanskje egentlig er onkel... Du skjønner hvor jeg vil? Det er ikke lurt, det er bare det.

Jeg har akkurat fått meg en fantastisk søt liten kattunge hvor faren seff er ukjent. Mener du altså at man skal gå å få hunkatten sin parret dersom man vil ha kattunger??

Da han er en hankatt, skal jeg nok kastrere han, men ikke fordi jeg er redd han flyr rundt og lager kattunger, men for at han skal bli roligere og slippe evt markering.

Skrevet
Er klar over at det å sterilisere en hunnkatt er et større inngrep.

Men er fortsatt ikke helt enig med deg jeg da. Jeg har alltid hatt katt og har ofte ønsket kattunger. SÅnn sett er jeg glad ikke alle hannkatter som flyr rundt omkring er kastrert :jepp:

Så du velger å totalt ignorere den ekstreme overfloden av uønskede katter og vil ha deg kattunger fordi du personlig synes det er koselig å ha kattunger? Det forstår ikke jeg. For å gjøre det litt klarere for deg så kan jeg fortelle at jeg jobber i Dyrebeskyttelsen, og i sommer har vi fått inn ekstreme mengder uønskede kattunger. I går var det vel rundt 30 kattunger født denne sommeren på kattehuset. Det er anslått at det bor rundt 10 000 hjemløse katter i Oslo og Omegn, så de vi får inn er bare en dråpe i havet.

Kastrer kattene deres med en gang det er mulig. Hunner og hanner.

Skrevet
Mener du altså at man skal gå å få hunkatten sin parret dersom man vil ha kattunger??

Nei, jeg mener at hunkatten din ikke bør parres i det hele tatt, siden hun ikke har stamtavle. Punktum!

Hvis man vil ha kattunge mener jeg at man bør kjøpe en rasekatt hvor man vet hva man får mht sykdommer og genetikk, ELLER redde en katt som allerede er født, og så kastrere den!

Huskatter bør aldri avles på! Det er NOK av de fra før! For hver eneste kattunge som blir født i private hjem, må de som allerede er født og bor hos DB rykke bakover i køen!

• Liker 1
Gjest Nishiki
Skrevet
Katter kan du kastrere fra 12 ukers alder.

Dyrlegen her mener katten bør være over tre kilo før den kastreres. Men det er kanskje litt forskjellig praksis fra dyrlege til dyrlege.

Jeg ville kastrert før jeg flytta.

Skrevet
Dyrlegen her mener katten bør være over tre kilo før den kastreres. Men det er kanskje litt forskjellig praksis fra dyrlege til dyrlege.

Jeg ville kastrert før jeg flytta.

Da har han sikkert ikke varmekuvøse til kattunger som kasteres, det krever riktig utstyr :)

Gjest Nishiki
Skrevet
Da har han sikkert ikke varmekuvøse til kattunger som kasteres, det krever riktig utstyr :)

Ja det kan hende :)

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Kristin_*
Skrevet
Dette er et grovt tilfelle av uvitenhet. Det er selvsagt MYE bedre at hankattene kastreres, hvis det var slik at man kunne velge å bare kastrere ett kjønn! For hunkatter er det et MYE større inngrep. P-piller burde være utelukket, det gir kreft. Kastrer både hunkatter og hankatter, så blir verden et mye bedre sted å være for kattene våre. Mindre slossing, mindre sykdommer, og ikke minst; færre kattunger som fødes i kulden, fryser og sulter ihjel og havner i feil hender. Hunkattene har vi tross alt litt mer kontroll på, eieren kan velge å fjerne fostrene før de blir født hvis eieren oppdager magen før det er for sent, mens hankattene flyr rundt og reproduserer seg, mens eieren sitter hjemme og aner ingenting.

Jeg har et spørsmål angående teksten. Hvis dere mener at alle katter skal kastreres/steriliseres, da vill det jo til slutt ikke finnes katter?

Jeg har selv en hankatt, som er kastrert i dag (5 mnd), er det veldig viktig at de får disse vaksinene?

Gjest Cipheria
Skrevet
Jeg har et spørsmål angående teksten. Hvis dere mener at alle katter skal kastreres/steriliseres, da vill det jo til slutt ikke finnes katter?

Jeg har selv en hankatt, som er kastrert i dag (5 mnd), er det veldig viktig at de får disse vaksinene?

Første spørsmål er ikkje ei aktuell problemstilling i det heile tatt. Det er ikkje sjanse for at det kjem til å skje, så alle som leser dette kan trygt kastrere kattane sine.

Andre spørsmål; meina du årsvaksinene? Dei er mot kattesjukdomar, så dei er nødvendige, ja. Katten din vil heller ikkje spre smitte når den er vaksinert.

Skrevet

Det kommer an på hvor man bor mener nå jeg. Vi bor i en liten utkantkommune, få katter i omegn. Har aldri vaksinert noen av kattene vi har hatt og de har levd lenge og fått en naturlig død (en druknet dessverre i møkkakjelleren ca 10 år gammel).

Men sterilisering er jeg for, både av hann og ho!

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Monika_*
Skrevet

Årlig fødes det rundt 60.000 katter i Norge, mens bare 20.000 kattunger får seg et nytt hjem. Det betyr at 40.000 friske katter enten blir avlivet eller blir hjemløse. Det du kan gjøre for å redusere dette problemet, er å ta turen innom en veterinær og få utført en kastrering eller sterilisering av katten din.

Å la katter få kattunger er en svært egoistisk handling, når det finnes så mange katter som behøver et hjem. At man "har lyst" på kattunger er det mest uvitende og arrogante holdningen her!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...