Gå til innhold

Mannfolk

Gjest Gjest_Jeanette_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet

Nå har vi da i de siste ukene lest om drap på en 19-åring og en firebarnsmor, begge to utført av enten ektemann eller eks-mann. Vi har nylig sett hvordan en far holdt sin egen datter fanget mesteparten av livet hennes, voldtok henne og satte barn på henne. Andre menn vil heller drepe sine egen døtre enn å se de være lykkelige.

Voldtekter er ikke noe jeg reagerer på lenger, det har blitt vanlig å lese om det. Ei heller blir jeg overrasket over tvangsekteskap, omskjæring, konemishandling eller tvangsprostitusjon. Jeg har selv opplevd overgrep, og kjenner minst to andre som har opplevd det samme. Det finnes ikke en eneste mann i mitt liv som ikke har sviktet eller skuffet på en eller annen måte.

Selvsagt har noe av det vært begrenset til løgn og bedrag, slik som kvinner er like godt i stand til å gjøre. Jeg vil ikke forherlige kvinner, men det finnes ikke en kvinne i historien som er like ille som den verste mannen.

Så nå er jeg lei. Jeg vil ikke bli løyet for lenger. Jeg vil ikke være redd for at noen ikke skal ta et nei alvorlig. Jeg vil ikke lenger bli lurt inn i situasjoner som er skapt kun for å få knulle meg. Vennlighet er visst kun et tegn på at noen vil ha sex med meg. Jeg er lei av å lese om voldtekter. Jeg er lei av å lese om fedre som dreper sine barn.

Så du mener at vi ikke trenger likestillingskampen lenger? Feminismen er overflødig her i Norge? Si meg, når menn fortsatt dreper, voldtar og banker kvinner, er vi likestilt?

Videoannonse
Annonse
Gjest En annen mann
Skrevet

Først, jeg kan forstå at du er sint på menn da du skriver at du selv er utsatt for overgrep og at du kjenner flere som har blitt det. Håper du har kommet deg greit gjennom dette og at du har fått den hjelpen du trenger :)

Men likevel, jeg som mann godtar likevel aldri den ensidige negative stigmatiseringen av menn som har pågått en stund nå. Ei heller godtar jeg å ta del i et kollektivt ansvar for den grusomhet enkelte menn begår, like lite som at du som kvinne skal ta ansvar for den volden andre kvinner begår.

Ja jeg vet at menn har vært "vinnerne" på voldsstatistikken, og at dette kan utløse frustrasjon hos mange. Men det er uansett de færreste menn som voldtar og dreper eller utfører annen vold. Og jeg håper og tror du blir kjent med en av de en dag.

Gjest En sjette mann
Skrevet
Selvsagt har noe av det vært begrenset til løgn og bedrag, slik som kvinner er like godt i stand til å gjøre. Jeg vil ikke forherlige kvinner, men det finnes ikke en kvinne i historien som er like ille som den verste mannen.

Tja, Elisabeth Báthory ville iallfall jeg stilt opp mot de aller verste av menn, og for å ta for seg litt hjemligere saker har vi jo Norges antatt verste massemorder Brynhild Paulsdatter Størseth.

Så nå er jeg lei. Jeg vil ikke bli løyet for lenger. Jeg vil ikke være redd for at noen ikke skal ta et nei alvorlig. Jeg vil ikke lenger bli lurt inn i situasjoner som er skapt kun for å få knulle meg. Vennlighet er visst kun et tegn på at noen vil ha sex med meg. Jeg er lei av å lese om voldtekter. Jeg er lei av å lese om fedre som dreper sine barn.

Så du mener at vi ikke trenger likestillingskampen lenger? Feminismen er overflødig her i Norge? Si meg, når menn fortsatt dreper, voldtar og banker kvinner, er vi likestilt?

Kvinner dreper. Kvinner dreper faktisk oftere barn enn menn gjør. Se bare på Arboga-saken, eller en av flere saker i Tyskland de siste årene der kvinner har drept egne eller døtres barn og dumpet likene rundt i hus og hage.

Holde folk fanget? Tortur? Jada, kvinner klarer det meste :)Varsha Sabhnani koste seg med å kutte opp hushjelpene hun holdt fanget i hjemmet sitt.

Kvinner voldtar så og si aldri menn, men prøv å si i et kvinnefengsel at kvinner aldri voldtar, truer eller tvinger seg på andre kvinner, så tenker jeg du får så hatten passer. At kvinner sjelden voldtar menn har en naturlig årsak i at de er fysisk svakere og dermed sjelden KAN gjøre det.

Vi menn som gruppe voldtar ikke, dreper ikke, banker ikke livsskiten ut av kvinner, det er det en liten avvikergruppe som gjør...og de gjør det grundig, det skal jeg ikke bestride. Men det er ikke et hår bedre på kvinnesida.

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet
Ei heller godtar jeg å ta del i et kollektivt ansvar for den grusomhet enkelte menn begår, like lite som at du som kvinne skal ta ansvar for den volden andre kvinner begår.

På samme måte som at man må gå foran med et godt eksempel for sine barn, så må menn si klart ifra at denne typen oppførsel ikke er greit. Hvis ingen gjør dette, så blir det ingen forandring. Et samfunn har aldri forandret seg av seg selv. Gjør noe!

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet

En sjette mann, jeg er helt enig i at kvinner har gjort mange grusomme ting. De voldtar, dreper og slår, de også. Men noe av poenget er at mannfolk har gjort dette opp gjennom hele historien vår, og i MYE større grad enn kvinner. Det er det jeg mener med at ingen kvinne er like ille som den verste mannen, for det finnes så altfor mange menn der ute som har gjort grusomme ting, ikke bare mot kvinner, men mot alle. Ikke tving meg til å dra hitlerkortet. :P

Gjest Gjest
Skrevet

Kvinner har også drept voldtat og slått oppover igjennom historien. Onde kvinner er ikke noe nytt.

Les litt historie og du vil se at det er ufatelige mange ondskapsfulle kvinner som gjorde alt fra og drepe små jenter og bade i blodet deres. Til og ta med mennesker og dytte dem fra høyder.

men det er sant at menn gjør det i større grad.

Men det finnes et ordtak som sier

En ond kvinne er ondere en en ond mann. Men en God kvinne er snillere en en god mann

jeg tror det er en sannhet i dette. Kvinner kan være ufattelige onde men det er oftere ondskap på en annen måte en hva menn er.

Et av de største problemene vi har i dagens sammfunn er nemelig den troen at kvinner er mindre onde. De er ikke mindre onde de er like onde men på en annereldes måte

Gjest en sjette mann
Skrevet
En sjette mann, jeg er helt enig i at kvinner har gjort mange grusomme ting. De voldtar, dreper og slår, de også. Men noe av poenget er at mannfolk har gjort dette opp gjennom hele historien vår, og i MYE større grad enn kvinner. Det er det jeg mener med at ingen kvinne er like ille som den verste mannen, for det finnes så altfor mange menn der ute som har gjort grusomme ting, ikke bare mot kvinner, men mot alle. Ikke tving meg til å dra hitlerkortet. :P

Det blir det samme som med voldtektene, det er kun én grunn til at kvinner ikke har begått like mange grusomheter opp gjennom historien, og det er at de ikke har hatt muligheten.

(*kremt* Stort sett fordi vi menn har tilranet oss makten og undertrykket kvinnene)

Ser du på epoker og episoder i historien der kvinner har hatt makt, har de misbrukt den like mye som menn har. Kvinnelige faraoer. Den franske revolusjon. Heksejakten i Harlem. Imelda Marcos.

Så du har rett i en ting: Kvinner er fremdeles ikke likestilt i vårt samfunn. Den dagen dere er det 100% ligger kvinner like dårlig an på statistikken over grusomheter. Når eller hvis den dagen kommer, vil du da akseptere at det er DIN skyld at andre kvinner gjør disse tingene?

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet

Greit. Jeg visste jo at disse type kommentarene kom til å dukke opp, selv om jeg håpet mer på sorten av "ja, verden suger, la oss gjøre noe med det!", men akk nei. Forsvarsposisjonen er vel tryggere?

Det hadde vært veldig interessant å se hvordan verden hadde blitt hvis kvinner og menn delte innflytelse og makt. Uheldigvis får nok ingen av oss se dette, ei heller våre barnebarns barn, men inntil den gang så kan jeg jo ikke si med sikkerhet at kvinner ikke ville blitt like korrupte som menn. Det kan godt hende at for mye makt har gjort dårlige menn til det de er.

Jeg kan ikke si at jeg er villig til å ta på meg ansvaret for en kvinne som har voldtatt et lite barn, men jeg kan si at jeg føler meg ansvarlig når jeg ser dårlig oppførsel og ikke gjør noe med det. Derfor prøver jeg å forandre på det.

Jeg hater ikke menn. Jeg vet at dere ikke er en gruppe som kan settes i samme båsen. Men nå er ting så ille at noe må gjøres, så hva med å gjøre noe da, istedenfor å forsvare kjønnet deres?

Gjest en sjette mann
Skrevet

Jeg gjør det :)

Ikke voldtar jeg, ikke dreper jeg, og ikke banker jeg noen. Jeg prøver å holde et ekstra øye med de rundt meg så de ikke skal bli utsatt for noe av dette, følger venninner hjem om de synes det er tryggere. Merker jeg at noen har holdninger som tilsier at de er voldelige, tar jeg avstand fra det.

In short, jeg holder meg på matta sjæl, og prøver å gjøre mitt for at mine umiddelbare omgivelser er trygge for alle som befolker dem. Synes egentlig ikke det er stort mer jeg kan gjøre, eller at noe mer kan forventes av meg.

Gjest Gjest_Stian_*
Skrevet

Det e itjnå som kjem tå sæ -

Sjøl e du lett som ein spøl

Men sammen så veie vi fleire tonn

Med littegrann hjølp gjer det littegrann monn

Det e itjnå som kjem tå sæ sjøl

Gjest En annen mann
Skrevet
På samme måte som at man må gå foran med et godt eksempel for sine barn, så må menn si klart ifra at denne typen oppførsel ikke er greit. Hvis ingen gjør dette, så blir det ingen forandring. Et samfunn har aldri forandret seg av seg selv. Gjør noe!

Jeg syntes ikke vold, voldtekt er greit, og dette vet samtlige av mine mannlige bekjentskaper. Og får jeg barn en gang så skal de også få innprentet i oppdragelsen at vold kun skal brukes som siste utvei for å redde ditt eget liv.

Utover det nekter jeg å ta den kollektive skyld for hva andre menn gjør.

Og hva mener du egentlig med at menn ikke tar ansvar for å gjøre noe med det? Skal jeg som mann ta ansvar for hva andre lærer ungene sine?

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet
Jeg syntes ikke vold, voldtekt er greit, og dette vet samtlige av mine mannlige bekjentskaper. Og får jeg barn en gang så skal de også få innprentet i oppdragelsen at vold kun skal brukes som siste utvei for å redde ditt eget liv.

Utover det nekter jeg å ta den kollektive skyld for hva andre menn gjør.

Og hva mener du egentlig med at menn ikke tar ansvar for å gjøre noe med det? Skal jeg som mann ta ansvar for hva andre lærer ungene sine?

Jeg har vel ikke sagt at menn ikke tar ansvar? Det er mange menn som tar ansvar! Men ikke nok, dessverre. Mange tror at det holder "å ta avstand". Uheldigvis har ikke dette en dritt å si for noe som helst. Du kan godt ta aldri så lang avstand for omskjæring, men det er ikke før du faktisk sier ifra når du tror noe er galt med noen, at du tar ansvar. Og det er ikke før du gjør noe aktivt med den globale mishandlingen av kvinner, at du tar ansvar. Nøyaktig hvordan du selv kan gjøre noe med dette, må du nesten finne ut av selv. Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, jeg kan bare prøve å få enkelte til å gjøre noe annet enn å "ta avstand".

Gjest En annen mann
Skrevet
Greit. Jeg visste jo at disse type kommentarene kom til å dukke opp, selv om jeg håpet mer på sorten av "ja, verden suger, la oss gjøre noe med det!", men akk nei. Forsvarsposisjonen er vel tryggere?

Er det så rart at slike kommentarer kommer i forsvar når utgangspunktet for diskusjonen er at menn generelt er fæle? Og ja, jeg har allerede sagt at du har min medfølelse når det gjelder overgrepet som skjedde mot deg og dine venner, men du kan nå så utrolig mye lenger med argumentasjonen din hvis du retter bitterheten din der den hører hjemme, nemlig mot de som faktisk har gjort dette. Kanskje er det mer fornuftig å se på hva som får disse personene til å gå

over grensen og faktisk foreta overgrep/vold/drap?

Det hadde vært veldig interessant å se hvordan verden hadde blitt hvis kvinner og menn delte innflytelse og makt. Uheldigvis får nok ingen av oss se dette, ei heller våre barnebarns barn, men inntil den gang så kan jeg jo ikke si med sikkerhet at kvinner ikke ville blitt like korrupte som menn. Det kan godt hende at for mye makt har gjort dårlige menn til det de er.

Vel, det har vært forekomster av kvinnelige statsministere opp gjennom historien som også har vært villige til å f. eks gå til krig og andre militære operasjoner selv om jeg innser at menn (så langt) har vært i flertall her.

Jeg kan ikke si at jeg er villig til å ta på meg ansvaret for en kvinne som har voldtatt et lite barn, men jeg kan si at jeg føler meg ansvarlig når jeg ser dårlig oppførsel og ikke gjør noe med det. Derfor prøver jeg å forandre på det.

Man kan selvfølgelig forsøke å forandre holdninger til personer nær en i den hensikt å forhindre at de begår noe alvorlig. Men du er fortsatt ikke ansvarlig for det om det likevel skulle skje.

Jeg hater ikke menn. Jeg vet at dere ikke er en gruppe som kan settes i samme båsen. Men nå er ting så ille at noe må gjøres, så hva med å gjøre noe da, istedenfor å forsvare kjønnet deres?

Hva foreslår du vil skal gjøre annet enn å være bra eksempler på menn, oppføre oss bra mot de rundt oss og våre kjære og holde oss unna kriminalitet, dop vold og lignende?

Som jeg sa innledningsvis, forsvaret kommer som en følge av at utangspunktet er dårlig, nemlig at menn generelt blir trukket ned i søla fra første stund. Slikt blir det bare skyttergravsdiskusjoner av.

Gjest En annen mann
Skrevet
Jeg har vel ikke sagt at menn ikke tar ansvar? Det er mange menn som tar ansvar! Men ikke nok, dessverre. Mange tror at det holder "å ta avstand". Uheldigvis har ikke dette en dritt å si for noe som helst. Du kan godt ta aldri så lang avstand for omskjæring, men det er ikke før du faktisk sier ifra når du tror noe er galt med noen, at du tar ansvar. Og det er ikke før du gjør noe aktivt med den globale mishandlingen av kvinner, at du tar ansvar. Nøyaktig hvordan du selv kan gjøre noe med dette, må du nesten finne ut av selv. Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, jeg kan bare prøve å få enkelte til å gjøre noe annet enn å "ta avstand".

I det forrige innlegget mitt gir jeg uttrykk for at jeg ville tatt affære om jeg visste om noen i min mannlige bekjentskapskrets som var på kanten til å gjøre noe alvorlig. Hvis en person tydelig hadde sagt at han skulle drepe noen ville jeg nok sagt fra til myndighetene.

Men hva mener du den enkelte mann skal gjøre med den globale mishandlingen av kvinner? Mener du jeg som mann, kun i kraft av mitt kjønn ikke gjør nok for å hindre globalisert kriminalitet som går utover kvinner? I så fall utrolig flåsete kommentar.

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet
Hva foreslår du vil skal gjøre annet enn å være bra eksempler på menn, oppføre oss bra mot de rundt oss og våre kjære og holde oss unna kriminalitet, dop vold og lignende?

Som jeg sa innledningsvis, forsvaret kommer som en følge av at utangspunktet er dårlig, nemlig at menn generelt blir trukket ned i søla fra første stund. Slikt blir det bare skyttergravsdiskusjoner av.

Som jeg allerede har sagt, så kan jeg ikke fortelle deg hva du skal gjøre. Du må finne ut av det selv. Men så lenge du kun er interessert i å kverulere og forsvare, så blir det ihvertfall ikke gjort noe.. Ingenting kommer av seg selv, som en annen skrev her. Blir du ikke sint, ja, rasende, når du leser om at noen har drept sin ekskone fordi hun fikk seg en ny kjæreste? Får du ikke lyst til å ta tak i denne mannen og spørre hva i helvete han driver med? Blir du ikke sint når noen bruker navnet på kvinnelige kjønnsdeler som et stygt skjellsord? Er du svak, så er du en fitte, er det ikke slik?

Gjest En annen mann
Skrevet
Som jeg allerede har sagt, så kan jeg ikke fortelle deg hva du skal gjøre. Du må finne ut av det selv. Men så lenge du kun er interessert i å kverulere og forsvare, så blir det ihvertfall ikke gjort noe.. Ingenting kommer av seg selv, som en annen skrev her. Blir du ikke sint, ja, rasende, når du leser om at noen har drept sin ekskone fordi hun fikk seg en ny kjæreste? Får du ikke lyst til å ta tak i denne mannen og spørre hva i helvete han driver med? Blir du ikke sint når noen bruker navnet på kvinnelige kjønnsdeler som et stygt skjellsord? Er du svak, så er du en fitte, er det ikke slik?

Det er faktisk ikke min mening å kverulere bare for å gjøre det. Men som jeg har sagt flere ganger nå kommer det av måten debatten ble presentert på innledningsvis; nemlig at menn generelt er slemme. Og det er kun det aspektet jeg med flere ikke finner meg i.

Selvfølgelig blir jeg sint når jeg leser om vold/drap/voldekt som blir begått mot andre mennesker, og som menneske kan man bli fryktelig frustrert av dette, og som du sier, ha et ønske om å sende den som har utført dette dit peppern gror. Men det er ikke det samme som å si at man skal gjøre dette.

Jeg blir også provosert når folk benytter navnet på kjønnsdeler som benevnelse på andre jo.

Som sagt, jeg har ingen ting å svare for. Jeg tar ansvar i forhold til mine nærmeste og holder meg på matta som en annen her beskrev det. Det gjør faktisk de fleste mennesker. Og ingen av oss, verken meg selv eller andre har noe å forsvare overfor deg.

Gjest Gjest_Jeanette_*
Skrevet

Greit at du mener at du ikke har noe å forsvare overfor meg, men så har jeg aldri bedt deg- eller ment å gi deg inntrykk av at du må gjøre det. Men allikevel er det jo ditt valg å forsvare deg, er det ikke? Du velger selv å kverulere for kveruleringens skyld, istedenfor å ta tak i det virkelige problemet; kvinner lider.

Gjest Gjest
Skrevet
kvinner lider.

Menn lider også. Faktisk er det mye større risiko for å bli utsatt for vold som mann enn som kvinne.

Skrevet

Kan vi ikke bare si at noen mennesker er grusomme og at vi må gjøre noe med det?

Jeg synes at mennene her har mye rett i det de sier. Den eneste grunnen til at menn ikke er like utsatt for kvinners kriminalitet og bestialitet som motsatt, er fordi vi er fysisk svakere. Greia blir da at de alle som er sterke på en eller annen måte må være snille med de som ikke er det.

Jeg sier som Pippi Langstrømpe: Når man er sterk, så må man huske på å være veldig snill.

Gjest En annen mann
Skrevet
Greit at du mener at du ikke har noe å forsvare overfor meg, men så har jeg aldri bedt deg- eller ment å gi deg inntrykk av at du må gjøre det. Men allikevel er det jo ditt valg å forsvare deg, er det ikke? Du velger selv å kverulere for kveruleringens skyld, istedenfor å ta tak i det virkelige problemet; kvinner lider.

Det er trist at du kun ser det som kverulering, men det var faktisk ikke slik ment. Du har rett i at jeg inntar et ganske bastant forsvar iblant, men dette ikke mot deg personlig eller noen andre her. Tar kun utgangspunkt i åpningsinnlegget, men nok om det.

Ser du etterspør engasjement i forhold til problemet. Greit nok, og har allerede redegjort for noe av det. Holde seg på matta, unna vold, samt sørge for at de nærmeste rundt meg (kvinner inkludert har det bra). For enkelte har det vært å følge dem på byen fordi vedkommende har hatt det med å rote seg borti menn som ikke er helt ålreit å ha med å gjøre. Samt følge dem hjem hvis ønskelig. Men dette er jo ikke noe jeg kun gjør mot kvinner, også mannlige kompiser hvis det trengs. Så min mening er at hver enkelt av oss kan ta ansvar for de rundt oss, og se at de har det bra.

Men uansett om alle "gode" menn gjør dette, vil det alltid være en liten andel av menn (og kvinner) som er tilbøyelige til å begå grusomme handlinger. Og det er her man bør begynne å se etter årsaksforklaringer. Uten at jeg skal akkreditere meg selv for inngående og dyp kjennskap til slike problemstillinger så vet jeg da noe. Av det jeg har lest er tilbøyeligheten til å begå "grusomme handlinger" som vold, voldtekt og andre ting styrt av flere faktorer; litt biologi, oppvekst/miljø samt en endelig utløsende faktor. Det er vanskelig å gjøre noe med biologi, men utfordringen vil da være å ta tak i oppveksten til disse menneskene samt forhindre den utløsende faktoren. Uten at jeg er ekspert på dette, så vil jeg tro det vil være en forbedring at lærere får mulighet til å ta tak i barn som har det vondt, samt at foreldrene i større grad deler på omsorgen. Noe forskning har pekt på at gutter som mangler gode mannlige rollemodeller har en litt større sjanse for å havne på skråplanet senere. Så en måte menn kan ta mer ansvar på vil være å tilbringe ennå mer tid med barna, men da må også samfunnet og arbeidsgivere legge til rette for dette.

Hvis jeg finner igjen linkene til forskningen jeg noe løst har omtalt ovenfor så skal jeg legge inn dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...