Gå til innhold

Er dette mye eller lite mat?

Anbefalte innlegg

Gjest Fyldig
Skrevet

Frokost: To skiver knekkebrød uten smør/margarin med tomat,vårløk,mager skinke og lettere Norvegia.Drikke: Tab Ekstra.

Mellommåltid: En banan og kaffe.

Lunsj: Samme som frokost.

Middag : En biff og en halv pakke fersk sopp tørrstekt i panna.Drikke: Tab Ekstra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Passelig hvis du vil ned i vekt tror jeg :)

Endret av linel
Gjest Fyldig
Skrevet

Problemet er bare at jeg ikke går ned dersom jeg spiser mere enn dette.

Skrevet

Det kommer jo egentlig helt an på høyde, vekt og kroppssammensetning. Og aktivitetsnivået ditt. Men generelt synes jeg dette virker som lite mat. Husk at spareblussen settes for de fleste inn når kroppen får inn mindre enn ca 1200 kcal om dagen over lengere perioder (altså ikke bare et par-tre dager). Kanskje du rett og slett må spise mer for å gå ned i vekt?

Om du søker litt rundt på nett kan du finne kalkulatorer som beregner både basisbehovet ditt for kalorier (hvor mye du trenger om du kun sitter i ro hele dagen) og hvor mye det er i maten du spiser.

Skrevet

Synes det så ut som litt lite og ikke så altfor morsom mat. Spiser du for lite, vil du ikke gå ned i vekt, fordi kroppen sparer på alt den får. Spiser du enda mindre er det klart du går ned i vekt, fordi kroppen må ha noe å ta energi fra, og da forsvinner muskler og fett, men du vil selvfølgelig legge på deg igjen med en gang du spiser normalt.

Spis sunt, spis slik at du ikke sulter, og tren heller mer både styrke og kondisjon. De færreste trenger å leve på minimalt med mat for å gå ned i vekt, det gjelder mest de som driver med fitness og BB som er på siste delen av deffen.

Gjest Fyldig
Skrevet

Jeg er forresten 162 cm høy og veier 67 kilo. Jeg ligger akkurat på grensa til ovvervekt i følge bmi utregning.Jeg har ikke noe særlig med muskler.Har heller ikke grov beinbygning så det meste av kiloene er nok dessverre fett...

Gjest Fyldig
Skrevet

Aktivitetsnivået mitt er forøvrig veldig lavt.

Gjest Gjest
Skrevet

Tell kalorier. Det finnes ingen annen måte å være sikker på at du spiser nok mat, enn å telle kalorier. Hvor kjedelig det enn måtte være, er dette den eneste sikre måten å vite hvor mye/lite du får i deg. Jeg synes forøvrig kostholdet du beskriver høres litt for næringsfattig ut, men kun måling av mengder og kaloritelling kan fortelle deg dette med sikkerhet.

Du sier aktivitetsnivået ditt er lavt. Hvorfor er det det? Hvis man vil ned i vekt, er jo første bud alltid å begynne å trene. Tren styrke for å bygge muskler (noe som vil gi deg strammere kropp og høyere forbrenning), og intervalltrening for å forbrenne fett.

Å slanke seg uten å trene ved siden av, fører alltid til at man slanker bort en del muskler og. Og en muskelløs kropp er aldri vakker, uansett hvor tynn den er.

En annen ting du bør tenke på er at grunnen til at du ikke greier å gå ned i vekt, kan like gjerne være at du spiser for lite, som at du spiser for mye. Svært mange unge jenter gjør den feilen at de spiser altfor lite, over altfor lang tid, og ender til slutt opp med svært liten muskelmasse og ditto forbrenning. Den eneste måten å rette opp dette igjen, er å ha en periode hvor du spiser masse og trener skikkelig styrke. Forbrenningen må opp på et normalt nivå, før man kan begynne å slanke seg. Nå vet jeg selvsagt ikke om dette er tilfellet med deg, men hvis du er nødt til å ligge på et ekstremt lavt kaloriinntak for å greie å gå ned i vekt, så skal du altså ikke se bort i fra at du har mishandla forbrenningen ditt så ille at den har tatt seg en liten ferie. ;)

Hold deg til 1500 til 1800 kalorier hver dag, og tren ved siden av, så skal du se at ting begynner å skje. :)

Gjest Peachbud
Skrevet

Det er lite, og du spiser for lite grønnsaker. Du kan nærmest spise ubegrenset av de fleste typer grønnsaker.

Jeg ville spist tre knekkebrød heller enn to til frokost. Så ville jeg spist et lass med grønnsaker til middagen din. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Du vil nok gå ned på dette, men når du har nådd målet hva skjer da? Kommer du til å spise som før igjen med like lite aktivitet? Da kan du nesten være garantert at vekten din viser mer enn 67 kilo etter en tid. Spis mer variert, spis mer, og vær mer i bevegelse, om ikke annet ta noen gåturer i løpet av dagen om du ikke vil trene. Jeg har en foreløpig BMI på 35 (!) og jeg jogger (selv om jeg hater jogging).

Skrevet

Det høres ut som alt for lite mat. Jeg hadde krepert av sult etter et par dager.

Gjest glamourgirl
Skrevet (endret)

Kutt ut brusen, bytt den ut med vann. Drikk masse grønn te, til frokost ville jeg drukket en halv liter væske, og da ikke brus.

I tillegg til frokost ville jeg drukket biola for å få magen i gang.

Få inn et eller to mellommål til. Spis mer frukt og grønt, gjerne frø og nøtter til mellommål. Og drikk vann.

Kutt tabben, all tabben!

Endret av glamourgirl
Skrevet

Dette høres lite ut.

Spis mer og vær mer aktiv. Det er nok eneste varige og gode løsning :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes også det virker lite. Jeg ville spist mer til frokost og/eller lunsj, og definitivt mer grønnsaker eller salat til middagen. Du kan også spise mer frukt eller grønnsaker som mellommåltider, og det kan virke (utfra magre varianter og tørrsteking) som du har hovedfokus på "lite fett", noe som ikke nødvendigvis er den eneste eller beste måten å gå ned på. Kroppen har godt av å få i seg litt plante- og fiskeoljer. Hvis middagene dine pleier å likne på dagens med kun biff og sopp ville jeg prøvd å erstatte en del av kjøttmengden med bønner og grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...