Gå til innhold

Hundemat

Gjest Gjest_Miranda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Miranda_*
Skrevet

Hei:)

Jeg skal få meg en valp i august/september:)

Det jeg lurer på er hva er den beste hundematen for en hund?

Av tørrfor eller Vom og hundemat.

Har hørt positivt om begge delene, men jeg vil holde meg til en av de.

Tørrfor får man jo kjøpt over alt, men hvor finner man det beste foret?

Vetrinæren eller dyrebutikken?

Synes foret på vanlig butikk ser så ekkelt og billig ut.

Mi jente skal ha det beste av det beste;)

Jeg har sett litt på nettet etter Vom og hundemat, men finner ikke noen butikker nære sør-trøndelag:/

Noen som vet?

Hvor mye av disse pølsene skal man gi til en liten chihuahuavalp på 8 uker?

Hørt noe om 2 eller 5 % av vekta eller hva det var...

Jeg vil bare finne ut så jeg kan gi hunden et godt liv, og kan få i seg det hun trenger for å få en god fysisk helse;)

Miranda:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

De oppretterne vi har vært borti anbefaler Eucanuba det første året til valpen iallefall. (Fåes på både dyrebutikk og hos vetrinær.)

Ellers er vel Labb et godt merke. Vi bruker det på labradoren vår nå.

Vi gir bare tørrfor til hunden vår. Innimellom vanker det godbiter kjøpt på dyrebutikk (brukes helst til trening, og når han søker), diverse hundebein (de kjøper vi også på matvare-butikk, føler ikke at det er så nøye) også får han av og til middagrester, men det er sjeldent. Isåfall er det bare gjerne litt spagetti, litt pølse osv. Hunden vår er også glad i grønnsaker så det får han en god del av. Tomatbiter, agurkbiter, gulerot og sånne ting.

Er enig med deg at du burde holde deg unna mat kjøpt på matbutikk. =)

Skrevet

Vi gir vår hund bare Norwegia polar som er kjøttfor. Dette fungerer glimrende og hun er veldig fornøyd med maten sin. Lite klin og gris er det også.

Hun fikk tørrfor først, Eucanuba og så prøvde vi Hills. Hun hadde mye avføring og det virket som mye av maten ikke ble tatt opp. Dette er blitt mye bedre etter at vi byttet til Norwegian Polar og det kommer vi til å fortsette å bruke.

Skrevet

Vår hund får Labb hundfôr...Det fungerer bra, men det vil jo være individuelt fra hund til hund... De vi kjøpte ham av hadde prøvd to typer, det ene tålte han ikke, så du kan jo høre med oppdretter hva de har brukt den lille stunda før du henter h*n, hvis de har starta med noe... :)

Ellers får vår litt middagsrester en gang i blant, og grønnsaker... Han er veldig glad i agurk og vannmelon... :) Appelsin får han også smake en sjelden gang, men ikke mye... :)

Lykke til med valpen da, når den kommer... :) Ta masse bilder! ;)

Gjest Miranda:)
Skrevet

Hei og takk for svar alle sammen:)

God ide å spørre oppdretter hva hunden spiser når den kommer:)

For for brå overgang kan gjøre den lille dårlig i magen har jeg hørt.

Og så kanskje den ikke ilker foret jeg har kjøp alikevel.

Så kanskje tryggest å holde seg til maten hun er vant med først:)

Til første gjest:)

Spiser den grønnsakene rå?:)

Kan jeg gi hunden min også det rå?:)

Har hørt at man kan gi rått egg til hund.

Men ikke hvor ofte og så sa de noe om at hunden IKKE skulle ha eggehvite BARE plommen??

Hvorfor det?:)

Det var til alle:)

Til Oliven:)

Norwegian Polar Vom og Hundemat har jeg hørt om:)

Sier å være meget bra:)

Så du vil anbefale VH istedetfor tørrfor?:)

Har hørt som du sier at VH er mye bedre for fordøyelsen til hunden.

At hunden tar opp de viktige næringstoffene den trenger:)

Jeg tror jeg vil prøve VH etterhvert.

Virker så mye bedre nå.

Og så har jeg hørt at det er billigere og selfølgelig drøyere i bruk:)

Til alle...

Er det noen som vet hvor man får kjøpt VH i Sør-Trøndelag?:)

Til Skade:)

Takk for det, det var meget hyggelig av deg:D

Min fetter er hobbyfotograf og ganske flink synes jeg, så jeg vil spørre han om han kan ta noen bilder for oss:)

Etterhvert som hunden vokser opp, og fra valpekurs og ellers andre kurs:)

Fetteren min har nettopp fått seg en valp han også, så vi skal trene hundene våre sammen:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jepp, VH er det beste! Snadder for hunden, billigere enn tørrfor, lite avføring.. fordelen er også at det som kommer ut er fast, og dermed renser analkjertlene seg selv :danse: så da slipper du det! Sunn og fornøyd hund med sunn hud og blank pels..

(mener ikke at andre typer/tørrfor ikke har noen av disse egenskapene, navner bare fordelene ved VH)

Gjest Midanda:)
Skrevet

Hei gjest:)

Takk for svar:)

Vil tro VH er det beste for hunder, da de er kjøttetere?:)

Hvordan er arføringen til en hund som spiser VH om jeg tudligvis turte å spørre :fnise:

Vi hunde-eiere (føles godt å si det :) ) må jo følge med på det som kommer ut av den også hehe :fnise:

Å renser det analkjertlene??

Det var da en flott fordel hehe :fnise:

Det er jo ikke akkurat behagelig for noen av oss:S

Takk for opplysningen:)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei gjest:)

Takk for svar:)

Vil tro VH er det beste for hunder, da de er kjøttetere?:)

Hvordan er arføringen til en hund som spiser VH om jeg tudligvis turte å spørre :fnise:

Vi hunde-eiere (føles godt å si det :) ) må jo følge med på det som kommer ut av den også hehe :fnise:

Å renser det analkjertlene??

Det var da en flott fordel hehe :fnise:

Det er jo ikke akkurat behagelig for noen av oss:S

Takk for opplysningen:)

Hehe, ja det er greit å ha et forum hvor man får vite mye som man kanskje ellers ikke vill spurt om..? Tenkte det var greit med den infoen også jeg hehe. Poopen blir fast og "fin" og i liten mengde.. :)

Hunder er jo plante-og kjøttetere og du kan gjerne gi de rå grønnsaker også (så at du spurte om det over her). Gulrot og brokkoli er jo nammenam og kan være et alternativ til bein for å gjøre det mer variert. Det renser jo tennene..

Gjest Gjest
Skrevet
Har hørt at man kan gi rått egg til hund.

Men ikke hvor ofte og så sa de noe om at hunden IKKE skulle ha eggehvite BARE plommen??

Hvorfor det?:)

Det var til alle:)

Har hørt at du kan ha ett egg i maten til hunden én gang i uka. Gir fin og blank pels. Men om det bare var plommen er jeg ikke sikker på. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vom og hundemat og Norwegian Polar er ikke det samme. Bruker selv en blanding av Norwegian Polar og tørrfor til min hund. Skal du bruke bare våtfor bør du også gi tilskudd i maten for at tennene skal holde seg fine.

Norwegian Polar kan bestilles i posten. Du finner også oversikt over fryseterminaler hvor det kan hentes her.

Vom og hundemat finner du forhandlere av her.

Skrevet

Vi bor såpass nærme at vi henter Polar på gården selv. Veldig greit.

Hunden vår får griseøre, tørrfisk og kjøttbein å gnage på for å forebygge tannstein som er ulempen ved at den bare får våtfor.

Anbefale det ene fremfor det andre vet jeg ikke.Vi har bare gjort vår erfaring og vi har en aktiv og glad hund med fin pels. Tror man må finne det som passer for sin hund.

Du vil mest sannsynlig fra oppdretter få med en valpepakke der det følger med 1 kg tørrfor av samme slaget som de har brukt fra før.

Har også hørt det med et helt egg i uka for fin pels, men har ikke gitt det.

Gjest 1.gjest
Skrevet

Jepp, hunden kan få grønnsaker rå. De er jo både kjøttetere og planteetere slik som oss. Mens katter er bare kjøttetere f.eks. :) Grønnsaker kan de få mye av som snacks hvis de liker det, er jo så kalorifattig og gir mye verdifulle vitaminer til hunden.

Men ikke gi den løk, det skal de visst ikke ha.

Skrevet

Du skal normalt få med en pakke for av oppdretter slik at den har den første uken ca. Noen hunder tåler raskt skifte av for, mens andre igjen må man bruke lengre tid på. På den annen side er det ikke nødvendig å skifte for hvis hunden spiser bra, og har mørk fast avføring.

V&H er et glimrende for, men man med fordel være litt forsiktig med å fullfore på dette om man ikke bruker hunden veldig aktivt. Det inneholder mye fett og proteiner som enkelte raser kan få problemer med i forhold til nyrer osv. Også V&H opererer med eget valpefor.

Skrevet

Jeg fôrer på V&H - går aldri tilbake til tørrfôr! Lite og fast avføring, bikkja elsker maten, sunn og glansfull pels, fine tenner og bikkja er generelt i veldig godt hold. :)

Jeg supplerer selvsagt med bein, koteletter o.l. Ris og litt grønnsaker av og til hvis det er igjen noe etter middagen, og ett egg en gang i blant.

Troll i Sorgenfriveien på Tempe i Trondheim fører V&H. Både 20 kg blokker, og pølser i de fleste størrelsene. Vet også om ei som selger "privat" i Sjetnemarka og en på Fannrem. Vi har en Rottweiler (litt større en din hund? fnis) og han spiser for ca. 300 i mnd, så det er relativt rimelig fôr. Han får nr. 25 (med fisk) som regnes for å være et fullfôr.

Skrevet
Troll i Sorgenfriveien på Tempe i Trondheim fører V&H. Både 20 kg blokker, og pølser i de fleste størrelsene. Vet også om ei som selger "privat" i Sjetnemarka og en på Fannrem. Vi har en Rottweiler (litt større en din hund? fnis) og han spiser for ca. 300 i mnd, så det er relativt rimelig fôr. Han får nr. 25 (med fisk) som regnes for å være et fullfôr.

Tam Lade har også Vom&Hundemat. Valper bør få valpefóret deres. Er veldig fornøyd med det. Men tennene må passes på siden de ikke blir slipt på samme måte som når hunden spiser tørrfór.

Gjest Miranda:)
Skrevet

Oi oi her har det kommet inn veldig mange svar:) Tusen takk alle sammen:) Jeg er veldig glad for svar:)

Viste ikke at man kunne gi rå grønnsaker:)

Har hørt man må koke det å mose det sammn med maten til hunden..

Man hører mye forskjellig..

Er det noen som vet dette med egget?:)

Kan man gi eggeviten også?:)

Er ikke VH og NP det samme??

Hva er forskjellen da?

Takk for linkene til dyrebutikkene:)

De kan sikkert hjelpe meg masse der også:)

Skal i dyrebutikk i morgen (mandag), må sørge for å ha med meg begrenset med penger ellers kjøper jeg vel opp hele butikken, hehe;)

Kan man gi vanlig ris til hund eller må man gi brun ris?

Tror jeg har hørt noe om dette.

Jeg maser og graver, hehe;)

Til Zaphireh:)

Rottweileren er en av de peneste hunderasene jeg vet om!

Vi hadde en rottweiler men han er ikke lengre:(

Han var verdens snilleste hund med dyr og mennesker og han gikk kjempe bra med den lille hunden vi har fra før (en miniatyrhund det også)

Så enda en liten hund som Chihuahua vet vi ikke hadde vært et problem for han:)

Hunden vi har nå ble deprimert etter at, så han har sultestreiket litt men nå spiser han tørrforet sitt for fullt igjen:)

Godt å se:)

Men tror vi skal gå over til VH til han også, od som du sier og jeg har hørt er det litt billigere enn tørrfor:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...