Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 I den siste tiden har jeg og min familie passet en nydelig Border Collie tispe på fire år. Hun har vært helt super for min svært aktive mor, som går i skog og fjell daglig. Tispa kommer fra et hjem uten mye mosjon, så hun har det såklart som i himmelen når hun er her. Hun er rett og slett som en ny hund, som for engangskyld får brukt all energien sin. Men det er ett problem. Kattene våre. Vi har tre katter som er livredd hunden, og hunden er sint på dem. Når de støter på hverandre blir det bjeffing og styr, og kattene fyker ut. Dette synes vi er trist, siden vi også er veldig glade i pusene våre. Er det noen måte for å få de til å gå overens, eller må vi slutte å passe denne hunden, som vi også har blitt så glad i? Vil gjerne høre deres erfaringer på dette!
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Hmmm...kjedelig situasjon..har ingen konkrete råd, men årsaken kan være det at BC er en gjeterhund hvis jobb er å holde flokken samlet, kanskje kattene er vanskelige å ha oversikt på for han? Bare en tanke..
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Hei igjen, googlet litt og kom over denne artikkelen, verdt å sjekke ut! http://www.tropehagen-zoo.no/modules/THZ_N...p;lngNewsID=279
NovaFlare Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Hvis det er slik at dere skal ha hunden svært mye eller overta den (ellers ser jeg ikke vitsen med å utsette kattene for det stresset, hvis det bare blir i ny og ne) så må hunden være der i mange dager i strekk, og da kan dere ikke la kattene gå ut, de må holdes inne, ellers kan de stikke av. MEN de må selvsagt ha muligheten til å "flykte" fra hunden opp i høyden, og ha flere steder å gjøre av seg som hunden ikke kommer til. Så er det bare å ta tiden til hjelp. Da kan de komme overens på ganske kort tid. Men det har mye å si hva slags personlighet dyrene har. Jeg hadde 3 voksne katter da valpen min kom, det tok 2 dager så var de bestevenner, sov sammen og spiste sammen, osv. Men så er mine katter ektreeemt snille. Det hadde alt å si.
mysan Skrevet 6. juli 2008 #5 Skrevet 6. juli 2008 Jeg har fire katter og de var voksne da valpen kom i hus. En tåler ham overhodet ikke, spesielt nå som hun har unger. Katt 2 tåler ham, men liker ham ikke. Knurrer til ham når han vil leke (kommunikasjonsproblemer), men ikke noe mer. Pusefar tåler ham, og sier bare fra hvis han blir for nærgående, hvilket han jo gjerne blir i sin yre livsglede. Pus 4, som er den minste av dem alle, og som også har unger nå, har blitt veldig god venn med ham. Han får vaske ungene hennes mens hun vasker ham, hun stryker seg mot ham når de møtes i gangen osv, selv om han har vært like plagsom mot henne som de andre. Jeg leste etter at vi fikk ham i hus at han burde vært i buret sitt i et par tre dager, slik at kattene fikk vendt seg til at han var kommet i hus, og blitt kjent med ham på sine egne premisser. Han er og var jo bare en overivrig, leken liten fyr som ble like glad for å se dem som han ble for å treffe oss mennesker... og det falt ikke helt i like god jord hos dem som hos oss.. og sånn har det blitt.
Lourdes Skrevet 6. juli 2008 #6 Skrevet 6. juli 2008 Det går seg nok til etterhvert. Det er hvertfall min erfaring. Vi hadde hund og katt da jeg vokste opp, jeg har hund og katt nå, moren min har det og søstern min også. Null problem, men det tar gjerne litt tid.
lillesky Skrevet 6. juli 2008 #7 Skrevet 6. juli 2008 Vi har 2 katter og en hund. Den katten som var voksen da vi fikk hunden, han er ikke spesielt glad i hunden. Men den som var kattungen, den elsker hunden. Dette fungerer greit, og størstekatten har blitt bedre med åra.
Gjest vimselot Skrevet 6. juli 2008 #8 Skrevet 6. juli 2008 I den siste tiden har jeg og min familie passet en nydelig Border Collie tispe på fire år. Hun har vært helt super for min svært aktive mor, som går i skog og fjell daglig. Tispa kommer fra et hjem uten mye mosjon, så hun har det såklart som i himmelen når hun er her. Hun er rett og slett som en ny hund, som for engangskyld får brukt all energien sin. Men det er ett problem. Kattene våre. Vi har tre katter som er livredd hunden, og hunden er sint på dem. Når de støter på hverandre blir det bjeffing og styr, og kattene fyker ut. Dette synes vi er trist, siden vi også er veldig glade i pusene våre. Er det noen måte for å få de til å gå overens, eller må vi slutte å passe denne hunden, som vi også har blitt så glad i? Vil gjerne høre deres erfaringer på dette! Ville stengt kattedøren (regner med at den eksisterer ?) og latt bikkja og kattene klare seg selv. Bjeffer bikkja, si dekk eller sitt. Vet ikke helt, er vant til at dyrene klarer å ordne opp selv, med p ar kloremerker, men ellers alt i orden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå