Gå til innhold

Lage min egen hjemmeside... ?!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vurderer nå å lage min egen hjemmeside - "problemet" er bare at jeg ikke kan noe om program-språk.

Men det ønsker jeg altså å lære...

Noen anbefalinger?

Hvor kan en legge ut en hjemmeside til en billig penge? (helst ganske gratis?

Eller for å ta en "snarvei" i første omgang - finnes det noen programmer som er "ferdige", og det er bare for meg å sette inn tekst (om dere skjønner)....

(JEg vet at Mamut hadde noe sånt for en tid tilbake, men finnes det noe annet ??? Jeg var ikke helt fornøyd med Mamut sin utgave av denne)

*klem*

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Du vil lære deg programeringspråk... da lærer du deg HTML da. Grunnleggende for hjemmesider...

Det finnes mange plasser å legeg ut gratis hjemmesider (men somregel får du da popupreklame "på kjøpet", og ulike programmer kan hjelpe deg, men dette har jeg ikke noen oversikt over for øyeblikket.

HTML, det lærte jeg meg i løpet av to netter med "kjærlighetssorg" da jeg ikke sov, men leste på denne siden: http://www.htmlgoodies.com/ den har forandret seg noe på de årene som er godt, men jeg antar det fortsatt er fullt mulig å lære seg html fra den, eller andre tilsvarende. Finnes diverse på norsk også, hos start.no blandt annet (trur jeg)

Lykke til.

Etter min mening er nettopp det å fylle inn teksten det aller vanskligste....

Skrevet

tusen takk, dere to.

tenker jeg ser litt på den norske siden først jeg - det er "ille" nok fra før, om jeg ikke skal lære det på engelsk også :wink:

*klem*

Skrevet

Berre hyggeleg :-)

Den norske sida tek det svært grunnleggjande (men du kan likevel få til nydelege sider med det som står der.)

Når du er klar til å gå vidare, så finst det mange andre sider som kan vera nyttige. Er du interessert i spesielle layout, så bør du snuse på CSS. Eller - er du interessert i å endre på korleis ting ser ut - så bør du bruke CSS. Du vil spara mykje arbeid på det.

Finst mange plassar der du kan læra om dette, òg. Gi eit hint, så skal eg sjå kva eg kan anbefala. (Det finst t.d. mange malar du kan bruka for ulike typar layout; to kolonner, tre kolonner, mm.)

Skrevet

jepp....

En bruker sendte meg en PM om å bruke FrontPage Ekspress, og det blir jo som en "jukse-metode" det....

WYSIWYG... (What You See Is What You Get)

Vel, jeg synes FPE var en enkel måte sånn i første omgang, så jeg får en side opp på nett, og da får bedre tid til å drive med dette når sommeren kommer og jeg får fri...

DA skal jeg gå nærmere inn på HTML - den norske siden så MER ENN bra nok ut for meg :wink:

Men til da - FPE

*klem*

Skrevet

Vel, å bruka "wysiwig"-editorar treng ikkje vera så gale det, om det er gode editorar (Det blir forresten "aldri" slik det ser ut i editoren, så WYSIWYG er ikkje akkurat ei heldig forkorting.)

FPE hamnar dessverre ofte i kategorien "utskjelt" - så ikkje prøv å lær HTML ved å sjå på koden den lagar. Greitt å få opp sider sånn med ein gong, men du lærer å laga betre sider om du har kontroll på HTML'en. (eller XHTML'en.)

Men det viktigaste er jo å ha det gøy, sånn at du likar å lære meir :-)

Skrevet

Hmmm - vel... Var raskt innom og kikka på HTML-forklaringane på lissaexplains - og vil anbefala å ikkje sjå på dei.

Sorry.

Du vil ha mykje igjen for å gå gjennom det norske kurset, og så utvida med CSS. (Lissaexplains forklarar korleis du skal endra fontar, bakgrunnsbilete, fargar osv i HTML - og det er slikt som bør gjerast i CSS. Både fordi det er det som er standarden no, og fordi du sparar mykje arbeid. Dessutan kan du forandre mange sider på ein gong berre ved å forandre på eitt stilark i løpet av få minutt med CSS.)

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, å utvide med kunnskap om CSS er nok ikke dumt, men først bør du ha taket på grunnleggende HTML. Syntes faktsik å lære det på engelsk gikk hetl greit jeg. Hadde litt kunnskap om det grunnleggende fra før, men husklet ikke noe. tok det fra bunnen, og syntes det gikk helt greit på engelsk. Men, på norsk er jo heller ikke dumt da.

Har aldri makka meg til å lære mer "utvidende språk" jeg da. Sambo forsøkte å lære meg ASP for en stund siden, men jeg ga det opp. Vi får nå se. Enn så lenge har jeg greie hjemmesider mde bare html jeg (rent bortsett fra at jeg ikke har hatt ei hjemmeside på nett på flere år da, så driver ejg å leker med å lage ei i alle fall)

Å bruke slike programmer, det er greit nok det. Jeg har aldri gjort det, og anbefaler i alle fall at du IKKE lærer kode ved å lese det den skriver, som det ble sagt over her, for det er ikke helt bra....

Man trener ikke gjøre det så veldig komplisert. Jeg laga ei helt brukbar og fin, enkel, men grei, hjemmeside i notepad. Jeg brukte ca ei uka. To netter på å lære meg html, og lage "malen", og resten av dagene på å få til det jeg synes er det vanskeligste.... å skrive noe "vettugt".

Lykke til. Det viktigste er at du koser deg :)

Gjest Admin'C
Skrevet

mamut er det enkleste, så kommer coolpage elns så kommer frontpage

Skrevet

helt enig med dere på et punkt (resten forstår jeg meg ikke så mye på) :wink:

Det ER vanskeligst å finne utr hva en skal skrive..

Nå, ja - det kommer vel...

*klem*

Gjest Anonymous
Skrevet

Her er ei side som en av lærerne mine har laget, den forklarer litt om det grunnleggende i HTML og CSS. Er noen eksempler som du kan se på også. Det ligger også en link til HTML-standarden, der står alt du trenger å vite om HTML-programmering, men den er på engelsk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Home kan du legge ut hjemmesiden din gratis, og du får ingen reklame med på kjøpet! Jeg har min hjemmeside der, og har vært veldig fornøyd - ikke fullt så fornøyd med e-posten som følger med - har vært litt mye krøll med den.

Men altså hjemmesiden funker bra, og det er et stort pluss at den er reklamefri! Tror også det ligger noen maler der, som du kan bruke hvis du vil.

Skrevet

Takk for disse...

Skal se litt nærmere på dem når jeg har litt bedre tid.

*klme*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...