Gå til innhold

Detaljert brødoppskrift til en nybegynner?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lyst å lære å bake brød, noen som har en detaljert oppskrift til en nybegynner. MERK at den må være veldig detaljert!

Jeg vil at brødet mitt skal være grovt og sunt. Men i begynnelsen er det viktigste bare å lære seg fremgangsmåten og faktisk klare å få et brød ut av det hele.

Inn i fremtiden har jeg lyst å bake et olivenbrød med spelt. Men først må jeg få dreisen på basiskunnskapene :P

Jeg har forsøkt å bake før men har aldri klart å få deigen til å heve seg. Blir bare en seig masse som henger seg fast i bordet. Har endt med at jeg i frustrasjon bare kastet hele greia i søppla :hrm:

Endret av Løpegutt
Videoannonse
Annonse
Gjest Fisk73
Skrevet

Jeg har noen havregrynsbød jeg bruker å bake som blir veldig gode.

Oppskrift som følger:

1 pk gjær (50 gr)

1 liter kaldt til lunket vann

1-1,5 ss salt

1 dl hvetekim

4 dl havregryn

ca 2 liter mel

Du blander alt og lar deigen heve i vel 2 timer i romtemperatur, husk at deigen bør helst ikke utsettes for trekk.

Så former du brødene til to brød og har de eventuelt i form. Etterhev de i 1 time.

Stek brødene på nederste rille ved 275 grader i 10 minutter, så senker du temperaturen til 200 grader og lar de steke i 20 minutter til. Ta de ut av formen og bank på undersiden av de for å høre om det høres hult ut, om så, så tar du de ut av formene og lar de avkjøle på rist under et klede.

Om du ønsker grovere brød, så kan du bytte ut en liter av hvetemelet med sammalt hvete.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...