Far til 2 Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Det er ikke altid like lett å definere i hvilket forum et innlegg bør ligge, men ettersom mitt fokus i denne saken er barnas reaksjon velger jeg å legge det her. Hvordan håndterer dere andre situasjoner der en eller begge foreldrene drikke for mye i barnas påsyn ??? Selv tar jeg gjerne en øl, en drink eller annet alkoholholdig, men aldri så jeg blir "påvirket" om barna er i umiddelbar nærhet. Samtidig ser jeg at dette kan bli sett på som fanatisme. Men hvordan reagere den andre veien når foreldre drikker hele tiden. Her i Norge tror jeg at jeg ikke har problemer med å antyde overforbuk av alkohol ovenfor foreldre jeg kjenner. Værre er det i syden der en ikke kjenner "naboen". Hvordan reagerer dere andre i sånne tilfeller ?
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Er det ikke sånn at man stort sett holder kjeft da? De fleste barn med akoholiserte foreldre forteller jo at ingen gjorde noe, ingen sa noe... Regner med at det fortsatt er sånn, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Det er vanskelig å ta lederen for Av-Og-Til ¨på alvor når hun misbruker anledningen til å snakke om et slikt problem gjennom å si at hvermansen er brisen i syden... Det er jo bare tull. "-- De fleste starter gjerne med en kald øl på formiddagen og drikker jevnt utover dagen. Dette innebærer at foreldre går rundt og er brisne det meste av tiden, og barna får gjerne friere tøyler. De får en redusert trygghet, og når mor og far blir blide og morsomme syns ikke alltid barna dette er like morsomt, forteller hun. Barn reagerer på endringen i væremåte og de har vanskelig for å forstå hvorfor atferden endres. De fleste? Ja, særlig... Denne dama mangler fullstendig bakkekontakt i forhold til problemet hun er satt til å ta fatt i.
Lemming Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 (endret) Det er vanskelig å ta lederen for Av-Og-Til ¨på alvor når hun misbruker anledningen til å snakke om et slikt problem gjennom å si at hvermansen er brisen i syden... Det er jo bare tull. ... De fleste? Ja, særlig... Denne dama mangler fullstendig bakkekontakt i forhold til problemet hun er satt til å ta fatt i. Med "de fleste" tipper jeg hun mente "de fleste av dem som drikker for mye foran barna". Men for å svare TS.. Det er vanskelig det der. Det er alltid vanskelig når fremmede oppfører seg uakseptabelt, enten det er å drikke for mye foran barn eller hvordan de oppfører seg mot barn ellers. Så f.eks i vinter en dame som gikk og leide et barn, kanskje 4 år gammel. Jenta skled på isen og falt, moren ble fly forbanna og dro henne med seg etter armen hennes, kjeftet og smelte... Jeg blir alltid like paff og sjokkert når jeg ser slik oppførsel, og det er det samme med foreldre som drikker for mye foran barna. Man lurer alltid på om man skal gripe inn eller ikke, hva man i så tilfelle skal si, osv. Selv pleier vi ikke å feriere i syden, og for å være ærlig har jeg enda (heldigvis) til gode å møte foreldre som er fulle sammen med barna. men dersom jeg skulle havne i en slik situasjon, er jeg rimelig sikker på at jeg ville sagt noe. Jeg blir veldig provosert av slik oppførsel! Og var de virkelig veldig fulle, hadde jeg kanskje kontaktet barnevernet. Endret 2. juli 2008 av Lemming
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 Vanskelig å si hva man faktisk ville gjort, men om noen var synlig beruset med barn til stede håper jeg jeg ville sagt fra. Om det var snakk om fyll og at de voksne ikke hadde ordentlig oppsyn med barna synes jeg det er rett å kontakte barnevernet, sydenferie eller ei. Samtidig ser jeg jo at det er forholdsvis vanlig å drikke alkohol fra tidligere på dagen på ferie enn hjemme, uten at det nødvendigvis blir et problem om en tar en øl til lunsj, et glass vin til middagen og kanskje noen drinker etter at barna har lagt seg. Jeg har delte meninger om å drikke alkohol foran barn, men mener nok at om en har kontroll (noe en ikke alltid kan vurdere selv, forsåvidt) tar ikke barna skade av å se at alkohol kan nytes med forsiktighet, mens om det kan skje at én øl blir til fire og fem bør en heller la være å drikke når en har med seg barn.
Gjest Gjest_Honey Bee_* Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 Jeg drikker ikke når jeg er sammen med barna mine.Det er et valg jeg tok etter et samliv med en mann som misbrukte alkohol.Før kunne jeg godt ta meg et par glass vin på kvelden.Han hadde og har ingen sperrer selv om det er barn til stede.Særlig hans særkullsbarn forvandlet seg til en skremt liten unge med en gang pilsen kom på bordet.Han drikker ikke daglig,men når han først gjør det blir han slem og stygg i kjeften.Dessverre har jeg barn med han som garantert vil oppleve dette og da skal de slippe det hos meg. Sånn ellers hos oppegående mennesker sier jeg alt med måte
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 Så f.eks i vinter en dame som gikk og leide et barn, kanskje 4 år gammel. Jenta skled på isen og falt, moren ble fly forbanna og dro henne med seg etter armen hennes, kjeftet og smelte... Jeg blir alltid like paff og sjokkert når jeg ser slik oppførsel, og det er det samme med foreldre som drikker for mye foran barna. Man lurer alltid på om man skal gripe inn eller ikke, hva man i så tilfelle skal si, osv. Husk at ting ikke alltid er slik de ser ut. Her kan det hende at mora gjentatte ganger har sagt til jenta at hun må slutte å hoppe bortetter veien mens de går, fordi hun fort kan falle og slå seg. jenta hører ikke etter, og når hun da likevel faller etter en stund, så blir mor irritert. Fullt forståelig, At hun kjefter kan skyldes en lang dag og slitsom dag. Shit happens, alle foreldre er dårlige foreldre iblant. Godt du ikke grep inn, iallfall
Jade Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Kjenner jeg foreldrene, ville jeg sagt ifra (har heldigvis aldri kommet opp i en slik situasjon). Kjenner jeg ikke foreldrene (f.eks. på en tur), så ville jeg gitt beskjed til reiseleder eller i resepsjonen på hotellet/campingplassen/o.l.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Mine foreldre har drukket og røyket foran oss helt siden jeg var liten.Husker at jeg hatet røyklukt,fikk vondt i hodet av det.Jeg kunne aldri gå på et velduftende kjøkken (de røykte der) og hente meg feks.noe mat.Kunne heller aldri sitte der og spise om kvelden.Men uansett hvor mye jeg maste så sluttet de ikke å røyke inne.Selv om jeg var plaget med allergi. Nå,iallefall for noen år siden synes jeg det var/er verre enn noensinne med alkoholbruk,før jeg flyttet hjemmefra så så jeg de ble mer og mer brisne utover kvelden.Hver eneste kveld.Ikke bare helgen.Kanskje fire glass vin og litt øl.Minst 2 glass vin,hver kveld.jeg ble veldig sur på de.Når jeg prøvde å hinte om det sa de bare "vi må jo få kose oss litt".Jeg ville reagert hvis jeg så fulle foreldre med barn! Nå når jeg er over 20 ser jeg hvor lite hensyn de egentlig tok.Å drikke foran barna påvirker de mer enn folk tror!
Jens Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 Personlig liker jeg ikke å drikke foran barnet mitt, og vi spretter alltid vinen etter at barna har lagt seg. Føler jeg uansett hvor lite jeg drikker kan miste litt kontroll.
kamela Skrevet 3. juli 2008 #12 Skrevet 3. juli 2008 Jeg vet ikke hvordan jeg vil reagere i forhold til andre voksne, men har helt klare holdninger i forhold til eget bruk av alkohol sammen med mitt barn. Mitt barn liker ikke at jeg drikker, og det er derfor svært sjelden at det skjer i barnets påsyn - så enkelt er det!
Sekretæren Skrevet 4. juli 2008 #13 Skrevet 4. juli 2008 Vi ELSKER øl! Hos oss går det i Munkholm. Jeg blir fort påvirket, tåler veldig lite, og min kjære er generelt ukomfortabel med alkohol. Jeg er ukomfortabel med alkohol når det er barn hjemme. Og det er det stort sett hele tiden. Så ja. Alkohol + Barn = Usant. I mine øyne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå