Gjest hyggelig Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har lyst på et speilreflekskamera, men aner ikke hva jeg bør se etter eller hvilket jeg bør velge. Vet bare at jeg vil ha: klare, fine bilder relativt bra zoom være lett å bære med seg enkelt å bruke rask "reaksjon", slik at bildet blir tatt i det øyeblikket jeg trykker på knappen (har et kompaktkamera nå som ikke tar bilde før det har gått 1-2sekunder, og det er ganske irriterende i lengda) I tillegg tenker jeg ikke å bruker mer enn 5000kroner på det... Hjelp?
Noli Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Lykke til! Håper du mener 5000,- + linse i så fall? Speilreflekskameraer er relativt store alle sammen, så det spørs hva du legger i "lett å ta med seg". Noe av poenget med speilrefleks er at du skal kunne stille inn lukkertiden selv. (reaksjon som du kaller det) Ulike situasjoner krever ulik lukkertid. Speilreflekskameraer er avanserte kameraer, så hvor enkle de er å bruke avhenger av hvor lite, eller mye, du gidder å lese i bruksanvisningen.
Dazzling Diva Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Ta en titt på akam http://produkt.akam.no/cat.php?cat_id=54 sin produktguide, det er ikke noe problem å finne et kamera til under 5000 (kamerahus) men: hvis "lett og ta med seg" er et kriterie, ville jeg heller kjøpt et nytt kompaktkamera som oppfyller kriteriene dine.
Gjest hyggelig Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Oj, og jeg som trodde man kunne få et godt over middels kamera for 5000kr. så feil kan man altså ta. Har nemlig sett en og annen reklame for kameraer som iallefall ligner på speilrefleks på elkjøp til ca 3000kroner. Men som jeg kanskje sa tidligere, jeg har ingen peiling på kameraer... men har lyst å få peiling:) Ang. at det må være lett å bære med seg, så tenkte jeg mest på at det ikke må veie massevis av kilo og ha tonnevis med ting man må sette sammen før man begynner å bruke det. Det er selfølgelig helt greit om det er såpass stort at det må ha egen bæreveske og ikke får plass i veska. Send gjerne flere linker til et bra kamera. Ps. går det an å ta bilder selv om man bare har kamerahus?
Dazzling Diva Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 Oj, og jeg som trodde man kunne få et godt over middels kamera for 5000kr. så feil kan man altså ta. Har nemlig sett en og annen reklame for kameraer som iallefall ligner på speilrefleks på elkjøp til ca 3000kroner. Men som jeg kanskje sa tidligere, jeg har ingen peiling på kameraer... men har lyst å få peiling:) Ang. at det må være lett å bære med seg, så tenkte jeg mest på at det ikke må veie massevis av kilo og ha tonnevis med ting man må sette sammen før man begynner å bruke det. Det er selfølgelig helt greit om det er såpass stort at det må ha egen bæreveske og ikke får plass i veska. Send gjerne flere linker til et bra kamera. Ps. går det an å ta bilder selv om man bare har kamerahus? De fleste speilreflekskameraer veier en del, men det kommer ann på objektivet. Nei du må nesten ha et objektiv til , så kjøp enten et avansert kompaktkamera som oppfyller de kriteriene du har, eller et speilrefleks med medfølgende objektiv. Da kan du eventuelt kjøpe nye objektiver etterhvert, men de er desverre dyre. Det siste jeg kjøpte kostet rundt 7 tusen tror jeg, og da er ikke det av de dyreste.
Gjest gladlaks Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 hvorfor du vil ha speilrefleks? Jeg kjøpte nettopp et nytt kamera, og hadde samme ønsker som deg; bra zoom, lett, kjapp reaksjonstid og bra bildekvalitet. Endte opp med Nikon coolpix p80: http://www.digit.no/wip4/nikon_coolpix_p80...d.epl?id=154478 Er veldig fornøyd med kjøpet! Den har utrolig bra zoom selv om den er forholdsvis liten. Hvis du skal ha bra zoom på speilrefleks tror jeg du må bytte linse. kjøpte på japan foto, og den kosta litt over 3000. Anbefaler deg å sjekke den ut
Sekretæren Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 Oj, og jeg som trodde man kunne få et godt over middels kamera for 5000kr. så feil kan man altså ta. Har nemlig sett en og annen reklame for kameraer som iallefall ligner på speilrefleks på elkjøp til ca 3000kroner. Men som jeg kanskje sa tidligere, jeg har ingen peiling på kameraer... men har lyst å få peiling:) Ang. at det må være lett å bære med seg, så tenkte jeg mest på at det ikke må veie massevis av kilo og ha tonnevis med ting man må sette sammen før man begynner å bruke det. Det er selfølgelig helt greit om det er såpass stort at det må ha egen bæreveske og ikke får plass i veska. Send gjerne flere linker til et bra kamera. Ps. går det an å ta bilder selv om man bare har kamerahus? De nyeste modellene til Canon er forholdsvis små i forhold til de som ble laget for noen år siden. Regner med at du ikke trenger et semi-proft eller proft kamera, så det går fint an å finne et tilbud på et kamerahus med objektiv til under 5000 kr. En såkalt kit. Ser at Canon EOS 450 D nå koster nesten 6000, inkl en greit objektiv. Vil tror at du får tak i både 350D og 400D til en rimelig penge nå. Sjekk også Nikon, de er ganske greie å ta med seg. Ikke så store lenger de heller tror jeg.
Concertina Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 (endret) De fleste speilreflekskameraer veier en del, men det kommer ann på objektivet. Nei du må nesten ha et objektiv til , så kjøp enten et avansert kompaktkamera som oppfyller de kriteriene du har, eller et speilrefleks med medfølgende objektiv. Da kan du eventuelt kjøpe nye objektiver etterhvert, men de er desverre dyre. Det siste jeg kjøpte kostet rundt 7 tusen tror jeg, og da er ikke det av de dyreste. Kommer litt an på hva slags objektiver du skal ha også, vi har tenkt å kjøpe 50 mm fastlinse (F/1.8) til kamerahuset vårt (Nikon D70), den koster bare en 1000-lapp, så objektiver *må* ikke koste en arm og en fot (men de beste objektivene koster fort endel tusenlapper). Alt kommer an på behovet. Dersom ts, slik det høres ut som, ikke vet helt hva hun trenger, så kan det være greit å kjøpe hus med kit-linse, kit-linsene til Nikon feks er vanligvis gode og det er jo en grei start. Feks. koster Nikon D60 med kitlinse (18-55mm F/3.5-5.6) rett under 5000 kr. Endret 2. juli 2008 av Concertina
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Oj, og jeg som trodde man kunne få et godt over middels kamera for 5000kr. så feil kan man altså ta. Har nemlig sett en og annen reklame for kameraer som iallefall ligner på speilrefleks på elkjøp til ca 3000kroner. Men som jeg kanskje sa tidligere, jeg har ingen peiling på kameraer... men har lyst å få peiling:) Ang. at det må være lett å bære med seg, så tenkte jeg mest på at det ikke må veie massevis av kilo og ha tonnevis med ting man må sette sammen før man begynner å bruke det. Det er selfølgelig helt greit om det er såpass stort at det må ha egen bæreveske og ikke får plass i veska. Send gjerne flere linker til et bra kamera. Ps. går det an å ta bilder selv om man bare har kamerahus? KJøp deg et Nikon D40 til 2900 på japan photo, det er med vanlig linse. I tillegg kan du kjøpe en linse hvor du får god zoom. Men vent med zoom til du ser om du trenger det. Begynn med kameraet og standardobjektivet, alt dette får du altså for 2900. Nei, du kan ikke ta bilder om du bare har kamerahus, uten linser er kameraet som du ville vært uten dine øyne: blind
Gjest Koala Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 Hvis man går for speilrefleks blir det gjerne endel penger som går. Man skal jo helst ha et par objektiver å sjonglere mellom også. Jeg bruker Nikon D80 som er et veldig bra kamera, men som kostet 10 000 med en bra zoom. Skal man gå for Nikon eller Canon som er relativt dyre systemer bør man ikke kjøpe det billigste de har. Tror ikke jeg ville kjøpt Nikon D40 eller D70 som er vesentlig svakere kamerahus enn D80. Da er det bedre å gå for et litt billigere system som f.eks Pentax. I den prisklassen du antyder og med det bruksområdet du har vil du trolig bli mest fornøyd med et kompaktkamera. Kvaliteten på noen av dem (ikke alle) er svært høy.
Zzyzx Skrevet 2. juli 2008 #12 Skrevet 2. juli 2008 Eller det minste speilreflekshuset som finnes, nemlig Olympus E-410 eller E-420.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #13 Skrevet 4. juli 2008 Jeg har et Canon 5D kamera. Har alltid vært fotointeressert, men for 2 år siden tok det mer av; kjøpte meg da et Canon 400D kamera. Imidlertid synes jeg kameraet ble litt lite og puslete å holde i og oppgraderte til et 5D kamera. Jenten vår har kjøpt seg et brukt 10D kamera som er lik i størrelsen på huset, men billedbrikken litt mindre. For det betalte hun 2000,- inkludert et 50mm f4,0 objektiv. Fungerer helt supert. Til jul fikk hun 28-135 mm f4,0. Med andre ord kan en bygge ut systemet sitt etterhvert og ved behov. Som lite kompakt kamera, skal jeg investere i et Canon G9 kamera, da det er et godt kompaktkamera med Raw funksjon i tillegg til Jpg. Dette til å ta de spontane bildene jeg glemmer pga jeg ikke har med kamerabagen med 5D apparatet. For min egen del har foto blitt en stor del av ivet mitt, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ventet i så mange år før jeg kjøpte meg et speilreflekskamera. Om en velger Canon, Nikon, Olympus, Sony eller andre merker er en smaksak. Utvalget er godt i flere merker, og jeg velgte Canon fordi jeg alltid har hatt det merket og kjenner menyene. I fotoklubben jeg går i er det ca 50/50 med Nikon/Canon, og to som har Olympus. Nå har Canon nettopp lansert et Canon 1000D kamera; kanskje verd å sjekke ut? Lykke til med valgets kval.
Gjest hyggelig Skrevet 6. juli 2008 #14 Skrevet 6. juli 2008 Takk for svar:) Nå har jeg likevel enda et spm... hvilke av disse to bør jeg evt velge? canon eos 450 kit (link: http://www.fotoknudsen.no/fotoutstyr/produ...amp;pid=159024) eller canon eos 400d kit? (link: http://www.fotoknudsen.no/fotoutstyr/produ...amp;pid=154519) Jeg er klar over at jeg går litt over den først satte maxprisen, men bare sånn for moro skyld... hva er best?
Sekretæren Skrevet 6. juli 2008 #15 Skrevet 6. juli 2008 På denne siden har jeg funnet de mest grundige og omfattende testene av kameraer. Det finnes sikkert flere slike sider, men det er denne siden min kjære (som er fotograf) sverger til: http://www.dpreview.com/ Gå inn på reviews/previews og finn dine kameraer. Du kan også sammenligne flere modeller.
Zzyzx Skrevet 6. juli 2008 #16 Skrevet 6. juli 2008 Takk for svar:) Nå har jeg likevel enda et spm... hvilke av disse to bør jeg evt velge? canon eos 450 kit (link: http://www.fotoknudsen.no/fotoutstyr/produ...amp;pid=159024) eller canon eos 400d kit? (link: http://www.fotoknudsen.no/fotoutstyr/produ...amp;pid=154519) Jeg er klar over at jeg går litt over den først satte maxprisen, men bare sånn for moro skyld... hva er best? Jeg får ikke opp disse, men det jeg tror er at 400D selges med det gamle kit-objektivet som er kjent for å ha varierende kvalitet i den nedre delen av skalaen. 450D pleier, men det er ikke sikkert, å selges med det nye kit-objektivet som holder en mye høyere kvalitet. Så vidt jeg kan se så er det det nye objektivet med 450D hos fotoknudsen. Jeg ville valgt 450D ene og alene pga objektivet, hvilket hus du velger er igrunnen ikke viktig. Sjekk også kameravelgeren på tek.no, den er slettes ikke verst: http://www.tek.no/finn/kamera
Gjest hyggelig Skrevet 7. juli 2008 #17 Skrevet 7. juli 2008 Jeg har søkt litt rundt, forhørt meg litt osv, og muuuligens kommet frem til at jeg vil ha et canon 450d kit. Det har visst fått masse gode reviews på div. tester osv. Men det er bare en ting jeg lurer på... Hvorfor står det ikke noe om anti- shaking system eller noe sånt? Altså at kameraet "ikke bryr seg" om man er litt ustø på hånden, men at man får klare bilder likevel. Litt vanskelig å forklare når jeg ikke kan fagutrykkene o.l., men håper dere forstår. Nå har jeg ingen problemer i forhold til det å være ustø/skjelven e.l., men jeg tenkte at det ville være vanskelig å ta gode bilder hvis man var nødt til å stå 100% stille for hvert bilde man tok? eller?
Zzyzx Skrevet 8. juli 2008 #18 Skrevet 8. juli 2008 Objektiver til 450D har bildestabilisator. Nikon og Canon leverer ikke det i selve kameraet, kun i objektiver. Skal du ha bildestabilisering i kamera må du over på andre merker.
Mamma1 Skrevet 11. juli 2008 #19 Skrevet 11. juli 2008 Jeg har et Canon 450D kit som jeg er veldig fornøyd med. Skal kjøpe en ekstra linse til som koster litt, men det er ikke noe du må ha. Bare viss du blir litt gira, og det blir man fort. Du får det nå til ca 5500, og det er enkelt å bruke. Blir nydelige bilder, og det er raskt.
Gjest hyggelig Skrevet 11. juli 2008 #20 Skrevet 11. juli 2008 Jeg har et Canon 450D kit som jeg er veldig fornøyd med. Skal kjøpe en ekstra linse til som koster litt, men det er ikke noe du må ha. Bare viss du blir litt gira, og det blir man fort. Du får det nå til ca 5500, og det er enkelt å bruke. Blir nydelige bilder, og det er raskt. Hei! Jeg var i butikken å tok en titt på det kameraet du har. Det var jo lite og lett, og zoomet greit gjorde det også. Men det jeg følte var "galt" med dette kameraet var at det tok såpass lang tid før man fikk tatt neste bilde. (hadde blits på, da, men det trenger man jo stort sett) Jeg tok et bilde, og ville ta et nytt bilde rett etterpå, men da måtte jeg vente litt før det reagerte igjen... har du også det sånn med ditt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå