Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #1 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg skal på tur med noen eldre familiemedlemmer og de ba meg ta med kokekaffe til kaffekjele. Jeg får ikek spurt de hva de mente, så er det noen her som kan fortelle meg hva jeg kjøper inn og hvordan man lager "kokekaffe"?? Forsto lite av det...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 2. juli 2008 #2 Del Skrevet 2. juli 2008 (endret) Kjøp kokmalt kaffe. Kok opp en kaffekjele med vann. Når vannet koker tar du kjelen av varmen og heller oppi tilmålt kaffe (ca 60 gram pr liter vann). Så er det forskjellig måter å gjøre det på videre. Noen lar kaffen stå til gruten har sunket, noen rører med en pinne/skje og venter, noen setter kaffen kort over varmen slik at den koker opp, og venter. Du skal vente til kaffen har trukket litt og gruten har sunket. Så er det bare å servere. Det blir litt som en presskanne, men uten pressingen. Endret 2. juli 2008 av Elfrida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 2. juli 2008 #3 Del Skrevet 2. juli 2008 Står "kokemalt" på pakkeni stedet for filtermalt. Står ved siden av all anna kaffe (har fleire ganger tatt feil av friele sin filtermalt og kokemalt. Kokemalt trur eg rett og slett er malt grovere. På den kokemalte kaffeen som eg har stående her (etter feilkjøp) lager ein den slik: "Fyll vann i en ren kjele, og varm det til kokepunktet. Hell i kaffeen og rør om. Ta kjelen av varmen, og la kaffeen trekke i 6-8 min." Høyres ut som du skal kjøpe ein pakke og ta med. Veit du om det er mogleg å finne vatn på turen, eller om nokon tar med vatn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #4 Del Skrevet 2. juli 2008 Takk! Visste det var eldre folk her som visst slikt! Ja, vi tar med flaskevann! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eximus Skrevet 2. juli 2008 #5 Del Skrevet 2. juli 2008 Takk! Visste det var eldre folk her som visst slikt! Ja, vi tar med flaskevann! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 2. juli 2008 #6 Del Skrevet 2. juli 2008 Tihi...er 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #7 Del Skrevet 2. juli 2008 Tihi...er 24 Da nærmer dere dere overgangsalder og middelaldrende og snart de 30. Bra å bli eldre vel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 2. juli 2008 #8 Del Skrevet 2. juli 2008 Trodde dette her var allmennkunnskap jeg. Så feil kan man ta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_caskr_* Skrevet 2. juli 2008 #9 Del Skrevet 2. juli 2008 Hehe, vet man ikke, så vet man ikke. Håper dere får en fin tur. Jeg var på fjellet med familie for noen år siden, og mannfolka skulle på død og liv koke kaffe på bål. Det tok dem bortimot en time, svigermor og jeg gikk opp på en høy fjelltopp og ned igjen før det ble liv i kjelen. Da de endelig hadde fått til noe som lignet kaffe, ble vi overrasket av et gigantisk skybrudd. Det ble cappuccino i Ål sentrum den dagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cortado Skrevet 2. juli 2008 #10 Del Skrevet 2. juli 2008 Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne at kokekaffe en den typen kaffe man spår i kaffegrut med, for de som driver med sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #11 Del Skrevet 2. juli 2008 Trodde dette her var allmennkunnskap jeg. Så feil kan man ta. Heldigvis er ikke all "allmennkunnskap" viktig, nødvendig eller avgjørende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrizzleSizzle Skrevet 2. juli 2008 #12 Del Skrevet 2. juli 2008 Heldigvis er ikke all "allmennkunnskap" viktig, nødvendig eller avgjørende. Niks. Allmennkunnskap er slikt vi lærer på skolen som vi aldri får bruk for igjen. Pluss sånt som dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå