Gå til innhold

Pinsevenner

Anbefalte innlegg

Vi har nylig kjøpt en tomannsbolig og vært kjempe heldige med våre nye naboer. Vi inviterer hverandre på kaffe, og datteren deres går ofte tur med hunden vår. De er pinsevenner, og det kan jeg ingenting om. Vil la være å fornerme dem (selv om de ikke virker som typen som lett blir fornermet), så tenkte å spørre om det er noe jeg burde vite om. Er det noe spesielt jeg ikke bør si eller gjøre? Hva gjør/tror egentlig pinsevenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har nylig kjøpt en tomannsbolig og vært kjempe heldige med våre nye naboer. Vi inviterer hverandre på kaffe, og datteren deres går ofte tur med hunden vår. De er pinsevenner, og det kan jeg ingenting om. Vil la være å fornerme dem (selv om de ikke virker som typen som lett blir fornermet), så tenkte å spørre om det er noe jeg burde vite om. Er det noe spesielt jeg ikke bør si eller gjøre? Hva gjør/tror egentlig pinsevenner?

Du kan slappe helt av i din omgang med pinsevenner generelt.

Selvfølgelig finnes det noen som er litt spesielle her som blant alle andre mennesker.

Alt du trenger å vite om disse pinsevennes tro, det kan du spørre dem om.

De vil sette pris på at du viser dem såpass interesse, og noen forhåndsregler trenger du ikke tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Pinsevenner er like forskjellige som alle andre. Kjenner til mange pinsevenner, og de er svært forskjellige. Det er ikke noe spesielt du bør tenke på i forhold til å tråkke i salaten. Kanskje ikke banne i annenhver setning, men det er ikke noe spesielt pinsevenner står for som ikke andre kristne står for.

De praktiserer voksendåp, men de forskjellige pinsevennene og pinsemenighetene generelt er veldig forskjellige. Hvordan dine naboer er, er det bare de selv som kan svare på. Selv har jeg en nabo som er pinsevenn og hun er en utrolig trivelig dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Kjæresten min har vokst opp i pinsemenigheten og mitt inntrykk er at de ofte bare er litt mer dedikerte kristne, men i veldig varierende grad. Hovedforskjellen på pinsemenigheten og statskirka er at pinsevenner praktiserer voksendåp, og at de har sterkt fokus på den hellige ånd og tungetale. Dvs ting som ikke har noe å si for de som ikke er med i menigheten eller på møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest

Jeg har også en venn som er pinsevenn, og han forholder seg til samboerskap før ekteskap, alkohol, sex, tobakk og venner på lik linje som andre ungdommer som ikke tilhører menigheten. Pinsevenner er for religionsfrihet, og har ingen fordommer mot andre religioner, ateister og agnostikere. Jeg har opplevd pinsevenner som livlige, vennlige og snille mennesker. Ikke vær redd for å spørre om ting du lurer på. Du vil bli overrasket over hvor åpne de er i sin tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har pinsevenner i familien, samt som naboer. Holder med det de andre skriver her - de er veldig "enkle" å ha med og gjøre i forhold til religion. Jeg har spurt og gravd litt, ikke av nysgjerrighet, men av interesse, og jeg har fått flotte, opplysende svar tilbake. Jeg opplever også respekt fra dem selv om jeg ikke deler deres livssyn. :)

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinsevenner er stort sett greie folk de. Ikke spesielt hårsåre og heller ikke sarte og sårbare. De fleste tåler nok et og annet "styggord" også, men kanhende de forteller deg om andre ord du kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har også en venn som er pinsevenn, og han forholder seg til samboerskap før ekteskap, alkohol, sex, tobakk og venner på lik linje som andre ungdommer som ikke tilhører menigheten. Pinsevenner er for religionsfrihet, og har ingen fordommer mot andre religioner, ateister og agnostikere. Jeg har opplevd pinsevenner som livlige, vennlige og snille mennesker. Ikke vær redd for å spørre om ting du lurer på. Du vil bli overrasket over hvor åpne de er i sin tro.

Jeg er ikke enig her. Var i et samboerskap hvor min eks hadde vokst opp som pinsevenn og hvor de andre i familen var engasjert. Selv hadde jeg vokst opp med en annen religion, som jeg vel og merke ikke praktiserte. Følte overhodet ikke at min barnetro ble akseptert, ble vel heller mer snakket nedsettende om og latterliggjort. I tillegg mener pinsevenner at de er frelst bare de tror og mange av de lever ikke noe spesielt kristent. Enkelte her mener visst at det er positivt, men jeg synes det vitner om lite respekt for Bibelen og Gud.

Ønsker ikke å kritisere pinsevenner, dette var bare min erfaring hos en familie og noen av deres venner. Der er nok mange oppriktige troende der også...

Ellers tror jeg at de fleste troende innenfor de fleste religioner er "greie folk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven

Har hatt mitt "åndelige hjem" i pinsevennen siden jeg ble kristen og trives godt med det. Jeg er ikke mer eller mindre ulik andre mennesker når jeg er "ute i verden", for meg handler det bare om hvordan jeg praktiserer troen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg mener pinsevenner at de er frelst bare de tror og mange av de lever ikke noe spesielt kristent

Det er ikke bare pinsevenner som tror man er frelst ved troen. Det er faktisk hele grunnlaget for kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesp
jeg liker moderatorene her på bua!

Ikke jeg, og derfor hadde jeg heller ikke lyst til å diskutere legemiddelpolitikk med bollis.

Jeg hadde en kul klassekamerat som jeg likte godt, og han var pinsevenn. Det er omtrent så langt du kan komme fra meg selv, mtp religiøs innstilling. Merkelige greier. Mot abort, mot homofili, mot jeg vet ikke hva. Mens jeg ville slaktet de potensielle ungene i uke 24, no prob.

Litt rart å tenke på lizm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...