Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #1 Skrevet 2. juli 2008 Ja, jeg bor for øyeblikket i en annen by enn der fastlegen min befinner seg, og jeg har ikke mulighet for å dra til hjembyen med det første. Jeg har ikke akkurat et akutt problem, men jeg vil gjerne oppsøke en lege. Hvordan gjør man det? Er det lurt å finne en sånn som tilbør tilbyr time på dagen, sånn privatlege eller hva det nå kalles? Hvor finnes disse? (Jeg er i Oslo forresten.) Mange takk for hjelpen.
Rødtoppen86 Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Fytti rakkern jeg hadde dårlig erfaring før jeg fikk byttet fastlege til plassen jeg bor nå (bærum) Trengte legetime, og ringte et legekontor i nærheten der jeg bor, men den sure kjerringa i telefonen spurte om jeg hadde fastlege. Nei, sier jeg fordi jeg har flyttet og ikke fått byttet enda. Da sa hun surt at jeg måtte få fastlege før jeg fikk bestille time hos lege. Veldig fint når den nye fastlegen gjelder fra den 1. i måneden, altså måtte jeg vente i flere uker. Vet ikke om det er slik det skal være, så jeg håper det går lettere for deg
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Fastlege er en rett, ikke en plikt. Jeg har stort sett fått time i løpet av 2-3 dager, max, også når jeg valgte å stå utenfor fastlegesystemet. En hyggelig avveksling fra de 12-16 ukene som var fast ventetid hos "fastlegen" min (fellesliste, så jeg hadde ikke fastlege, men kom inn under en 2-3 leger som byttet på pasientene) der jeg vokste opp.
Rødtoppen86 Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Gjest: Jeg mente også at man ikke skal være nødt til å ha fastlege for å få legetime, så det er godt å høre at det ikke var jeg som var teit Da er det sikkert ikke noe problem for TS.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 Hvis du bytter til en fastlege der du bor, kan du ringe legekontoret og si at du har byttet og spørre om det er mulig å få time før den første neste måned. De fleste steder pleier det å gå greit, da er det jo tross alt der fastlegen din befinner seg. Veldig fort gjort å bytte fastlegepå nettsidene til NAV.
Malama Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 Det er mulig å få legetime hos "vanlige" leger uten at de er fastlegen din, men de prioriterer sine fastlegepasienter, så du kan måtte vente litt lenger. Å bytte fastlege er enkelt, men ettersom det gjelder fra den 1. i neste måned er det jo 4 uker til du har en fastlege der du bor nå da, så det er nok sjangs for at du får legetime fortere enn det om du bare ringer til et legekontor. Om du ikke får napp på det første, så forsøker du bare et annet. Du kan selvsagt velge å gå til en privatpraktiserende lege i stedet, type volvat etc, som gir time meget raskt. Koster litt mer da, og du får ikke føre alt på egenandelskortet heller, så det er jo et spm om hvordan økonomien din er, og hvor mye dette haster for deg.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 Det er nok sånn det er, ein lege som ikkje har deg som pasient er ikkje nødt til å sleppe deg til. Det er ditt eige ansvar å bytte lege før du flytter, det kan ikkje vere så veldig vanskelig. Som Malama seier over her så prioriterer legane såklart sine egne pasienter foran dei som ikkje har fastlege på huset. Men du står jo fritt til å kontakte legevakta eller Volvat. Nå bor TS i Oslo, så jeg håper ikke problemet er like stort der. Men ikke alle bor i byer. Og med et utvalg på 2-3 leger som består av pest, kolara, og fugleinfluensa er det ikke så fristende å i praksis være listefyll og gi de en inntekt kun for å ha meg på listen. Jeg er glad jeg flyttet for å si det slik.
Gjest TS Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 Grunnen til at jeg ikke har fastlege her i Oslo er rett og slett fordi jeg ikke bor i Oslo til vanlig. Jeg skal bare bo i Oslo i sommer, så å bytte fastlege ser jeg ingen grunn til. Men så er det vel bare å ringe rundt til alle leger for å forsøke å få en time da.. Håper det går raskt. Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå