poff Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 ha ha, vi var på samtale i kirken i dag. Og det var dette jeg var redd for siden det ikke var noen prøving Når jeg og forloveden går opp til alteret... Skal pappa da med en gang gå over til andre siden og sette seg hos svigermor??? Tenkte IKKE på det da vi var i kirken selvfølgelig!!! Skal han reise seg samtidig med oss og bare rusle over?
Gjest Gjest_Snuppelure_* Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 ha ha, vi var på samtale i kirken i dag. Og det var dette jeg var redd for siden det ikke var noen prøving Når jeg og forloveden går opp til alteret... Skal pappa da med en gang gå over til andre siden og sette seg hos svigermor??? Tenkte IKKE på det da vi var i kirken selvfølgelig!!! Skal han reise seg samtidig med oss og bare rusle over? hei! Pappaen din skal sitte på "din" side før dere går gjennom selve vielses-ritualet. etter DET - DA skal pappaen din og din forlovede (da din mann ) bytte plass. Dvs at pappaen din rolig flytter seg over til den stolen der din forlovede satt, og når dere har blitt gift, er stolen ved siden av deg ledig. Forstod du det litt bedre nå? forstod jeg det rett at du og din forlovede skal gå opp sammen til alteret i begynnelsen? Hvis ikke, og du kjører "vanlig" at pappaen din gir deg bort, så er det to ledige stoler på "din" side når dere kommer opp. pappaen din sitter ved siden av deg, du nærmest forsamlingen. og din forlovede rett ovenfor deg. Lykke til!
qrs Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Dette har jeg aldri vært borti - at brudens far sitter foran i kirka. I alle bryllupene jeg har vært i (inkludert mitt eget) har brudens far satt seg sammen med brudens mor nede i kirkesalen etter å ha "overlevert" bruden til brudgommen. Foran i kirken sitter forloverne sammen med brudeparet på hver sin side. Har aldri sett at flere enn disse fire har sittet foran...
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #5 Skrevet 2. juli 2008 Dette har jeg aldri vært borti - at brudens far sitter foran i kirka. I alle bryllupene jeg har vært i (inkludert mitt eget) har brudens far satt seg sammen med brudens mor nede i kirkesalen etter å ha "overlevert" bruden til brudgommen. Foran i kirken sitter forloverne sammen med brudeparet på hver sin side. Har aldri sett at flere enn disse fire har sittet foran... Samme erfaringer her, har aldri hørt snakk om at brudens far bytter plass..
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2008 #6 Skrevet 2. juli 2008 jeg er vant med det at det er 8 stoler der framme... det er tre stk rett ovenfor hverandre liksom.. ene siden sitter bruden i midten av sine foreldre.. det samme gjør brudgomme.. og bak disse på hvar sin side sitter forloverene.. bruden sin bak bruden.. når de har blitt gift. så setter brudens far seg over på brudgommens side. de bytter plass.... aldri sett noe annet jeg.. ikke i de kirkene jeg har vært i ihvertfall..
augustjenta Skrevet 2. juli 2008 #7 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har kunn sett det som blir beskrivi i de første innlegga her, at brude har sin far ved siden av seg, med forloveren bak. Og når dem er gift setter brudens far seg ved siden av brudgommens mor...
MrsG Skrevet 2. juli 2008 #8 Skrevet 2. juli 2008 tror det er litt forskjellig skikker på dette rundtomkring i landet. på sørlandet (bl.a.) er det visst vanlig at foreldrene sitter sammen med brudeparet. men der jeg er fra(østlandet) er det bare forloverne som gjør det.
poff Skrevet 3. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 3. juli 2008 hei! Pappaen din skal sitte på "din" side før dere går gjennom selve vielses-ritualet. etter DET - DA skal pappaen din og din forlovede (da din mann ) bytte plass. Dvs at pappaen din rolig flytter seg over til den stolen der din forlovede satt, og når dere har blitt gift, er stolen ved siden av deg ledig. Forstod du det litt bedre nå? forstod jeg det rett at du og din forlovede skal gå opp sammen til alteret i begynnelsen? Hvis ikke, og du kjører "vanlig" at pappaen din gir deg bort, så er det to ledige stoler på "din" side når dere kommer opp. pappaen din sitter ved siden av deg, du nærmest forsamlingen. og din forlovede rett ovenfor deg. Lykke til! Pappa følger meg og setter seg ved siden av meg. Jeg tankte på når min forlovede og jeg blir bedt om å komme fram til alteret Om pappa da skal flytte seg med EN GANG,altså samtidig som jeg går opp til alteret Eller om han skal vente litt ? men da forsto jeg det sånn at når vi, jeg og min forlovede reiser oss for å gå fram til alteret reiser også pappa seg og bytter plass
Gjest Gjest_Snuppelure_* Skrevet 4. juli 2008 #10 Skrevet 4. juli 2008 Pappa følger meg og setter seg ved siden av meg. Jeg tankte på når min forlovede og jeg blir bedt om å komme fram til alteret Om pappa da skal flytte seg med EN GANG,altså samtidig som jeg går opp til alteret Eller om han skal vente litt ? men da forsto jeg det sånn at når vi, jeg og min forlovede reiser oss for å gå fram til alteret reiser også pappa seg og bytter plass Ja, det går fint! Det er rett og slett bare for faren din å flytte seg diskret over, og når han gjør akkurat dette, kan jo være smart når det er annen "bevegelse" der oppe... ikke bare plutselig reiser seg når dere står og sier ja til hverandre mener jeg... hehe... da blir det jo litt fokus på hva som skjer der oppe....! Lykke til, dette går så fint atte! og som de andre sier, det er forskjell fra kirke til kirke også Noen har mange stoler der oppe og andre få, rett og slett av den grunn at kirkene er forskjellig laget; noen har liten plass, og andre har mye plass ved alterringen...! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2008 #12 Skrevet 5. juli 2008 Jeg er vant til at det er 8 stoler fremme. Har alltid hatt inntrykk av at kun fire stoler er noe som stort sett skjer i "frimenigheter" som ofte har kirkerom som ser ut som lagerbygg! :kaffe: slik er jeg vant med oppsettet: brudens mor sitter bak brudens far, brudens forlover sitter bak bruden, brudens far er selvsagt på brudens venstre hånd. Brugdommen sitter vis a vis bruden, med sin mor ved sin høyre side. Bak brudgommen sitter hans forlover, og ved siden av forloveren igjen sitter brudgommens far.
Blid Skrevet 6. juli 2008 #13 Skrevet 6. juli 2008 Veldig ulik praksis i de forskjellige kirkene virker det som. Vi var hos presten igår for å trene og snakke med henne, og vi valgte å ha 4 stoler ved alteret; til brudepar og forlovere. Pappa følger meg altså opp, men går ned til benken i kirken og setter seg ved siden av mamma når han har sett at jeg er vel plassert ved alteret. Vi syntes ikke foreldrene hadde noe ved alteret å gjøre, men det er jo opp til hver enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå