Gjest Oppvokst i møblert hjem Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 Jeg forstår at vi alle har hver vår oppfattelse av hva som er akseptabel bordskikk, men er det virkelig noen som mener at å slafse og smatte i vei er god bordskikk? Det er så ufattelig uappetittelig å bli bedt bort elle be noen til middag hvor de sitter og spiser som om det var deres siste måltid. Og det beste (verste) er jo at man sitter og snakker, så spør jeg et spørsmål kanskje, og den andre tygger ferdig, svelger, tar en ny munnfull og SÅ svarer de mens de slafser i vei. Har ei venninne (godt voksen) som gjør dette, og attpåtil, når hun er nesten ferdig med å tygge og det er litt mindre igjen i munnen, så stikker hun tungen ut for hvert tygg og liksom skraper den mot fortennene for å liksom få med seg alt i svelget. Jeg spurte henne engang om hun kunne være så snill og ikke slafse sånn, jeg mistet matlysten. Da svarte hun at maten ikke smakte noe om hun ikke smattet! Jeg sitter jo ikke og glor i gapet på henne når hun spiser, men samtidig blir det jo unaturlig å stirre ned i tallerkenen eller oppi taket når man treffes for et måltid, og lyden er jo desidert den verste. Mulig maten smaker bedre om man smatter, men tenk nå over at maten gjerne skal smake for de som sitter sammen med deg også da!
Polly Ester Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Jeg syns ikke maten smaker bedre om jeg smatter og slafser, det syns jeg er ekkelt selv. Jeg har en stefar som smatter og slafser og snur maten i munnen mens han tygger - skikkelig ekkelt. Men, ellers kjenner jeg ikke folk som smatter og slafser til vanlig, så jeg er heldigvis forskånet for slik spising som regel. Ikke er jeg noe særlig fan av raping heller... 1
Gjest Gaby Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 (endret) Usj ja, slafsing må du ikke by meg! Er det virkelig så vanskelig å holde munnen lukket mens man tygger? Endret 1. juli 2008 av Gaby
FoxyFish Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Folk som slafser er noe av det verste som finnes! !
Gjest Helen Parr Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 Jeg er både oppvokst og bor i et møblert hjem, så her finnes ingen slafsing. Men jeg er helt enig. Slafsing er ekkelt. Og det er nesten like ille å sitte med albuene på bordet når man spiser, holde bestikket feil og snakke stygt om andres/annen mat når man spiser.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Jeg er både oppvokst og bor i et møblert hjem, så her finnes ingen slafsing. Men jeg er helt enig. Slafsing er ekkelt. Og det er nesten like ille å sitte med albuene på bordet når man spiser, holde bestikket feil og snakke stygt om andres/annen mat når man spiser. Hva er galt med å hvile albuene på bordet? Spør ikke for å være ekkel, bare nysgjerrig, jeg har albuene på bordet ... Snakke stygt om andres mat er jo direkte uhøflig!
Gjest Helen Parr Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Jeg synes ikke det ser noe fint ut med albuene på bordet. Dessuten inngår det nok i kategorien "ikke gode bordmanerer".
Gjest Eurydike Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Jeg liker å sitte med albuene på bordet på fine restauranter, og føle meg litt uskikkelig. Slafsing unngår jeg imidlertid. Men det skal sies at jeg slurper og gurgler litt når jeg smaker på vinen - som seg hør og bør.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 Jeg synes ikke det ser noe fint ut med albuene på bordet. Dessuten inngår det nok i kategorien "ikke gode bordmanerer". Ok, jeg trodde kanskje det symboliserte noe. Har ikke tenkt over det som dårlig manerer før bare.... bare som praktisk å ikke ha albuene på bordet om det er trangt.... da er jo ganske grådig å bruke andres spiseplass til egen albuestøtte
Filur Skrevet 1. juli 2008 #10 Skrevet 1. juli 2008 Hva er galt med å hvile albuene på bordet? Spør ikke for å være ekkel, bare nysgjerrig, jeg har albuene på bordet ... Snakke stygt om andres mat er jo direkte uhøflig! Galt og galt.. Har opplevd å sitte ved langbord der en eller begge de som satt på siden av meg hadde albuene på bordet. Det ble utrolig trangt og ubehagelig for meg. Vet ikke, men jeg tror kanskje det er grunnen til at albuene på bordet under måltidet er litt uglesett. Jeg gjør det av og til selv, men bare når jeg har stor plass på siden av meg. Ellers faller det naturlig å bruke folkeskikk. Av en eller annen grunn har jeg gaffel i høyre hånd og kniv i venstre når jeg spiser. Visste ikke at det ble sett på som dårlig oppdragelse.. Er det veldig ekkelt? :gjeiper: Men ellers er jeg veldig enig med andre her. Mister totalt matlysten når andre snakker med mat i munnen, tygger med munnen åpen, osv.. Er det ikke helt elementært å klappe igjen gapet når det er mat inni der?!
Gjest nextlife Skrevet 1. juli 2008 #11 Skrevet 1. juli 2008 (endret) I mitt hjem paraktiseres følgende bordmanerer: - Alle måltider inntas ved spsebordet, ingen andre steder i huset. - Ingen albuer på bordet - Ikke legge brukt bestikk på duken - Ikke snakke med mat i munnen, slafse, eller la bestikket klrre mot tennene - Alle sitter ved bordet til alle er forsynt - Man spiser opp det man har forsynt seg med - Ingen "æsjing" til maten, man takker pent nei til det man ikke liker Tja, det var vel alt :klø: Endret 1. juli 2008 av nextlife
Gjest Helen Parr Skrevet 1. juli 2008 #12 Skrevet 1. juli 2008 Besteforeldrene mine plasserte aviser under armene mine da jeg spiste, for at jeg skulle holde albuene inntill kroppen. Forresten er det sikkert greit å sitte med albuene på bordet dersom man ser passe kokett ut. Plasser gjerne håndbaken under haken.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #13 Skrevet 1. juli 2008 I mitt hjem paraktiseres følgende bordmanerer: - Alle måltider inntas ved spsebordet, ingen andre steder i huset. - Ingen albuer på bordet - Ikke legge brukt bestikk på duken - Ikke snakke med mat i munnen, slafse, eller la bestikket klrre mot tennene - Alle sitter ved bordet til alle er forsynt - Man spiser opp det man har forsynt seg med - Ingen "æsjing" til maten, man takker pent nei til det man ikke liker Tja, det var vel alt :klø: Vi hadde bare; Ikke kast sjokoladepudding på far hvis han har ren skjorte.
Gjest Helen Parr Skrevet 1. juli 2008 #14 Skrevet 1. juli 2008 Vi hadde bare; Ikke kast sjokoladepudding på far hvis han har ren skjorte. Jeg føler på en måte at dette spørsmålet trenger seg på: Hadde han ofte ren skjorte og var det synkronisert med sjokoladepuddingen?
Gjest nextlife Skrevet 1. juli 2008 #15 Skrevet 1. juli 2008 Vi hadde bare; Ikke kast sjokoladepudding på far hvis han har ren skjorte.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #16 Skrevet 1. juli 2008 Jeg føler på en måte at dette spørsmålet trenger seg på: Hadde han ofte ren skjorte og var det synkronisert med sjokoladepuddingen? Nei, han hadde ikke ren skjorte så ofte. Faktisk ganske sjelden. Og på julaften fikk vi ikke sjokoladepudding heller.
Gjest Milou Skrevet 3. august 2022 #18 Skrevet 3. august 2022 Gjest nextlife skrev (På 1.7.2008 den 23.52): I mitt hjem paraktiseres følgende bordmanerer: - Alle måltider inntas ved spsebordet, ingen andre steder i huset. - Ingen albuer på bordet - Ikke legge brukt bestikk på duken - Ikke snakke med mat i munnen, slafse, eller la bestikket klrre mot tennene - Alle sitter ved bordet til alle er forsynt - Man spiser opp det man har forsynt seg med - Ingen "æsjing" til maten, man takker pent nei til det man ikke liker Tja, det var vel alt :klø: stakkar familien din
Adrenalina1 Skrevet 3. august 2022 #19 Skrevet 3. august 2022 Gjest nextlife skrev (På 1.7.2008 den 23.52): I mitt hjem paraktiseres følgende bordmanerer: - Alle måltider inntas ved spsebordet, ingen andre steder i huset. - Ingen albuer på bordet - Ikke legge brukt bestikk på duken - Ikke snakke med mat i munnen, slafse, eller la bestikket klrre mot tennene - Alle sitter ved bordet til alle er forsynt - Man spiser opp det man har forsynt seg med - Ingen "æsjing" til maten, man takker pent nei til det man ikke liker Tja, det var vel alt :klø: Huff. For et regime.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå