Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 Min situasjon: Nyutdannet, alene med 3 barn, har inntekter som farsbidrag, barnetrygd og bostøtte. Jeg er aktiv jobbsøker, men i mellomtiden må jeg jo ha penger... Har fått hjelp av familie, men det er jo grenser for hvor mye de kan bidra. Veldig kjedelig å søke om sosialstønad, men må man så må man. Jeg tenkte å vente litt til i tilfelle jeg får napp på jobbmarkedet. Hva må jeg evt ta med? Hørt noe snakk om 3 mnd bankutskrift, det var da voldsomt...ser for meg alle postene til strawberrynet og ebay..det er jo ikke mye da, men likevel. En sjampo her, en maskara der, ikke noe flotteri med andre ord. Annet jeg må tenke på?
Brunhilde Skrevet 2. juli 2008 #2 Skrevet 2. juli 2008 Du bør ihvertfall ha med: * Husleiekontrakt * Kopi av siste strømfaktura * 3 mnd kontoutskrift for ALLE konti Andre faste utgifter kan det også være lurt å dokumentere. Lykke til med jobbsøking - og med evt sosialhjelpsstønad.
Gjest Me Skrevet 2. juli 2008 #3 Skrevet 2. juli 2008 Er det virkelig så vanskelig å finne en jobb? Det finnes jo så utrolig mange vikarjobber rundt omkring, for eksempel i barnehage og som vaskhjelp. Jeg skjønner jo at du ønsker en jobb som du er utdannet innen, men mens du venter - finnes det ikke noe annet? Er det fordi de jobbene som finnes har ugunstig arbeidstid i forhold til barna? Dette er jeg interessert i å vite siden det virker som det er mange som går arbeidsledige... Kanskje feil tråd, men spørsmålene dukket opp da jeg leste innlegget her.
Gjest StockDama Skrevet 2. juli 2008 #4 Skrevet 2. juli 2008 Er det virkelig så vanskelig å finne en jobb? Det finnes jo så utrolig mange vikarjobber rundt omkring, for eksempel i barnehage og som vaskhjelp. Jeg skjønner jo at du ønsker en jobb som du er utdannet innen, men mens du venter - finnes det ikke noe annet? Er det fordi de jobbene som finnes har ugunstig arbeidstid i forhold til barna? Dette er jeg interessert i å vite siden det virker som det er mange som går arbeidsledige... Kanskje feil tråd, men spørsmålene dukket opp da jeg leste innlegget her. For noen så, jeg har søkt på alt jeg kan søke på siden jeg flytta til hønefoss for to år siden. Får ingenting. Søkte på sosialstønad, og det fikk jeg, null problem. Etter en stund og man fortsatt ikke får jobb blir man plassert på jobbsøkerkurs og så i praksisarbeid, hvor man da tjener 28 kr timen for en full dags arbeid. Nekter man, kan de fjerne sosialstønaden. Det er ikke alltid så enkelt som folk skal ha det til.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #5 Skrevet 3. juli 2008 Min situasjon: Nyutdannet, alene med 3 barn, har inntekter som farsbidrag, barnetrygd og bostøtte. Jeg er aktiv jobbsøker, men i mellomtiden må jeg jo ha penger... Har fått hjelp av familie, men det er jo grenser for hvor mye de kan bidra. Veldig kjedelig å søke om sosialstønad, men må man så må man. Jeg tenkte å vente litt til i tilfelle jeg får napp på jobbmarkedet. Hva må jeg evt ta med? Hørt noe snakk om 3 mnd bankutskrift, det var da voldsomt...ser for meg alle postene til strawberrynet og ebay..det er jo ikke mye da, men likevel. En sjampo her, en maskara der, ikke noe flotteri med andre ord. Annet jeg må tenke på? Jobbsøker\aleneforsørger..vil vente? hva mener fam om det? om du ikke kan underholde deg og dine barn til det daglige behov og du kvalifisere til støtte,så SØK NÅ. TA MED KONTOUTSKRIFT,ALT DU BET HVER MND..STRØM,HUS,FORSIKRING,AVIS,NETT,TLF OSV,.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #6 Skrevet 3. juli 2008 Er det virkelig så vanskelig å finne en jobb? Det finnes jo så utrolig mange vikarjobber rundt omkring, for eksempel i barnehage og som vaskhjelp. Jeg skjønner jo at du ønsker en jobb som du er utdannet innen, men mens du venter - finnes det ikke noe annet? Er det fordi de jobbene som finnes har ugunstig arbeidstid i forhold til barna? Dette er jeg interessert i å vite siden det virker som det er mange som går arbeidsledige... Kanskje feil tråd, men spørsmålene dukket opp da jeg leste innlegget her. Jeg er ikke TS og kjenner ikke hennes situasjon. Men kan svare for min egen del. Jeg har passert 30, har fem års høyere utdanning, og når jeg søker på jobber som ikke krever noen utdanning (vasker, barnehageassistent, butikkmedarbeider osv) så blir arbeidsgiver straks meeeeget skeptisk. Noen tenker at jeg sikkert bare vil bli hos dem en liten stund mens jeg venter på noe som passer min utdannelse (og det stemmer jo). Andre lurer på hva som er galt med meg siden jeg søker en jobb som gir så mye dårligere betalt enn jeg kunne fått (de tror lav arbeidsledighet gjelder i alle yrker, men det gjør det jo ikke). Og så er det de som gjerne vil spare penger. Da er det mye lurere å ansette en på 18-20 som ikke kan kreve mer lønn pga alder og erfaring. I butikker f.eks. er denne metoden utbredt. Jeg blir ikke engang vurdert pga utdannelse og alder. Og siden jeg aldri har tatt i et kassaapparat før, så skal det ikke mye til for å finne noen som har mer erfaring med butikkarbeid enn meg... (Men når lønna skal regnes ut kan jeg likevel kreve mer i lønn enn en 18-åring...)
Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 3. juli 2008 #7 Skrevet 3. juli 2008 Vær forberedt på ufine spørsmål fra sosialkontoret. Da min mor søkte for noen år siden ble hun spurt spørsmål som: Hvorfor handlet du på Vinmonopolet, når du visste at du ikke hadde penger? (Noe hun ikke visste, men hun ventet på lønn pga konkurs) Og hva kjøpte du den gangen på apoteket? Dette kunne de spørre om, fordi hun handlet alt på kortet sitt. Nå blir ALT kjøpt kontant, slik at skulle hun komme i samme situasjon igjen, de ikke kan spørre...
Gjest Glør Skrevet 3. juli 2008 #8 Skrevet 3. juli 2008 Veldig kjedelig å søke om sosialstønad, men må man så må man. Jeg tenkte å vente litt til i tilfelle jeg får napp på jobbmarkedet. Ikke vent for lenge heller. Jeg har opplevd å bli mistenkeliggjort på sosialkontoret fordi jeg klarte meg uten dem i tre måneder uten inntekt, og fikk spørsmål av typen "hva levde du av i denne perioden" og de trodde jeg lurte unna inntekt osv. Bruk opp de åpenbare mulighetene, som skattepenger, feriepenger du har tilgode osv, siden de uansett vil kreve det, men når du har gjort det bør du kontakte dem. Dette er tross alt penger du har krav på også, dersom bidrag ol ligger under den sosiale normen.
Gjest Gjest_jente Skrevet 3. juli 2008 #9 Skrevet 3. juli 2008 (endret) Du må nok ha med det meste av papirer ja, dessverre. Jeg må dessverre si at jeg synes sosialen i Norge er veldig overvurdert. Samboeren min mistet jobben da plassen han jobbet på ble lagt ned, Vi klarte oss i tre mnd, men så måtte han søke om penger. Der fikk han svar at han hadde tjent så mye for TRE mnd siden at han fikk ikke noe hjelp fra dem! Hvem i svarte kan ha en hel mndslønn til å rekke over tre mnd med husleie, strøm, mat og lån? Åja, ikke glem at sosialen ikke bryr seg om du har lån når de sjekker inntekten din. De sier bare at du kan søke om utsettelse på betaling osv... og så spør de om du ikke kan låne penger en annen plass. Beklager et irritert innlegg, men jeg er veldig skuffet over sosialen. Skjønner at de må være strenge, men det får være måte på. Innlegg endret. Reglene Endret 3. juli 2008 av Pasha
Frk. Fie Skrevet 6. juli 2008 #10 Skrevet 6. juli 2008 Husk å ta siste års likning, det brevet som ble sendt ut i juni som viser endelig oppgjør ift. om man får igjen penger eller må betale. For øvrig har ikke sosialtjenesten rett til å se hva du har bukt pengene dine på, dette kan du stryke over på kontoutskriften. De skal vite hvor mye penger du har disponibelt, og som nevnt over hva du har av inntekt og utgifter. Vet det syndes mot dette i kommunene. Ta med dokumentasjon på absolutt alt, det er sosialtjenesten pliktig til å be om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå