Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble nylig onkel, til en fantastisk liten gutt som jeg desverre bor alt for langt unna til daglig.

Nå nærmer det seg den første «dagen» hvor det forventes at det kjøpes gaver, nemmelig dåpen. Jeg missliker sterkt det å kjøpe gaver, og i denne alderen er det jo egentlig foreldrene en kjøper gave til, barnet skjønner jo ikke så mye uansett enda.

Jeg tenker foreløpig at jeg vil opprette en høyrente konto og sette inn ca. 500 kroner på denne, også sette inn mer penger hver bursdag og jul, til gutten er omentrent fire år, også gi han kontoen når han blir 16 eller 18.

Men noen spørsmål melder seg jo:

* Hvordan reagerer min søster på denne gaven.

* Er det for lite penger?

* Er det kjedelig?

* Hvor gammel bør gutten bli, før en endrer «gavetype»?

* Hva er riktig alder å endre eierskapet til kontoen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En annen løsning som ofte er brukt er å gi noe som du tror gutten vil ha glede av senere i livet. Vi har kjøpt praktutgaver av eventyrbøker til flere av "våre" barn. Andre alternativer er bunadsølv dersom dette er vanlig i familien, en forseggjort jaktkniv om det er en sannsynlig fremtidig interesse. Eventuelt noe barnet har bruk for, selv om det ikke selv vet at det er en gave. Gjerne en bruksgjenstand som er litt ekstra forseggjort, som kan tas vare på, og som barnet senere vil ha minner til og kanskje vil ønske å gi videre til egne barn.

Jeg synes også løsningen du skiserer er grei, og det er vel en ganske vanlig måte å gjøre det på. Om beløpet er passe kommer an på din økonomi synes jeg. Er du student eller lærling er det helt greit. Er du i full jobb og tjener godt er det kanskje litt lite i dåpsgave fra en onkel.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

De oppretter nok en konto selv, så kan du jo be om kontonummer, eventuelt gi en sjekk eller kontanter.

Helt greit å gi penger til så små barn synes jeg, ihvertfall til de selv synes det er spennende med gaver.

Kjæresten min er onkel til en liten gutt, og vi ga dem da 2 000 kr, men søstra hans syntes vi var gale som ga så mye (begge er studenter) ;) Da var 1 500 fra han og 500 fra meg, jeg var da også fadder sammen med kjæresten min. Jeg har knøttliten familie, og det ser ikke ut som den skal vokse på en stund, så da er det greit å ha noen andre å skjemme bort.

Synes ikke du skal tenke så mye over beløpet jeg, hørtes helt greit ut. Spørs jo litt hva som er vanlig i din familie også!

Skrevet

Jeg har kjøpt dåpsgaver til mine nevøer og nieser for rundt 600 - 800 kr,

2000 kr syns jeg er galskap!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ble nylig onkel, til en fantastisk liten gutt som jeg desverre bor alt for langt unna til daglig.

Nå nærmer det seg den første «dagen» hvor det forventes at det kjøpes gaver, nemmelig dåpen. Jeg missliker sterkt det å kjøpe gaver, og i denne alderen er det jo egentlig foreldrene en kjøper gave til, barnet skjønner jo ikke så mye uansett enda.

Jeg tenker foreløpig at jeg vil opprette en høyrente konto og sette inn ca. 500 kroner på denne, også sette inn mer penger hver bursdag og jul, til gutten er omentrent fire år, også gi han kontoen når han blir 16 eller 18.

* Er det kjedelig?

Jeg syns det er en kjempefin ide jeg. Jeg fikk en konto av bestemoren min til fødselen som hun satte inn penger på fram til konfirmasjonsalder, og så fikk vi (alle barnebarna fikk det) den til konfirmasjonen som vi kunne styre selv med (foreldre hadde vel noe de skulle sagt ved uttak... det var en sånn postbankbok i gull som mange hadde før. Men dette var jo avtalt med foreldrene på forhånd slik at det ikke ble opprettet kontoer i hytt og pine. Så snakk med søsteren din hva hun syns om det. Om det er for lite penger er det jo bare du som kan avgjøre, du skal jo ikke robbe deg selv om det er en dåpsgave. Om det er kjedelig. Jeg må jo innrømme at bestemors konvolutt med kontoutskrift til bursdag og jul ikke var den som ble åpnet i spenning hvert år, men jeg satte veldig stor pris på det når jeg fikk boken til odel og eie. Vi fikk en liten ting ved siden av fram til konfirmasjonsalder.

Gjest Gjest_Gerd_*
Skrevet

* Er det kjedelig?

Hvis du oppretter en konto i barnets navn (noe som kan være en utmerket ide), bør du sjekke om det er mulig at du kan disponere kontoen (ha rett til å endre/avslutte kontoen). Ellers risikerer du at pengene ikke kan røres før barnet er 18. Det skjedde med mitt barns dåpsgaver. Selv om banken avsluttet denne type konto, og sluttet å gi renter og maste om at kontoen måtte nedres, var det ikke mulig å flytte pengene - fordi kun barnet disponerte kontoen. Alternativet var at BEGGE foreldrene måtte stille i banken samtidig. Det er ikke alltid praktisk mulig.

Gjest Gjest
Skrevet

Penger er en utmerket gave fra deg til onkelbarnet ditt.

Sjekk med banken din om du kan opprette en konto i barnets navn - evt be foreldrene om å gjøre det.

Min lille tulle (nåja, hun er 4 nå) fikk pengegave i dåpsgave - og har fått det til jul og bursdag, fra sin onkel og mormor. Jeg synes det er helt topp at hun fortsatt får det - heller det en en hel masse leker som hun strengt tatt ikke trenger. Av og til er det penger + en liten ting, forresten.

Beløpet må du nesten vurdere selv - det kommer jo an på hva du har råd til, og hva du selv synes er greit.

Gjest glamourgirl
Skrevet

Hei du!

Jeg laget konto da jeg ble tante. Den står i mitt navn. Jeg satte inn ei krone for hver dag jeg hadde visst om henne, til dåpen. I underkant av 500 kroner, altså, men litt mer "symbolsk" og i tillegg har jeg satt inn litt når hun har dåpsdag, og litt ved bursdag og jul, eller mye hvis jeg ikke gir annen gave.

Søster og svoger er veldig takknemlige for gaven.

Jeg tenker at hun får kontoen, eller pengene overført til konf eller attenårsdag.

Skrevet

Penger er helt supert ja! Langt oppover i tid, barna får nok gaver uansett så om Onkel gir penger fram til skolealder eller lenger er da det helt ok :) Barn er ofte veldig glade for å få penger også, selv om gaver man pakker opp kanskje gleder mer der og da så er de også opptatt av penger!

Men les hva de over her har skrevet om konto i barnets navn, mange som har brent seg der.

Skrevet

Og jeg synes forresten beløpet 500 er helt ok. I vår familie er det vel noe rundt det som er vanlig å gi i dåpsgave, kanskje ikke så mye engang om man enslig selv om man er fadder.

Skrevet

Vår lille sønn fikk en konto av gudforeldrene sine. De skal sette inn penger nå og da, og han får kontoen til konfirmasjon eller attenårsdag. Han fikk også duplo, gåstol, tripptrappstol og bøker. Supre gaver alt sammen. Jeg har vært i dåper der barnet har fått ørten graverte greier, ingenting kunne byttes. Jeg synes det er bare tull og ville ha noe lillemann kunne bruke i stedet for noe som ville stå i et skap og støve ned.

500 kroner er mer enn nok synes jeg da. 2000 er galskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...