Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ellen21
Skrevet

Hei.

jeg skal fakturere en person for 250 kr.

øverst på fakturaarket er det et hvitt felt til å spesifisere fakturaen.

men jeg vet ikke hvordan jeg skriver en faktura og har ingen for hånd til å hjelpe meg med det nå.

skriver jeg på den hvite delen: hva som kunden betalter for, så pris FØR mva, så pris etter MVA, sant?

på den gule delen vet jeg at jeg skal putte inn kontonr og slike ting.

kunden skulle betale for 1 1/2 mnd siden og. hun fikk 2 uker på seg. hun har enda ikke betalt.

hvor mye kan man legge på i purregebyr egentlig? kanskje jeg burde la det være med det første?

noen med innsikt som kan hjelpe meg på veien med fakturering her? :)

mvh Ellen21. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du spesifiserer hva varen er (og antall), evt kundenummer og ordrenummer og pris før og etter mva som du sier. I tillegg skal du ha med hvem som fakturerer (du, bedrift) og foretaksnummer i Brønnøysundregisteret om du er registrert (regner med det). Dato skal også med. Og fakturanummer!

Angående purring vet jeg ikke, hvis dere bare har hatt en løs avtale tidligere er jeg usikker på om du kan påføre gebyr, men skal ikke si det for sikkert.

Gjest Ellen21
Skrevet

Tusen takk gjest!

Ja, org.nr har jeg. tror jeg dropper purregebyrene ovenfor henne. gi henne en sjangse til ;) hehe :)

Ellen21.

Skrevet
Tusen takk gjest!

Ja, org.nr har jeg. tror jeg dropper purregebyrene ovenfor henne. gi henne en sjangse til ;) hehe :)

Ellen21.

Er firmaet ditt mva-pliktig da? (mer enn 50.000,- i omsetning i år)

Hvis ikke har du ikke lov til å fakturere inkl mva.

Vil anbefale deg å lese på http://www.bedin.no

Der finner du alt du behøver for å drive firma :)

Gjest Næringsdrivende
Skrevet

En annen ting er at du skal bruke enten et fakturaprogram eller forhåndsnummererte blanketter. Regninger skrevet ut vha excel eller word uten at blankettene er forhåndsnummerte er ulovlige. Skriver du da feil på en forhåndsnummerert blankett må du også ta vare på denne fordi hele poenget er at skattemyndighetene skal kunne se at du ikke holder noen faktura utenfor regnskapet.

Purring og purregebyr kan du først kreve etter forfall på en utsendt faktura eller etter en avtale som begge er enig om. Sett en kort frist, f.eks. 5-7 dager og purr deretter 7 dager etter at fristen går ut og da kan du sette på 50,- kr i purregebyr. Hvis du har tenkt å belaste renter må du oppgi at det vil påløpe renter når du sender ut den første fakturaen.

Du er ikke mva pliktig før du har tjent 50.000 (pr kalender år) og før du er mva pliktig (noe du må registrere deg som) har du ikke lov å kreve inn mva. Er du mva pliktig SKAL mva beløpet være spesifisert på faktura - dvs. eks. mva, mva og inkludert mva skal fremgå.

Du kan ha kontantsalg fordi om du er mva pliktig men du er da forpliktet til å utstede nummererte kontantnotaer der netto, mva og bruttobeløp er spesifisert.

Skrevet

Hei Ellen21.

Gå inn på www.sendregning.no og opprett en brukerkonto. Her kan du sende faktura per brev eller epost, og alle steg i prosessen er nøye og godt forklart.

Ellers finnes det en egen lov om purregebyr og renter, så man kan feks ikke sende purring etter bare 5-7 dager:

Når kan jeg legge til purregebyr?

Purregebyr kan legges til hvis følgende kriterier er oppfylt:

Opprinnelig regning må inneholde opplysninger om at det vil bli tillagt purregebyr ved purring, beløpets størrelse må oppgis.

En purring med purregebyr må inneholde de samme opplysningene som den opprinnelige regningen.

Det må ha gått minst 14 dager etter forfall, for opprinnelig regning eller siste utstedte purring, før purring med purregebyr kan utstedes.

En purring med purregebyr må ha minimum 14 dagers forfall.

Håper dette var til hjelp, lykke til! :)

-misa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...