Gå til innhold

Pus med bilyd på hjertet

Anbefalte innlegg

Gjest matmora
Skrevet

Heisann.

Har en flott pus på 6 år som trenger å få fjernet tannsten.. Han har fått konstantert bilyd på hjertet - noe de fant etter at han ble undersøkt for ca 2 år siden, dette har ikke vært kommentert på pusen min før dette. Dyrelegen sa at de måtte ta en større undersøkelse av hjertet for å se om han ville klare narkosen. Jeg forstår ikke dette med den bilyden - er det bare noe som kan komme etter hvert?

Han har tidligere vært årlig og delvis hyppig undersøkt tidligere, da han hadde dårlige trafikk-kunnskaper og fikk seg en smell i sammenstøt med en bil (3 år siden). Det har aldri vært noen problemer med helsa hans før de altså hørte dette - jeg er usikker på om det rett og slett er dyreklinikken som ser oss som villige betalere (nærmere 10.000 for tjenester/undersøkelser i forbindelse med ulykken)... Bør jeg oppsøke en annen klinikk for en "2nd opinion" uten å nevne hjerteproblemet før han er undersøkt og de har kommet med dommen? Er litt usikker på hva som er best - er fryktelig glad i pusen, men har ikke uttømmelige mengder med penger.

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har samme dilemmaet selv, på min nydelige huskatt, som jeg er så uendelig glad i...

Hun har en bilyd på hjertet, men lever som en glad katt enn så lenge.

Denne bilyden ble oppdaget da hun var kattunge, og hun er nå 3 år gammel.

Det er trolig Hypertrofisk kardiomyopati (HCM) min katt har.

HCM er en skummel hjertelidelse. Ultralydscanner man katten, kan man se at hjerteveggene har en fortykkelse, og ved jevnlig scanning kan man se om sykdommen utvikler seg, eller står stille. Før eller senere vil den utvikle seg til det verre, og katten dør, men katter kan leve et godt og langt liv med HCM.

Det er enkelte forhåndsregler man bør ta.

Katten bør ikke bli utsatt for stress, og bør ha minst mulige forandringer i livet sitt. Dette kan også forårsake forverring. Jeg vet ikke eksakt hva det er som gjør at man helst ikke bør legge katten i narkose om katten har bilyd på hjertet, men jeg har også fått høre fra min veterinær at dette er en stor risiko for katten.

I vårt tilfelle er det at vår katt har utviklet FORL, en tannsykdom som gjør at tennene vil råtne og smuldre opp, og etterhvert forårsake store smerter hos katten når den spiser. Katten kan leve et bedre liv om den får tennene sine fjernet, men veterinæren vil ikke anbefale dette pga. bilyden på hjertet, og at hun ikke vil tåle narkosen.

Det gjør oss forferdelig vondt å tenke på at en dag vil dette ikke gå lengre, men da har vi bestemt at hun skal få slippe.

Jeg håper fremdeles at vi har henne i mange år til!!

Endret av spezitas
Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar, Spezitas!

Det var en grundig redegjørelse for mulig diagnose - må vel få diagnosen nedskrevet når jeg snakket med vet. neste gang!

Pusen min er ikke noen ren rase han heller, det er vel rett og slett en kjærlighetsblanding mellom Manx og skogkatt.. Men han er skjeldent flott i lynne og det er grunnen til at jeg vurderer å få han sjekket hos en annen veterinær - tenk om de bare har hørt feil den ene gangen! Det er mitt ene lille halmstrå, ellers vil nok pusen fortsette å ha gode dager til vi ser at han begynner å skrante - og så får vi heller "la han gå" om han blir syk og plaget. Han har lite stress i sin hverdag nå, er blitt innekatt etter bilulykka som gjorde han blind på det ene øyet.

Krysser fingrene for at vi begge får beholde pusene våre lenge!

Skrevet

Ja, vi får bare håpe på det beste.

Det skader aldri å sjekke ut med en annen veterinær, så hvis du er i tvil, så gjør gjerne det.

Jeg ville i såfall prøvd en veterinær som driver en smådyrklinikk, som har spesialisert seg på katter og hunder.

Disse har ofte mer kunnskaper om disse sykdommene enn vanlige "kudoktorer", som vi kaller det her;)

Skrevet

En bilyd på hjertet hos katten, trenger heldigvis ikke å bety alvorlig hjertesykdom. Vår katt fikk også konstatert en bilyd på hjertet tidligere i år. Hun er fire år, akkurat som din katt var du bilyden ble oppdaget. Gikk en uke fra bilyden ble oppdaget til hun fikk time til ultralyd av hjertet. Masser av tid til å finne hjertesykdommer hos katt på nettet, og etter å ha lest side opp og side ned om HCM, var jeg forberedt på at det også ville bli diagnosen.

Ultralyden viste imidlertid ingen forandringer på hjerte, og det er også slått fast at bilyden er veldig svak og lokalisert til et bestemt område av hjertet hennes. Trolig er lyden en form for "turbulens" som oppstår når blodet presses ut av hjertet. Undersøkelsen kostet litt, men det å få visshet om hva det hva var verdt hver krone.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...