Fat Sally Lee Skrevet 23. mai 2003 #1 Del Skrevet 23. mai 2003 Heisannn! Forloveden min er veldig allergisk mot hunder. Det har til nå ikke gjort så mye, men i går kom en venninne på besøk, og hun hadde med seg sin to år gamle schæfertispe. Og den var såååå nydelig! Så nå har jeg så lyst til å skaffe meg en hund, men min kjære er altså allergisk. Har er til og med allergisk mot såkalte "allergifrie" hunder, som visstnok ikke skal gi allergiske reaksjoner. Så nå lurer jeg rett og slett på omjeg skal skaffe meg en nakenhund! Noen av disse er ganske stygge å se på, men det må da finnes noen raser som er søte? Er det dyreplageri å ha nakenhunder i kalde Norge? Noen som vet/ har erfaringer her?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 23. mai 2003 #2 Del Skrevet 23. mai 2003 Min samboer er også veldig allergisk. Han tåler ikke nakenhund heller. Du kan lese om våre erfaringer her: Qliomannens allergi Der finner du også tips på evt. raser dere kan prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 25. mai 2003 #3 Del Skrevet 25. mai 2003 Chineese Crested Powder Puff er fryktelig søte! Nakenhund med litt hår på haletuppen, og toppen av hodet. De ser veldig rare, men gode ut. Og de skal ha et fantastisk gemytt. Er desverre ikke sikker på hvor du kan få tak i en.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 25. mai 2003 #4 Del Skrevet 25. mai 2003 Dette er noen hunderaser jeg fant på nettet som skal vise seg å være allergivennlige hunder: Dvergschnauzeren Storpuddel Bichon frisè Amerikansk Cocker Spaniel er relativt allergivennlig Jeg ville sagt at disse hundene ikke er allergivennlig ... Kinesisk nakenhund er fine de, er ikke utseende på hunden som betyr noe, men personligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 25. mai 2003 #5 Del Skrevet 25. mai 2003 Chineese Crested Powder Puff er fryktelig søte! Nakenhund med litt hår på haletuppen, og toppen av hodet. De ser veldig rare, men gode ut. Og de skal ha et fantastisk gemytt. Er desverre ikke sikker på hvor du kan få tak i en.. Powder Puff har full pels! Chineese Crested er hårløs med hår på hode/haletupp. Det er en robust og gøyal rase, og du må bare kle dem om vinteren, de har ikke vondt av å bo i Norge. De er for eksempel kjempeflinke i agility... Allergikere er som regel allergisk for FLASS fra hund og katt, derfor finnes det ikke allergivennlige raser. Hvis samboeren din er allergisk syns jeg du skal slå tanken på hund fra deg - eventuelt bytte ut samboeren.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Labella i.i. Skrevet 25. mai 2003 #6 Del Skrevet 25. mai 2003 Jeg vil tipse om denne artikkelen: http://dyrenett.no/no/script/historier/allergi.asp Her står det også om noen engelske forsker som hadde funnet et stoff som fjerner allergenene fra dyret, verdt å undersøke nærmere kanskje? Kanskje noen veterinærer vet mer om dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 25. mai 2003 #7 Del Skrevet 25. mai 2003 Jeg var /er allergisk - men det har gått veldig bra med den hunden jeg passer ukesvis av gangen. Han er langhåret og liten (3 kilo). Blir det ille, bader jeg han - men mer enn to ganger i året har ikke vært nødvendig i de siste par årene. Det er en fordel med stort hus - bor man trangt, blir det flere allergener i rommet. Børstingen av ham har jeg overlatt til andre, men det merkelige er at jeg reagerer ikke lenger. Han sover på vårt soverom (kurv på gulvet), er i sofaen og i alle rom. I begynnelsen (fire år siden) fikk jeg rennende øyne og nyseanfall - men det har avtatt og er nå helt borte. (Hatt hund før, var allergisk da også) Hunden jeg passer spiser mye grønnsaker - alt fra sylteagurk til oliven, paprika, champignon, gulrøtter, brokkoli, mandariner, druer osv. (Har lest at en hund på en slik diett - utvikler færre allergener - men har ikke studert emnet). Men som hovefòr får han kuler - altså hundemat. En ting må jeg nevne - han liker den maten, og tror ikke alle hunder gjør det sånn uten videre. (Han blir snurt hvis han ikke får agurk på leverposteien på skiva...) I tillegg har jeg selv tatt kraftige doser c-vitamin (1000-2000mg) per dag, solhatt som foreskrevet ved forkjølelse, tilskudd av magnesium, hvitløk, blåbærsaft (alt som inneholder antidioksanter). Var også hos homeopat, nevnte allergien, men var ikke der pga den. Hun ga meg et eller annet styrkende/helhetlig middel som jeg tok i to uker. Og - jeg kvittet meg med en samboer og et slitsomt forhold gjennom ni år - på den tiden forsvant allergien (men hadde allergi før jeg møtte ham da...) - noen former for allergi er jo psykosomatisk betinget. Vil anbefale en liten hund (samme om den har pels eller ikke), som du gjerne bader en gang i uka (parfymefri shampo), ikke ha den på soverommet, la mannen din ta tilskudd, og evt. homeopat (skal ha kur mot allergi også). Men så kommer det an på - hvor allergisk er han - og hvor mye tåler han å være det, - betyr det å ha hund en del for ham også, eller er han likegyldig, slik at det blir irritasjon og dermed kanskje mer allergi? Hva med å låne en hund fra en kennel (de setter ut tisper og hanner på fôravtaler) - da ser dere i praksis hvordan det vil fungere, før dere anskaffer egen valp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 25. mai 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 25. mai 2003 Hvis samboeren din er allergisk syns jeg du skal slå tanken på hund fra deg - eventuelt bytte ut samboeren.... :cry: Næh...vil ikke bytte ut samboer'n, :kysse: men jeg har fremdeles lyst på en liiiten hundebowow! Så da skal jeg prøve ut de gode rådene deres! *Takker* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå