Gå til innhold

Når datteren skal ha hull i ørene for første gang

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ingen barn, men jeg satt å lurte litt på: Når datteren skal ha hull i ørne for første gang, hva gjør dere da med sønnen? Hvis de er rundt samme alder, vil ikke da sønnen deres også kanskje ha noe siden søstra får? Hvordan gjør dere det? Får sønnen deres også noe da, hvis ikke hvordan forklarer dere det for sønnen deres at datteren får noe og ikke sønnen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan løse det med å vente til de er så gamle at de vil spare penger til hull i ørene selv. Dersom vi ser bort fra denne løsningen var det helt vanlig for 20 år siden at små gutter også tok hull i ørene, jeg skjønner ikke at det skulle være et større problem nå, dersom gutten selv vil det.

Skrevet

Dersom min sønn ville hatt hull i ørene, skulle han fått bestemt det på lik linje med min datter. Jenten har valgt hull i ørene, gutten har aldri spurt.

Gjest Sativa
Skrevet

Er det virkelig sånn at hvis man har flere enn ett barn, så må alle få noe hvis en av ungene skal ha noe? Hvis en av av ungene trenger nytt regntøy, så må man da kjøpe noe i samme prisklasse til de andre ungene så det ikke skal bli urettferdig?

Dette kan bli veldig dyrt i lengden. og det sier seg selv at det ikke fungerer sånn.

Unger tåler at søsknene får noe vettu.

Skrevet

Nå er det vel ingen som trenger hull i øret, slik en trenger rengtøy. Men om den ene til stadighet får ting og tang, og andre ikke - er ikke det riktig. Om begge vil ha hull i øret, ville begge fått det hos meg iallefall. Regntøy ville de fått etter behov. ;)

Skrevet

Jeg tror det blir vanskelig om man alltid skal behandle barna helt likt. Det vil nok alltid komme anledninger senere hvor sønnen får noe som ikke søsteren får.

Med mindre sønnen også vil ha hull i ørene selvsagt, og det er helt uproblematisk for foreldrene.

Gjest *Mim*
Skrevet

Så millimeterrettferdige er vi ikke - da gjør vi både oss selv og barna en bjørnetjeneste. Noen ganger får den ene, andre ganger de andre.

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet

Han må til frisøren oftere enn henne, så han får på en måte sitt han og. Hvis han nå skulle stille krav.

Skrevet

Mulig jeg er veldig veldig gammeldags, men min sønn skal da ikke ha hull i ørene?? Jeg er lærer og ser hundrevis av barn hver dag, og ingen gutter jeg kjenner har hull i begge ørene? Mulig i ett øre, men ikke i begge...

Jeg ville latt jenta ta hull når hun er gammel nok til å rense og styre med de selv, evt betale det selv. Så kan gutten heller få noe annet en annen gang. Det er bare bra for barna å lære at de ikke alltid må ha det samme hver gang. Da jeg tok hull i ørene var jeg med mamma, mens lillebror var med pappa og fikk kjøpe is. Jeg fikk ikke is, og lillebror synes det var stor stas å få noe jeg ikke fikk.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Men ærlig talt, barn må jo lære at av og til får en noe selv, og andre ganger får søsknene noe. Forstår ikke problemet.

Endret av Kari
Gjest Gjest
Skrevet
Veldig mange barneforeldre eg kjenner i dag forventer gave til den nyfødtes søsken på lik linje med den nyfødte sånn at søsknena ikkje skal føle seg utenfor. Og i mange av desse søskenflokkane får dei andre gaver når den eine har bursdag :klaske:

Forventer?! Makan! Er de redd for det, får de jo selv sørge for at de ikke føler seg utenfor da! Hos oss fikk som regel den som ikke hadde bursdag en liten gave av bestemor, men ellers var vi da godt innforstått med at det var den som hadde bursdag som fikk gavene. Herregud, hadde driti lang marsj i reise i bursdagsselskap hvor foreldrene forlangte gaver til alle.....

Gjest New Dawn
Skrevet

Hvis sønnen også ønsker hull i ørene så bør han selvsagt få det han og .. man gjør vel ikke forskjell på barna sine? Og ihvertfall ikke basert på eldgamle kjønnsroller .. det blir for dumt i 2008.

Sønnen min har hull i begge ørene og han er så tøff som bare det ... langt fra noe femiklatt. Jeg kunne aldri tenkt meg å nekte ham det ..

Gjest Infralove
Skrevet

Ser ikkje problemet med at guten får ta hol i øyrene og.

Skrevet (endret)
Jeg har ingen barn, men jeg satt å lurte litt på: Når datteren skal ha hull i ørne for første gang, hva gjør dere da med sønnen? Hvis de er rundt samme alder, vil ikke da sønnen deres også kanskje ha noe siden søstra får? Hvordan gjør dere det? Får sønnen deres også noe da, hvis ikke hvordan forklarer dere det for sønnen deres at datteren får noe og ikke sønnen?

Hvis jenten vil ta hull i ørene og hun får det. Kan da ikke gutten få beløpet det koster å ta hull i ørene når han er på samme alder, hvis han ikke ønsker å ta hull? Ellers så er det vel ikke så dyrt å ta hull i ørene at det er noe å gjøre et slikt stort nummer av.

Rettferdighet er ikke at alle ungene skal få ting til lik verdi til enhver tid. De får det de trenger når de trenger det.? +litt til. Hvis noen trenger mer enn den andre,.. ja, så får det barnet mer enn det andre. Det viktigste er at begge har det de trenger, når de trenger det. Og av og til så passer det at jenta får hull i ørene. En annen gang passer det at gutten får litt dyrere joggesko, fordi de var litt ekstra tøffe. Av og til får den ene 15 gram mer i godteposen enn den andre, osv.

Jeg har ei veninne som kjøpte en boblebukse til ene nevøen sin. Når hun kom til kassen, viste det seg at boblebuksen kostet 800 kr, og hun turte ikke legge den tilbake. Hun endte opp med å kjøpe gaver for 800 til hver av nevøene/niesene sine fordi det skulle være helt rettferdig. Han ene nevøen trengte virkelig en boblebukse, og ingen av nevøene/niesene ville reagert på eller skjønt forskjellen på prisen på gavene.

Endret av Jade
Skrevet

sønnen min spurte meg da han var 7 år om han kunne få hull i øret...

og det fikk han.......:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...