Lille Blåklokke Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 Når er det vanlig at presten kaller inn til samtale i kirka? Hvor lang tid før bryllupet tenker jeg.
Boktyven Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Vi fikk en samtale med presten ca 3-4 uker før bryllupet. Presten ønsket å ha samtalen hjemme hos oss, vi syntes det også var bedre enn å ha det i kirka.
Malama Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 Ta kontakt med kirka og avtal du. Vi hadde den mandagen før bryllupet vi, men det er fordi vi bor 7-8 timers kjøring fra kirka da, men skulle tilbringe siste uka der, så det var mer praktisk sånn...
Lille Blåklokke Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. juli 2008 Men hadde dere ikke visning i kirka før bryllupet? Vi gifter oss ikke før i oktober, men kunne tenkt meg og få salmene osv på plass. Er veldig følsom når det kommer til disse salmene for min far døde for 1 år siden om 8 dager, og jeg syns de fleste minner om begravelse. Ønsker jo ikke tenke begravelse når jeg skal gifte meg. Noen forslag til salmer?
Gjest smotti Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 (endret) Vi var inne mandagen og giftet oss på lørdagen. Vi fikk ikke lov å "øve" i kirka av presten, da pleier folk å bli så redde for å gjøre noe galt eller få helt blackout så det blir vas. Han satt å snakket med oss på kontoret og ba oss glemme alt han hadde fortalt før vi gikk.. Endret 1. juli 2008 av smotti
Malama Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Men hadde dere ikke visning i kirka før bryllupet? Vi gifter oss ikke før i oktober, men kunne tenkt meg og få salmene osv på plass. Er veldig følsom når det kommer til disse salmene for min far døde for 1 år siden om 8 dager, og jeg syns de fleste minner om begravelse. Ønsker jo ikke tenke begravelse når jeg skal gifte meg. Noen forslag til salmer? visning i kirka? Vi hadde jo vært i kirka før da. Jeg er oppvokst i den byen, og døpt i den kirka. Min mann hadde også vært der før, dog da i et par begravelser i min familie, ikke det lystigste lag sånnsett. Men vi var også på første del av et vigselsforberedende kurs vi da (som egentlig gikk over fire kvelder, men vi kunne ikke drive og dra dit hver tirsdag i fire uker... vi var på den første fordi det var dagen etter påske, og vi var der i påskeferien) og da var det en praktisk gjennomgang av "hvordfan vigsel foregår" i kirka. (De som gjennomførte dette kurset, som innebar en del sånn prat om samlig og sånn, hadde ikke sånn "privat samtale med presten", fordi presten ble kjent med dem gjennom det kurset. Men jeg synt4es det vr veldig greit å ha en slik samtale da, og talen presten holdt passet veldig fitn for oss, samtidig som vi fikk pratet med ham om ting vi ikke følte for å snakke med alle andre som skulle gifte seg samme sommer om...) Men vi hadde uansett generalprøve torsdagen før vielsen, og det var da vi sa fra om hvilke salmer vi hadde valgt, inngangs og utgangsmars og tekstlesing. Vi valgte salmer som vi ikke koblet mot begravelser da, salmer som vi hadde hørt i konfirmasjoner og sånn, pluss at det var skrevet en helt ny "vigselssalme" i anledning at kirka vi gifta oss i var 100 år, den var veldig fin, og minnet ikke om noe annet enn bryllup (siden den faktsik heter "han er brudgom, ho er brud")
thumbalina Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Vi måtte ringe inn til menighetskontoret selv å avtale med presten... skal ha samtalen 7 august, og gifter oss 23.. håper på å få en praktisk gjennomgang i kirken også.. pga at vi skal brudepiker og ringbærer.. men det må i så fall bli noen dager før bare ettersom brudepiken kommer langveisfra.. Kjærlighet fra gud er en salme som er mye brukt.. og den er ikke så begravelses aktig.. jeg er også veldig var på at det ikke sakl bli begravelses salmer ettersom sist jeg var i denne kirken så var det for å begrave en felles venninne av hele jenteflokken, hun skulle ha giftet seg 3 uker etter.. men så ble det begravelse på oss i stedet for et lykkelig bryllup.... kjenner det sitter godt igjen når jeg tenker salmer.... og blomster.... ikke lett.. fordelen er at nå kan du snu følelsen og finne ting som er positivt med kirken og musikken igjen.. koble det til noe godt i stedet for trist..
Lille Blåklokke Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. juli 2008 Vi måtte ringe inn til menighetskontoret selv å avtale med presten... skal ha samtalen 7 august, og gifter oss 23.. håper på å få en praktisk gjennomgang i kirken også.. pga at vi skal brudepiker og ringbærer.. men det må i så fall bli noen dager før bare ettersom brudepiken kommer langveisfra.. Kjærlighet fra gud er en salme som er mye brukt.. og den er ikke så begravelses aktig.. jeg er også veldig var på at det ikke sakl bli begravelses salmer ettersom sist jeg var i denne kirken så var det for å begrave en felles venninne av hele jenteflokken, hun skulle ha giftet seg 3 uker etter.. men så ble det begravelse på oss i stedet for et lykkelig bryllup.... kjenner det sitter godt igjen når jeg tenker salmer.... og blomster.... ikke lett.. fordelen er at nå kan du snu følelsen og finne ting som er positivt med kirken og musikken igjen.. koble det til noe godt i stedet for trist.. Tusen takk. Så leit med venninna di. Håper du får en fantastisk bryllupsdag:)
mrsSJ Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 Vi hadde samtale med presten ca fire uker før selve bryllupet, hadde ingen generalprøve, men gikk gint allikevel. Vi hadde "No livnar det i lundar" og "Kjærlighet fra Gud" i vårt bryllup, ingen av de er er spesielt mye brukt i begravelser tror jeg. Når det gjelder alt av musikk, salmer osv avtalte vi uansett dette med organisten. Dette avtalte vi et par/tre måneder før bryllupet tror jeg.
thumbalina Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Tusen takk. Så leit med venninna di. Håper du får en fantastisk bryllupsdag:) Tusen takk, og i like måte! Lykke til med sangvalget =)
Gjest Gjest_Nina Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 Se at mange nevner Kjærlighet fra Gud, den er mest vanlig som begravelsessalme (av en eller annen grunn) der jeg kommer fra. Se her for forslag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå