Gå til innhold

Kalorier...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei hei:-)

Jeg er ei jente på 19 som planlegger et nytt&bedre liv fremover.. hehe. Skal ikke slanke meg, men prøve å spise litt sunnere fra og med nå. Også tenkte jeg å prøve å følge med litt på hva jeg putter i meg.

Så i denne sammenheng lurer jeg på en sak.. Dette med kalorier... Når man ska sjekke på pakkningen av noe.. Er det da det som står i parantes man ska gå etter? Når det f.eks står Energi: 1980kJ (472kcal). Er det da 472kalorier pr.100g f.eks i den pakken? Hvilken grense burde man holde seg under hvis man ska holde "linjene"?:P

Og hva med frukt og sånn.. skal man regne det med? Isåfall.. hvor masse kalorier får man liksom i seg av et eple? Eller en banan?:P:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er tallet i parentes som er kalorier ja (egentlig kilokalorier...). En gjennomsnittlig kvinne bør ha ca 2000 kcal daglig, mer hvis hun er veldig aktiv, mindre hvis hun vil ned i vekt. Med mindre du spiser VELDIG mye frukt ville jeg ikke tatt det med i beregningen, frukt er sunt.

Skrevet

Er du usikker på hvor mange kalorier ulike matvarer inneholder kan du melde deg inn i Grete Roedes vektklubben.no. Det er gratis om du ikke skal gå på kurs, og på siden kan du føre matdagbok. Du bare søker opp en matvare og får ofte forslag på mengde. Du kan velge om det var et stort eller lite eple du spiste, for eksempel.

Frukt inneholder en del fruktsukker (avhenger selvfølgelig fra frukt til frukt), så det synes jeg du skal føre opp i "regnskapet" ditt, mens grønnsaker som gulrøtter, tomater, agurk osv, som inneholder mye vann, kan du godt utelate. Du spiser nok ikke nok til å få i deg så mange kalorier fra disse.

Noen grønnsaker kan du føre opp fordi de inneholder mer kalorier som kan spille en rolle. F.eks mais, avokado og potet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...