Gå til innhold

lønn i forhold til alder og fast ansettelse

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

I butikken hvor jeg er fast ansatt i 80 prosent stilling har alle ansatte like mye i timelønn. Jeg er 28 år og tjener 110 kr timen. De 18 års gamle vikarene som er innom og jobber innimellom tjener nøyaktig det samme. Kan dette virkelig være lovlig? Vi får heller ingen tillegg for helg-og kveldsjobbing...er det lovlig? Noen som vet? Noen vet hvilken instans jeg eventuelt bør oppsøke for å få klare svar på slike spørsmål? Er det arbeidstilsynet? Og eventuelt hvordan forløper den prosessen seg...?

Takk for alle svar

Gjest Elfrida
Skrevet
I butikken hvor jeg er fast ansatt i 80 prosent stilling har alle ansatte like mye i timelønn. Jeg er 28 år og tjener 110 kr timen. De 18 års gamle vikarene som er innom og jobber innimellom tjener nøyaktig det samme. Kan dette virkelig være lovlig?
Vi får heller ingen tillegg for helg-og kveldsjobbing...er det lovlig?
Ingenting av dette er i strid med arbeidsmiljøloven. Du skal ha overtidsbetalt hvis du jobber mer enn ni timer en dag, eller mer enn 40 timer i uka. Men det er ingen regler for at man skal ha mer betalt på kveld og i helg når det i utgangspunktet ikke er overtid.

Arbeidsmiljøloven setter heller ingen regler for størrelsen på lønna, eller hvordan den skal beregnes.

Så lenge dere ikke er omfattet av en tariffavtale er det ikke noe lovstridig i dette slik du beskriver det.

Du kan kontakte arbeidstilsynet hvis du tror at butikken drives i strid med loven, de kan også svare på spørsmål rundt dette. http://www.arbeidstilsynet.no/

Skrevet (endret)

Dersom bedriften ikke har tariffavtale, kan de lønne dere akkurat som de vil i forhold til timelønn, da det ikke er minstelønn i Norge, og tariffsatsene kun gjelder i tariffområdet. Det samme mener jeg gjelder kvleds- og helgejobbing. Ved mangel på tariffavtale er det kun arbeidsmiljøloven som gjelder i forhold til arbeidstid. § 10 omhondlaer Arbeidstid. http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html

Endret av Wadjet
Gjest Gjest_Gerd_*
Skrevet
Hei!

I butikken hvor jeg er fast ansatt i 80 prosent stilling har alle ansatte like mye i timelønn. Jeg er 28 år og tjener 110 kr timen. De 18 års gamle vikarene som er innom og jobber innimellom tjener nøyaktig det samme. Kan dette virkelig være lovlig? Vi får heller ingen tillegg for helg-og kveldsjobbing...er det lovlig? Noen som vet? Noen vet hvilken instans jeg eventuelt bør oppsøke for å få klare svar på slike spørsmål? Er det arbeidstilsynet? Og eventuelt hvordan forløper den prosessen seg...?

Takk for alle svar

Hvis 18-åringene gjør samme jobb når de er der, ville det jo være tåpelig om de ikke fikk samme lønn. Lønnsforskjeller basert på alder er ulogisk og burde være ulovlig.

Kun hva man gjør, ansvar, og kunnskap bør telle. Dersom det at du jobber kontinuerlig gjør at du har verdifull kunnskap som er nyttig for driften, bør du be om høyere lønn. Det samme gjelder dersom du har/tar/får mer ansvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...