Gjest svaberg Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 (endret) http://sydsvenskan.se/lund/article340726.ece Endret 1. juli 2008 av svaberg
Tusenfryd Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Jeg er veldig for alle eller ingen og praktiserer det med både barnehagen og naboer (som er mange av de samme). Jeg synes det er sårt for den som faller utenfor og aldri blir invitert og sånne som finnes det alltid. ME i dette tilfelle hvor den ene ikke hadde invitert dette bursdagsbarnet (noe jeg nok hadde oversett og invitert likevel) og den andre hadde mobbet bursdagsbarnet, ja, da forstår jeg det godt og dette er forklaringer skolen absolutt burde ha forstått og lagt saken død.
Wildy Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 Jeg forstår også godt at gutten ikke ønker sin plagånd i bursdagen! Men jeg synes allikevel det blir feil å levere ut innnbydelser på skolen når to blir utelatt. Om man ikke ønsker å invitere alle er det faktisk ikke verre enn å sende invitasjonene i posten.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Som lærer i småskolen har jeg tidligere sendt melding til hjemmet når jeg ser at en eller to ikke er invitert. Skriver da noe a'la "ser at Per og Påls invitasjon manglet da Espen delte ut bursdagsinnbydelser. Fint om Espen kan ta disse med i morgen." Eller noe lignende... Det er ikke sikkert at dette er populært, men har ikke hørt noen klager - og invitasjonene dukker alltid opp dagen etter. Vi praktiserer at "alle guttene", "alle jentene" eller "hele klassen" når bursdagsinvitasjoner deles ut på skolen - noe alle foreldrene har blitt opplyst om. Dersom det er noen man ikke ønsker å be, får invitasjonene bli utdelt på andre tidspunkt enn på skolen.
LilleKylling Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 På "vår" skole har de en regel om at hvis alle (enten hele klassen eller bare guttene/jentene) blir invitert kan de deles ut på skolen, hvis ikke må de deles ut privat. Synes dette er helt greit jeg, det er ikke noe gøy å være den som ikke blir invitert. Og det kan da ikke være så vanskelig å dele ut innbydelser utenom skoletid.
HeleneHarepus Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Jeg mener at i utgangspunktet inviterer en alle i en klasse/avdeling. Om en har sine grunner til å ikke invitere alle, inviterer en på fritiden. Synes det er helt greit at skolen markerer hva de mener.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 Full forståelse for regelen hele klassen, alle guttene eller alle jentene. Men, dersom man ønsker å invitere alle utenom en eller to som mobber barnet, da mener jeg det blir fleil å slå ned på bursdagsinvitasjonene på denne måten. Hvis et barn ikke blir bedt i bursdag pga at det mobber, bør lærere, foreldre og eventeuelt andre voksenkontakter forklare dette barnet hvordan ting ligger an, hvorfor h*n ikke blir bedt, og hvordan oppførselen kan forbedres. Syns ikke det skal gå utover den som blir mobbet at man ikke inviterer mobberen. Barn må lære seg at handlingene deres får konsekvenser. Altså, mobber du vil ingen ha deg i bursdagsbesøk. Upopulært kanskje, men sånn er realitetene. Og sånn fungere det i resten av livets vendinger.
HeleneHarepus Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Jeg er enig i at en ikke må invitere alle om der finnes særlige grunner for det; men da mener jeg videre at en klarer fint å levere ut de innbydelsene på fritiden. At de som ikke blir invitert blir lei seg, er noe en ikke trenger å ta høyde for så lenge de og foreldrene innerst inne vet hvorfor.
Gjest Koala Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 (endret) Dersom skolen aksepterer at det deles ut innbydelser til noen elever, men ikke alle kan det i verste fall bety at en elev som allerede føler seg utenfor blir skjøvet enda lenger vekk. Hva gjør man egentlig hvis den eneste innvandreren i klassen ikke blir invitert i en bursdag... Skolen har egentlig bare to muligheter, entne å forby private invitasjoner, eller tillate det, men bare hvis hele klassen inviteres. Noe annet vil være helt feil. Endret 1. juli 2008 av Koala
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #10 Skrevet 1. juli 2008 Jeg er helt med på at om innbydelser leveres ut på skolen er det alle eller ingen, ellers kan man levere ut innbydelsene på fritiden. Men da jeg gikk på skolen (er jo en god stund siden), så gjorde vi jo det i friminuttene, og det er vel stort sett det som gjøres nå også. Hvordan får da læreren kontrollert at alle får? Går de gjennom ranselen til elevene?
Helen Skrevet 1. juli 2008 #11 Skrevet 1. juli 2008 På skolen mine unger går på er det ikke lov å dele ut innbydelser, skal man be inn til bursdag så må man sende de i posten eller levere de ut utenom skoletid. Dette er fordi det er en ganske stor skole med store kull. I klassa til eldstemann er de 85 stykker og i yngstemann sin er de 63 stykker. Da sier det jo seg selv at man ikke har muligheten til å be alle. Siden bursdagsfeiringer foregår utenom skoletid og ikke har noe med skolen å gjøre synes jeg heller ikke at de skal deles ut på skolen uansett om alle blir bedt eller ikke.
Gjest Page Skrevet 1. juli 2008 #12 Skrevet 1. juli 2008 (endret) Jeg kan ikke la være å tenke på at det denne faren gjør bare bidrar til å nøre opp under konfliktene sønnen hans har med disse to som ikke ble invitert. Hadde han greid å svelge stoltheten og forsøkt å bidra til at disse ungene, som tross alt sikkert skal gå i samme klasse i flere år, nærmet seg hverandre og greid å fungere sammen, kanskje til og med blitt venner, ville han virkelig ha hjulpet gutten. Muligens ville det hatt en signaleffekt i forhold til foreldrene til disse to også... Ellers er jeg veldig enig i at man ikke skal dele ut innbydelser på skolen hvis de ikke er til alle. Muligheten for at faren visste om denne regelen, men brøt den for å markere noe er absolutt tilstede. Endret 1. juli 2008 av Page
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå