Gå til innhold

Forakter du Norge

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest *Ulla*
Skrevet

Nei, jeg elsker Norge. Jeg er nasjonalromantiker og patriot. Men; jeg kan allikevel forarge meg over dette landet (systemet) i noen sammenhenger.

Skrevet

Nei, men jeg er på ingen måte noen nasjonalromantiker heller. Norge er hjemme, sånn er det bare.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forakter 17.mai, den erketypsik norske holdningen om "ut på tur, aldri sur" med kvikk-lunch/søndagssmil, ski og nikkers, den erketrause holdningen om "ski på beina" og sport...det er hva jeg forakter ved det norske folket. Jeg forakter også den praktiske tilnærmingen til det meste. I Norge er folk så praktiske at Helle Hansen er galla.

Gjest Gjest
Skrevet

Å forakte Norge vil kreve grov generalisering, og det synes jeg blir drøyt. Dessuten synes jeg at "forakte" er såpass sterkt at jeg sjelden føler forakt for noe/ noen. (Det samme gjelder "hat.")

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg har for lengst innsett at Norge er hjemlandet mitt og at jeg uansett aldri kommer til å bosette meg fast i noen av de landene jeg kan like bedre pga enkeltting (klima, kultur), så da synes jeg det gjelder å se de positive sidene og ikke syte. Men jeg skal innrømme at jeg irriterer meg over endel ting, blant annet innen byråkratiet og at det er sånn motstand blant "folket" mot å satse på kultur - jeg synes som en over at vi er i overkant preget av praktisk og litt gjerrig tenkning, en skulle tru vi var sunnmøringer alle sammen. Og dårlig byggeskikk og planlegging! Så mange tettsteder man kunne vært stolte av, som er fullstendig rasert av støgge kassebygninger og kjøpesentre.

Skrevet

Nei, jeg synes Norge er et flott land.

Gjest Gjest
Skrevet

Bare byråkratiet, og mange av tulleavgiftene (NEI, det er ikke de som gjør Norge til slikt et flott å land å leve i)

Gjest Sliter
Skrevet

Ja, jeg forakter Norge.

Jeg forakter latskapen, selvgodheten, den patetiske festkulturen, ensporetheten og aller mest statsavhengigheten. At folk vil ha en voksende stat som undertrykker alternativer i enhver form, som knuser selvstendig initiativ, som er livredd for forskning og som i en vekselvirkning får folk til å flokke seg til det samme partiet i 70+ år, ja, det fikser jeg bare ikke.

Likevel er det noen aspekter av Norge jeg liker bedre enn før: f. eks. polakker som jobber og sliter og lykkes! Det samme gjlelder endel ikke-vestlige innvandrere. Men dessverre blir de fleste innvandrere infisert av den norske dovenheten.

Jeg trodde for øvrig det sto "Forlater du Norge", og det kunne jeg også svart ja på. Jeg føler rett og slett ikke jeg har noe til felles med den norske kulturen. Så hvert øyeblikk nå mitt deilige nye hjemland, her kommer jeg! :)

Skrevet

Tvert imot. Føler meg heldig som er født og oppvokst her. :)

Skrevet
Gjør du ?

Nei, det gjør jeg ikke.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, jeg har for lengst innsett at Norge er hjemlandet mitt og at jeg uansett aldri kommer til å bosette meg fast i noen av de landene jeg kan like bedre pga enkeltting (klima, kultur), så da synes jeg det gjelder å se de positive sidene og ikke syte. Men jeg skal innrømme at jeg irriterer meg over endel ting, blant annet innen byråkratiet og at det er sånn motstand blant "folket" mot å satse på kultur - jeg synes som en over at vi er i overkant preget av praktisk og litt gjerrig tenkning, en skulle tru vi var sunnmøringer alle sammen. Og dårlig byggeskikk og planlegging! Så mange tettsteder man kunne vært stolte av, som er fullstendig rasert av støgge kassebygninger og kjøpesentre.

Meget enig med deg!

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, jeg forakter Norge.

Jeg forakter latskapen, selvgodheten, den patetiske festkulturen, ensporetheten og aller mest statsavhengigheten. At folk vil ha en voksende stat som undertrykker alternativer i enhver form, som knuser selvstendig initiativ, som er livredd for forskning og som i en vekselvirkning får folk til å flokke seg til det samme partiet i 70+ år, ja, det fikser jeg bare ikke.

Likevel er det noen aspekter av Norge jeg liker bedre enn før: f. eks. polakker som jobber og sliter og lykkes! Det samme gjlelder endel ikke-vestlige innvandrere. Men dessverre blir de fleste innvandrere infisert av den norske dovenheten.

Jeg trodde for øvrig det sto "Forlater du Norge", og det kunne jeg også svart ja på. Jeg føler rett og slett ikke jeg har noe til felles med den norske kulturen. Så hvert øyeblikk nå mitt deilige nye hjemland, her kommer jeg! :)

Kunne ikke vært mer enig.

Skrevet

Nei, jeg forakter ikke Norge, men jeg kan stille meg kritisk til mange ting.

Skrevet (endret)
Nei, jeg forakter ikke Norge, men jeg kan stille meg kritisk til mange ting.

Nettopp! At jeg synes Norge er et flott land utelukker ikke at jeg ser forbedringspotensiale, og at jeg synes det er en del fornuftig de Norge-kritiske her kommer med. Men å forakte et land synes jeg er et ganske sterkt standpunkt, og noe som krever mer enn at man misliker sider ved landet.

Endret av Ciara

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...