Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg installerte Ubuntu ved siden av Windows for å prøve det, men det er et par ting jeg lurer på:

Og det viktigste å få svar på akkurat nå er: Hvordan kommer jeg meg på nett? Jeg har trådløst på maskina, men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal koble til via Ubuntu...

Og så lurer jeg på hvorfor klokka går fram to timer når jeg har vært på Ubuntu og går tilbake til Windows... jeg har prøvd Linux før også, og da hadde jeg også det problemet.

Videoannonse
Annonse
Gjest En annen mann
Skrevet
Jeg installerte Ubuntu ved siden av Windows for å prøve det, men det er et par ting jeg lurer på:

Og det viktigste å få svar på akkurat nå er: Hvordan kommer jeg meg på nett? Jeg har trådløst på maskina, men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal koble til via Ubuntu...

Og så lurer jeg på hvorfor klokka går fram to timer når jeg har vært på Ubuntu og går tilbake til Windows... jeg har prøvd Linux før også, og da hadde jeg også det problemet.

Trådløsmulighetene finnes normalt øverst til høyre i verktøylinjen. Det var tidligere et problem med dårlig støtte for trådløskort etter standardinnstallasjon i Linux, men Ubuntu løser dette greit i de aller fleste tilfeller. Bare finne frem til ikonet og velge "wireless" e.l, og den kommer seg normalt på nett.

Når det gjelder klokka, kan det vel tenkes at Ubuntu er satt opp med feil tidssone.

Skrevet

Windows antar alltid at systemklokken er stilt inn på lokal tid. Linux kan stilles mellom å tro at systemklokken er lokal tid og at den er UTC. Nå regner jeg med at din systemklokke er stilt inn på lokal tid siden du vanligvis bruker Windows, da er trolig problemet at Linux får inn den samme tiden, men tror at det er UTC og korrigerer da selv for hvilken tidssone du har stilt inn at du befinner deg i. Det gir 2 timer feil nå som vi har sommertid og 1 time feil om vinteren.

For å stille om Ubuntu til å behandle systemklokke som lokal tid må du redigere /etc/default/rcS, der håper jeg du finner en linje som er UTC=yes, denne endrer du til UTC=no

Skrevet

Det med klokka trengte jeg ikke å gjøre noe med, for plutselig var den riktig - og selv om jeg har vekslet mellom Linux og Windows så har klokka vært riktig. :)

Men, musa fungerer ikke som den skal. Jeg har tilbakeknapp på musa, men den funker ikke. Jeg må gå opp i verktøylinja i Opera for å trykke tilbake der.

Noen som vet hvordan jeg kan få musa til å virke?

Gjest En annen mann
Skrevet
Det med klokka trengte jeg ikke å gjøre noe med, for plutselig var den riktig - og selv om jeg har vekslet mellom Linux og Windows så har klokka vært riktig. :)

Men, musa fungerer ikke som den skal. Jeg har tilbakeknapp på musa, men den funker ikke. Jeg må gå opp i verktøylinja i Opera for å trykke tilbake der.

Noen som vet hvordan jeg kan få musa til å virke?

Hei,

Ja, dette er et av de små irriterende problemene med linux i forhold til Windows.

Det er mulig du må fikle litt med manuelle innstillinger her, nemlig å editere en konfigurasjonsfil.

Det som er beskrevet nedenfor er hentet fra en "howto" som jeg har gjengitt linken til nedenfor.

SHORCUT: If all you want to do is set your four or five button mouse to use the extra buttons as "forward" and "back" buttons, you may have success with performing only a single action: edit /etc/X11/xorg.conf in the mouse section, and add the following two lines:

Code:

Option "Buttons" "7"

Option "ButtonMapping" "1 2 3 6 7"

tatt fra:

Mouse configuration howto for ubuntu

Skrevet

Dette: "edit /etc/X11/xorg.conf in the mouse section," skjønte jeg ikke...

Skal jeg skrive inn den linja ett eller annet sted? Hvor finner jeg "the mouse section"?

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet (endret)

Siden det virker som du har en del spørsmål, tenkte jeg å tipse deg om dette forumet. Der finner du nok flere som kan hjelpe deg enn det du gjør her :)

Her har du forresten også et engelsk forum.

Lykke til med å bli kjent med Ubuntu. Det er absolutt verdt innsatsen. Jeg er selv rimelig fersk ubuntu-bruker, men jeg er godt kjent med andre linux-typer fra før, så da gikk nok tilvenningen litt greiere.

Endret av Ninen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...