Vannflaske Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Har fra før av bredbånd fra Get, og her om dagen kjøpte vi oss en Linksys trådløs router. Tror endelig vi har kommet oss gjennom installasjonen på riktig måte nå, etter ørti forsøk, meeeeeeeen: Må kabelen fra routeren være koblet til en pc konstant for at nettet skal funke? Når jeg søker etter nettet med min bærbare laptop, dukker det opp masse linksys alternativer på full styrke, men jeg får ikke koblet meg på.. Hva gjør vi galt? Kjenner at raseriet bobler innvending, så nå er jeg desperat etter hjelp..!
Gjest En annen mann Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Har fra før av bredbånd fra Get, og her om dagen kjøpte vi oss en Linksys trådløs router. Tror endelig vi har kommet oss gjennom installasjonen på riktig måte nå, etter ørti forsøk, meeeeeeeen: Må kabelen fra routeren være koblet til en pc konstant for at nettet skal funke? Når jeg søker etter nettet med min bærbare laptop, dukker det opp masse linksys alternativer på full styrke, men jeg får ikke koblet meg på.. Hva gjør vi galt? Kjenner at raseriet bobler innvending, så nå er jeg desperat etter hjelp..! Nope, ruteren trenger ikke være koblet til pc for at den skal virke. Dette er stort sett noe man gjør når man skal konfigurere den for første gang. (Det er også mulig å konfigurere når man er på det trådløse nettet også i etterkant) De andre linksys alternativene du nevner kan være naboers trådløse rutere, så det er ingen vits i å forsøke å koble seg til disse. Sjekkliste for oppsett kan være: -Sjekk at DHCP på ruteren er slått på. (PC'en vil automatisk få en ip adresse). Sjekk også at dette er slått på i Windows. (I de aller fleste tilfeller er Windows satt opp til dette i utgangspunktet) -Sjekk at "radio = on" (at radiosenderen til ruteren er slått på) -Det er lurt å sette et gjenkjennelig ruternavn, slik at du kjenner den igjen blant alle naboruterne. Dette er som oftest omtalt som SSID i ruteroppsettet. Her kan du normalt gi den et fornuftig navn. -Forsøk å slå av kryptering og autentisering først, slik at man ser at ruteren fungerer før man begynner å konfigurere dette. Disse innstillingene finner man som oftest under "WLAN security" e.l. i ruteroppsettet. -Når dette fungerer er det lurt å sette på autentitisering og kryptering. WPA personal i kombinasjon med TKIP er noe av det mest vanlige og mest støttede, og er sterkt nok for de fleste hjemmeformål, selv om noen sikkert vil være uenige i dette Man har også WPA2 støtte i disse dager, men det er fortsatt slik at en del eldre bærbare ikke har trådløskort som støtter dette. Mitt råd er derfor å benytte WPA. Når man setter opp dette vil man få opp et felt der man skriver inn et fast passord på ruteren. Klientene som skal benytte ruteren må settes opp med å bruke det samme passordet for å få tilgang. (I Windows blir man normalt spurt om WPA passord ved pålogging på ruteren.)
Toro Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Et annet tips, som gjelder dersom du har Vista og har påloggingsproblem, slå av maskinen. Altså ikke bare i dvalemodus men helt av og så restart. Ellers har -en annen mann- forklart det meste.
Vannflaske Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2008 Takk for hjelp, men jeg skjønner egentlig ikke hva jeg skal gjøre :S Har ikke kjempepeiling på sånne ting, akkurat. Alt skal være ferdig installert og konfigurert, men med en gang jeg drar ut nettverkskabelen fra laptopen forsvinner internett så klart. Jeg vet at det må være vårt linksys som kommer opp når man søker etter trådløse nettverk, for de har aldri vært der før idag etter at jeg installerte linksys (vi har tidligere sneket på naboenes nettverk..). Er det under Nettverks og delingssenter man endrer navn på det trådløse nettverket? Jeg er så frustrert her nå at jeg snart gir opp hele greia
Vannflaske Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. juni 2008 Ah, det funka å skru maskina av og så på Da har jeg bare ett lite spørsmål til.. Hvor sikrer jeg nettet så naboer og andre idioter ikke kan koble seg på? Hater Windows Vista, blir jo helt forvirra :s
Gjest En annen mann Skrevet 30. juni 2008 #6 Skrevet 30. juni 2008 Takk for hjelp, men jeg skjønner egentlig ikke hva jeg skal gjøre :S Har ikke kjempepeiling på sånne ting, akkurat. Alt skal være ferdig installert og konfigurert, men med en gang jeg drar ut nettverkskabelen fra laptopen forsvinner internett så klart. Jeg vet at det må være vårt linksys som kommer opp når man søker etter trådløse nettverk, for de har aldri vært der før idag etter at jeg installerte linksys (vi har tidligere sneket på naboenes nettverk..). Er det under Nettverks og delingssenter man endrer navn på det trådløse nettverket? Jeg er så frustrert her nå at jeg snart gir opp hele greia Dette vil du nok få til ettervhert! Mulig du benyttet et program fra Linksys for å sette opp ruteren. Etter min mening mister man litt av kontrollen, og derfor muligheten til å sjekke at alt er korrekt. Innstillingene jeg refererer til finner du på selve oppsettsiden til den trådløse ruteren. Denne kommer man inn på når du har koblet ruteren til pc'en og taster inn ip adressen til ruteren, f. eks 192.168.1.254 eller tilsvarende i nettleseren. Ruteren vil normalt gi seg selv en slik ip adresse. Se i dokumentasjonen om det står noe om hva denne adressen er. Hvis ikke kan du forsøke følgende for å finne ruter-adressen: Starkt->tilbehør->Ledetekst, dette åpner et kommandolinjevindu. Her skriver du "ipconfig" som produserer en rekke informasjon om hvordan nettverkskortene på pc'en din -deriblant det trådløse- er satt opp på maskinen din. Se etter en linje som sier noe om trådløs nettverkstilkobling e.l. Under punktet standard gateway vil du normalt få oppgitt en adresse tilsvarende den jeg nevnte ovenfor, og som er ip-adressen til ruteren. En gateway er billedlig beskrevet "utgangsdøra" fra ditt nettverk til resten av internett. I ditt tilfelle vil det være ruteren du nå setter opp. Når du da etterhvert kommer inn på ruteren kan du finne frem til informasjonen jeg beskrev i det første innlegget mitt. En liten ting til slutt; Nettverks -og delingssenter har kun med oppsett av nettverksmulighetene på den enkelte maskin å gjøre, og ikke ruteren eller annen nettverksinfrastruktur. Med andre ord benytter du nettverkssenteret til å konfigurere ditt trådløse nettverkskort om nødvendig. (Som regel er det ikke det, spesielt hvis du får brukt pc'en din på andre trådløse nettverk.)
Gjest En annen mann Skrevet 30. juni 2008 #7 Skrevet 30. juni 2008 Ah, det funka å skru maskina av og så på Da har jeg bare ett lite spørsmål til.. Hvor sikrer jeg nettet så naboer og andre idioter ikke kan koble seg på? Hater Windows Vista, blir jo helt forvirra :s Bra. For å sikre nettet går du inn på ruteren på måten jeg beskrev i det forrige innlegget, og ser etter security e.l. jamført det jeg skrev i det første innlegget.
Toro Skrevet 30. juni 2008 #8 Skrevet 30. juni 2008 Du må velge en krypteringsmåte og "passord" i ruteren. Så må du gjøre det samme med lapptoppen. dvs for å få logget deg på, må du legge inn samme krypteringsmåte og passord. Bruk innstallasjons manualen, den forklaret dette ganske tydelig. Lykke til.
Vannflaske Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har funnet IP-adressen min, men det skjer da ingenting når jeg skriver den inn i adressefeltet? Mulig jeg har misforstått noe her. Like så greit å ha det åpent, kanskje? Jeg kommer vel bare til å klusse til med innstillingene så alt fucker seg :S
Toro Skrevet 30. juni 2008 #10 Skrevet 30. juni 2008 (endret) Du har nok ikke helt grepet om dette enda. For å logge på ruteren må du taste inn dette. Eller 192.168.0.1 Der skal du klikke deg frem til trådløs. Videre til -Wireless Security- . Endret 30. juni 2008 av Toro
Vannflaske Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 1. juli 2008 Sånn, nå har jeg "kommet meg inn" på routeren. Jeg har endret navnet på nettverket, og nå vil jeg sikre det. Har funnet security mode, men jeg aner ikke hva jeg skal velge? Vi er fire stykker her som skal ha tilgang, btw. Og man kan velge mellom Disable, WPA Personal, WPA Enterprise, WPA2 Personal, WPA2 Enterprise, RADIUS, WEP.. ++ Jeg trenger en teknisk anlagt mann i mitt liv - NÅ!
Toro Skrevet 1. juli 2008 #12 Skrevet 1. juli 2008 Jeg ville valgt WEP for enkelhetsyld. (Da er det riktignok ingen tung kryptering men fortsatt kryptert.) Velg 1 på -Default Transmit Key- , Ved WEP Encryption, velger du 64 bits 10 hex digits, til slutt -Key 1- der setter du inn en ti-tallskode. Det blir da passordet som må brukes på alle maskinene.
Gjest En annen mann Skrevet 1. juli 2008 #13 Skrevet 1. juli 2008 Sånn, nå har jeg "kommet meg inn" på routeren. Jeg har endret navnet på nettverket, og nå vil jeg sikre det. Har funnet security mode, men jeg aner ikke hva jeg skal velge? Vi er fire stykker her som skal ha tilgang, btw. Og man kan velge mellom Disable, WPA Personal, WPA Enterprise, WPA2 Personal, WPA2 Enterprise, RADIUS, WEP.. ++ Jeg trenger en teknisk anlagt mann i mitt liv - NÅ! Bra Disable er uten sikkerhet slik du kjører den nå, så det bør man ikke kjøre, kun for testing ved problemer o.l. WPA personal er sikkerhet med et fast passord som du setter på ruteren. Det er også dette passordet som legges inn på trådløsprofilen på samtlige maskiner som skal ha trådløs tilgang til nettet ditt. (Tror ikke du behøver å legge inn dette manuelt, nyere versjoner av Windows som XP og Vista vil normalt spørre deg om passordet, så det er bare å taste det inn når dialogboksen kommer opp.) WPA personal er en grei måte å sikre hjemmenettet sitt på. WPA enterprise benytter gjerne en dedikert server for å autentisere brukere, og passer for større nettverk i bedrifter og organisasjoner, og er derfor ikke noe du behøver nå. Radius er en type server (RADIUS server) som benyttes i forbindelse med det jeg skrev rett over og du kan også se bort fra dette. (Dedikert server for organisasjoner og bedrifter) . WEP er en eldre krypteringsmåte, som støtter inntil 4 passord som man legger inn på ruteren. Den er laget slik at den da veksler mellom disse passordene, og man må ha disse passordene på maskinene som skal koble til også. Ikke anbefalt, WEP regnes som svært lett å knekke og det ble gjort for ganske lenge siden. Jeg mener det også er unødvendig komplekst å forholde seg til opptil 4 passord for hjemmeformål. WPA2 (både enterprise og personal) er rett og slett den nyeste utgaven av WPA. Den kan for så vidt konfigureres på lik linje med WPA som jeg beskrev, men da med forbehold om at alle maskinene som skal på det trådløse nettet ditt må ha støtte for WPA2 (Noe som ikke er tilfellet på en del eldre bærbare maskiners trådløskort.) Så, bottom line: Benytt WPA personal, sett inn et godt passord (ikke navn eller andre ting som er lett å knytte opp mot deg som person) og kjør i vei.
Vannflaske Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #14 Skrevet 1. juli 2008 Så avansert og vanskelig alt skal være Men nå tror jeg faktisk at alt skal være i orden :-D Har klart å endre navnet og legge til et passord, fantastisk :O Takk for all hjelp, folkens. Kake til dere!
Vannflaske Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #15 Skrevet 22. juli 2008 Der var jeg tilbake med problemene mine igjen.. Noen som kan hjelpe meg? Det er noe feil med innstillingene, så vi får ikke koblet oss på nettet vårt. Når jeg skal inn på routeren, må jeg skrive inn et brukernavn og passord (Det måtte jeg ikke første gangen jeg holdt på med dette). Er det det samme som man velger selv for å sikre nettet? Isåfall så funker det ikke, og jeg aner ikke hva man skal gjøre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå