Gå til innhold

for gammel til å starte på ny?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Otilie

Jeg er snart 43 og har ett barn som jeg var aleneforsørger for i 12 år. Hun går nå på videregående og bor på hybel et stykke unna, er skikkelig selvhjulpen og uavhengig, sånn at jeg ikke føler at jeg har "barn" lenger.

Har kun vært sammen med en annen mann etter at det ble slutt mellom faren til datteren min. Det forholdet tok slutt for litt over tre år siden. Jeg har siden truffet en flott og skikkelig mann som gjerne vil at vi skal få et barn sammen. (Han har ikke barn selv) Har etterhvert vært sammen i litt over ett år. Tanken på barn er på mange måter fristende, men også skremmende. Føler meg rett og slett for gammel til å starte opp på ny. En annen ting er at jeg kanskje ikke blir gravid om jeg prøver en gang.

Noen som har noen tanker om hva som er "for gammelt" i forhold til det å få barn og starte opp på ny?

Klem O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest salma

Syns ikke du er for gammel - enda. (selv om jeg skal innrømme, jeg syns du bør skynde deg litt) Det handler ikke bare om antall år, men også om hvordan du er mentalt. Mora mi er på din alder. Hun tar seg en fest i ny og ne, hun prater veldig godt med barn og er svært ungdommelig. Det ville ikke vært noe merkelig i om hun fikk et barn til nå, synes jeg. Det kommer mye an på hvordan du føler deg selv.

Regner med at du har tenkt over økt fare for komplikasjoner etc, så det går jeg ikke inn på.

Til slutt vil jeg bare si en ting; jeg syns kanskje du bør skynde deg pittelitt... Du er ikke for gammel nå men når du nærmer deg femti er det for sent, syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Personlig kunne ikke jeg tenke meg å få barn etter jeg har fylt 35, fordi jeg synes det var så slitsomt med den jenta jeg har. Men det er jo mange som er eldre enn det når de blir foreldre. Jeg synes det er viktig å ta med i regnestykket hvilken form du er i og hvor etablert du er i det forholdet du er i nå (hvilken fremtid dere tror dere har). Hvis man føler seg ung og har det godt er det vel ingen grunn til å ikke få fler? Men det man må huske er at det kan være langt mer slitsomt (rent fysisk) å få barn når man er 'oppi' årene.

- M -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er aldri for gammel til å få barn. Men du vet jo hva det innebærer - å være alene er tøft.

Selv er jeg 38, og jeg ville aldri fått barn igjen, om samboer ville - men jeg vet det jo ikke sikkert - tanken er jo litt forlokkende. Det er bare det at jeg har erfart at forhold går i vasken, man sitter alene - og det er jo tøft nok når man er noen og tjue - men da har man hele framtiden foran seg - i min alder, vil jeg gjerne beskytte det jeg har, og tror jeg ville blitt rimelig knust alene om omsorgen atter en gang...

En annen ting er om forholdet fungerer, man er to, og har også den erfaringen man manglet tidligere.

Kjenner flere som har fått barn rundt førti, det er ganske tøft - særlig for de som blir alene - til tross for romantiske skyer...

Jeg har vel den innstillingen at møter jeg en mann på min alder eller så -(da jeg var single og 35) som ikke alt har fått barn, så får han heller være uten, - jeg skulle i alle fall ikke stille opp, pga. at jeg alt har gått gjennom slitet (og gleden) og fortjener noen mer avslappende år. En mann som er 35 - 40- 45 kan ikke forvente barn av en jevnaldrende som alt har voksne barn ... er han glad i deg, blir han hos deg uansett. Barn er ikke alt. Og hvorfor har han ikke fått de før? Er han sær, eller har han sider som du ikke kjenner til??? Siden han ikke har reprodusert seg allerede (35 går - men førti, da er han enten steril eller rar, eller vil ikke ha barn...)

Bare det jeg ville si. Dere har vært sammen - et år eller to - ta og vent i alle fall ett år til. Pass noens barn, så ser du åssen han er sammen med dem. Det har mye å si, hvordan han vil bli som far også.

Lykke til uansett!

(Kan jo være han maser litt om barn, fordi du er skeptisk, en litt romantisk greie, men at det egentlig ikke er så nøye for ham...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som kjenner på deg selv om du er for gammel. Hvis du har lyst og får det til, så ønsk et barn velkommen.

Om du spyr ved tanken på nattevåk og gulpelukt - ikke gjør det.

Jeg har venner i 40-årene som ikke har begynt en gang, men de skal. Så det er deg selv og den personen du er som bestemmer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt - ett år sammen er for lite til å begynne å planlegge barn.

Og når du i utgangspunktet er skeptisk, så tenk på deg selv og vær litt egoistisk. Snart blir du bestemor, og kan kose deg med barnebarn - kanskje trenges det at du stiller opp i blant også.

Nå er du 43, du er ikke for gammel om et år eller to heller. Om du er 45 eller 43 er jo en bagatell - men ikke om du først går til det skrittet.

Du er aldri for gammel, men om du føler deg for gammel - (som jeg også gjør, er 38) - så er du ferdig med småbarnsperiodene helt til du blir bestemor... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har flere venner som har fått barn etter fylte førti. For de fleste har det blitt som en drøm, alt har gått kjempe bra. De har hatt ro i deg til å ta ting som de kommer, hatt en modenhet de manglet før osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om DU føler at dette er riktig å DU vil ha ett barn til, syntes jeg du skal det.

Faren min og stemoren min var over 40 da de fikk lillebroren min.. Så jeg syntes ikke det er for gammelt.

Du er i dine beste år, så om du føler du vil ha ett barn til og at dette er det du vil satse på så go for it! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at du er alt for gammel, men skal du få et barn til så må du gjøre dette for din egen del, og ikke kun for hans. For ett år er rimelig kort tid til å lære hverandre å kjenne. Tenk på deg selv først, og ønsker du dette, så gå for det! Hvis du føler deg usikker bør du nok la være... Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg syns ikke du skal tenke på alderen! Om dere begge vil ha barn sammen, og føler dere klare for det, ser jeg ingen grunn til at dere skal la være!

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ingen grunn til at dere skal vente dersom begge ønsker å få barn. Selv om dere har kjent hverandre i relativt kort tid så har man mer livserfaring som voksen og vet som regel bedre om det er den rette du har truffet.

Sjansen for å bli gravid øker jo heller ikke med alderen, så hvorfor vente og eventuelt angre senere?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den faktiske alderen din er underordnet i forhold til om du er "for gammel" ... Så lenge du fysisk sett er i stand til å få barn.. det blir jo stort sett vanskeligere med årene.

Det som er viktig er om du føler deg for gammel ... om du har lyst på et barn til. Ønsker du det - er det ikke noen grunn til ikke å forsøke.

Regner med at du har vurdert alle aspekter som at du vil være eldre og ikke orke så mye som du gjorde da du var ung, du vil være "mye eldre" enn foreldrene til alle vennene etc. Men du vil også helt sikkert ha en helt annen ro - og evne til å nyte barnet - enn det unge mødre ofte har.

Jeg vet med meg selv at jeg aldri kunne tenke meg et barn til (føler meg for gammel selv). Nå nyter jeg det det at barna mine er blitt ganske store - og blir mer og mer selvstendige. .. gleder meg til å bli bestemor - men alle sånne valg må bli personlige - alt kommer an på hvordan du føler deg.

Uansett... ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oi da, her var alle politisk korrekte!

Min mening er at du er for gammel.

Tenk at når barnet er 16 år er du 60 år!!

Hvem vet, kanskje du blir bestemor om ikke lenge.

Jeg hadde syns det var pinlig om jeg var tante til en som var like gammel som meg!

Nyt heller livet med denne nye mannen din, reis og opplev verden og hverandre i steden for!

Og når ditt barn får barn, kan du nyte gleden av et nyfødt barn igjen!

Dette var ikke ment som et krasst innlegg hvis det virker sånn, bare min ærlige mening! :D

Ha en fin dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er helt enig med Gjest!

JA! Jeg mener du er for gammel. :fy:

Min mor ble mormor 41 år gammel, og en venninne av henne var 38 år da hun ble farmor.

Hvordan vil du syns det når barnet går på skolen og du kunne vært mor til de andre barnas foreldre? :-?

Jeg syns det er kjempeegoistisk å få barn i så høy alder.

Det er dessuten en hard påkjenning for kroppen å gjennomgå et svangerskap i din alder.

Håper du tenker deg om både en og to ganger før du går til det skrittet å bli gravid! :engel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som er eldre enn onkelen sin....

Er bare kult, det..... :kul:

Kjenner mange damer som er i førtiåra og har små barn, jeg,

ta deg en tur til nærmeste barnehage og se.....

Mange er godt over tredve når de får sin første,

og får nummer tre når de er førti.....

Spør hva datteren din synes, ikke at hun skal bestemme men det kan være greit å nevne det kanskje....

Hopp i det, ikke vent for lenge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...