Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Jeg kjører Vista Home Premium på en Dell XPS 420 pc. Til tider lar ikke maskinen meg utføre operasjoner på tross av at jeg kjører som administrator. Nå prøver jeg å slå av 3 prossesorer for å få kjørt et gammelt spill, men maskinen gir meg ikke tilgang til datalageret for oppstartskonfigurasjon, men det kan også ramme helt ut av det blå hvis jeg f.eks. prøver å installere nye programmer og lignende. Det virker som om maskina finner ut at jeg trenger beskyttelse mot meg selv. :gjeiper: Er det noe jeg kan slå av i Vista for å unngå dette i framtiden, eller kan det kanskje være noe lureri Dell har lagt inn? (Maksina kom med windows ferdig installert)
Gjest Koala Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Jeg slet også veldig med Vista på den bærbare PC-en min. Var mye som ikke virket og jeg følte at jeg brukte tiden på å sloss med operativsystemet i stedet for å utføre arbeid på maskinen. Løsningen var å få en datakyndig kompis til å avinstallere hele Vista og legge inn XP i stedet. Nå virker alt! Men man skal kunne mye data for å gjøre dette selv. Det er ikke bare å stappe inn en CD. Jeg kjører Vista Home Premium på en Dell XPS 420 pc. Til tider lar ikke maskinen meg utføre operasjoner på tross av at jeg kjører som administrator. Nå prøver jeg å slå av 3 prossesorer for å få kjørt et gammelt spill, men maskinen gir meg ikke tilgang til datalageret for oppstartskonfigurasjon, men det kan også ramme helt ut av det blå hvis jeg f.eks. prøver å installere nye programmer og lignende. Det virker som om maskina finner ut at jeg trenger beskyttelse mot meg selv. :gjeiper: Er det noe jeg kan slå av i Vista for å unngå dette i framtiden, eller kan det kanskje være noe lureri Dell har lagt inn? (Maksina kom med windows ferdig installert)
Transmogrifier Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Jeg slet også veldig med Vista på den bærbare PC-en min. Var mye som ikke virket og jeg følte at jeg brukte tiden på å sloss med operativsystemet i stedet for å utføre arbeid på maskinen. Løsningen var å få en datakyndig kompis til å avinstallere hele Vista og legge inn XP i stedet. Nå virker alt! Men man skal kunne mye data for å gjøre dette selv. Det er ikke bare å stappe inn en CD. Med brukervennlige linux-operativsystemer som Ubuntu, SUSE linux og linux Mint, så er det omtrent å bare stappe inn en CD, jo. Men XP har jeg ikke installert på en nyere maskin... hva er problemet der?
Paladin Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Er det noe jeg kan slå av i Vista for å unngå dette i framtiden, eller kan det kanskje være noe lureri Dell har lagt inn? (Maksina kom med windows ferdig installert) Det er mulig å gå inn i kontrollpanelet og deretter velge ikonet for User accounts (brukerkontoer). Velg Classic View i kontrollpanelet om du ikke finner ikonet. I vanlig view så ligger den under User Accounts and Family Safety. Deretter trykker du på User Accounts øverst og kommer inn i samme vindu som nevnt nedenfor. Når du i classic view åpner User Accounts så kommer du inn i et nytt vindu og klikker på det nederste valget: Turn User Account Control on or off. Denne bør settes til off for å slippe at Vista er barnepike og skal spørre om tillatelse til alt mulig. Husk å reboote maskinen etter at denne settingen endres. Det som skjer nå er at du får en melding hver gang du rebooter om at Vista mener maskinen din ikke er helt sikker og du vil se i statuslinjen et rødt skjold med kryss i. Men det er bare å ignorere dette. Det er mindre plagsomt å få den meldingen enn å få alle disse unødvendige varslene om at man må bekrefte at man virkelig ønsker å gjøre det man vil gjøre. Jeg har Vista på 2 maskiner og er blitt veldig fornøyd med operativsystemet. Det var litt frustrerende i begynnelsen fordi endel var nytt og det tok tid å venne seg til hvordan ting nå gjøres. Men nå går det greit. Tilsvarende frustrasjon hadde jeg da jeg fikk XP. Mennesker flest har simpelthen antipati mot forandringer.
Gjest ts Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 I vanlig view så ligger den under User Accounts and Family Safety. Deretter trykker du på User Accounts øverst og kommer inn i samme vindu som nevnt nedenfor. Når du i classic view åpner User Accounts så kommer du inn i et nytt vindu og klikker på det nederste valget: Turn User Account Control on or off. Denne bør settes til off for å slippe at Vista er barnepike og skal spørre om tillatelse til alt mulig. Slår jeg samtidig av brukerkontroll til andre kontoer på maskina, eller blir det kun avslått på admin. konto?
Paladin Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Slår jeg samtidig av brukerkontroll til andre kontoer på maskina, eller blir det kun avslått på admin. konto? Jeg tror det gjelder hele maskinen, men har ikke prøvd med å ha flere brukere på sammen maskin. UAC er ihvertfall et valg som man setter felles og ikke pr. bruker.
Gjest Koala Skrevet 1. juli 2008 #7 Skrevet 1. juli 2008 (endret) Mennesker flest har simpelthen antipati mot forandringer. Det tror jeg ikke, men noen av oss har antipati mot ting som ikke virker. Vista tar svært mye maskinkapasitet og har en god del kjente bugs. Hadde selv problemer med programmer som ikke kunne kjøre, og også lagret arbeid som forsvant. Mange funksjoner var også svært irriterende eller unødig kompliserte. Man har ikke en datamaskin på grunn av operativsystemet, men på grunn av programmene man ønsker å kjøre. Det vesentlige er at de virker. Jeg tror heller ikke Vista slik det fremstår nå vil bli fremtidens operativsystem. Det har rett og slett for mange feil og mangler, og er for tungt i drift. Microsoft er nødt til å produsere en vesentlig bedre utgave før eller siden. Inntil da er jeg glad jeg har XP. Endret 1. juli 2008 av Koala
Gjest En annen mann Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Det tror jeg ikke, men noen av oss har antipati mot ting som ikke virker. Vista tar svært mye maskinkapasitet og har en god del kjente bugs. Hadde selv problemer med programmer som ikke kunne kjøre, og også lagret arbeid som forsvant. Mange funksjoner var også svært irriterende eller unødig kompliserte. Man har ikke en datamaskin på grunn av operativsystemet, men på grunn av programmene man ønsker å kjøre. Det vesentlige er at de virker. Jeg tror heller ikke Vista slik det fremstår nå vil bli fremtidens operativsystem. Det har rett og slett for mange feil og mangler, og er for tungt i drift. Microsoft er nødt til å produsere en vesentlig bedre utgave før eller siden. Inntil da er jeg glad jeg har XP. Ja, det er mange som har hatt problemer med Vista. Personlig er jeg faktisk greit fornøyd, og bortimot alt har virket for min del. Kjørte inn Vista 64 bit for en stund siden på ny pc og forventet da en del problemer, men de har faktisk uteblitt så langt. Det er som du sier en del feil og mangler for en del, men dette er jo for så vidt barnesykdommer. Hadde selv en del problemer med XP når det kom en gang i tiden, og det var jo ikke før SP2 kom at operativsystemet var skikkelig stabilt. I bunn og grunn mener jeg Vista vil være en bra kandidat på hjemmemarkedet der det sjelden er krise om det er enkelte ting som ikke fungerer med en gang. Når det gjelder bedriftsmarkedet er situasjonen en annen. Man har ofte ikke tid til å ta høyde for merarbeid til drift, og derfor har Vista falt litt igjennom for en del bedrifter. Mange foretrekker å kjøre XP ennå, og nå har jo også Intel uttalt at de hopper glatt over Vista og holder seg til XP helt til Windows 7 kommer.
Paradokset Skrevet 2. juli 2008 #9 Skrevet 2. juli 2008 Vista tar svært mye maskinkapasitet og har en god del kjente bugs. Hadde selv problemer med programmer som ikke kunne kjøre, og også lagret arbeid som forsvant. Mange funksjoner var også svært irriterende eller unødig kompliserte. Om du har en maskin med flerkjerneprosessor og minst 1 gb minne vil etter all sannsynlighet Vista være raskere enn XP. Om det er "mye" maskinkapasitet er jo relativt. De fleste bugsene er fjernet eller på vei ut. Jeg tror også det utløser en del frustrasjon at ting er løst annerledes enn i XP. Selv holdt jeg på å klikke vertikalt på grunn av mappevisning og det som (i mine øyne) var en latterlig default innstilling. Opplevde også at jeg "mistet" ting jeg hadde lagret, men de ligger der..bare ikke synlige.
Gjest Koala Skrevet 3. juli 2008 #10 Skrevet 3. juli 2008 Om du har en maskin med flerkjerneprosessor og minst 1 gb minne vil etter all sannsynlighet Vista være raskere enn XP. Om det er "mye" maskinkapasitet er jo relativt. De fleste bugsene er fjernet eller på vei ut. Jeg tror også det utløser en del frustrasjon at ting er løst annerledes enn i XP. Selv holdt jeg på å klikke vertikalt på grunn av mappevisning og det som (i mine øyne) var en latterlig default innstilling. Opplevde også at jeg "mistet" ting jeg hadde lagret, men de ligger der..bare ikke synlige. 1 gb er altfor lite. Du bør minimum ha 2 gb for å kjøre Vista. Min maskin hadde 1.8 og den slet tungt. Flerkjerneprosessor er en klar fordel ja. Når jeg investerer i høy maskinkapasitet er det fordi jeg vil ha den til programmene, ikke til operativsystemet. Operativsystemet skal jo i prinsippet bare ligge der og sørge for at alt det andre virker.
Paradokset Skrevet 3. juli 2008 #11 Skrevet 3. juli 2008 (endret) 1 gb er altfor lite. Du bør minimum ha 2 gb for å kjøre Vista. Min maskin hadde 1.8 og den slet tungt. Flerkjerneprosessor er en klar fordel ja. Når jeg investerer i høy maskinkapasitet er det fordi jeg vil ha den til programmene, ikke til operativsystemet. Operativsystemet skal jo i prinsippet bare ligge der og sørge for at alt det andre virker. Om maskinen din slet tungt med 1.8 gb så mistenker jeg at det er andre årsaker til det. Eventuelt at dette er langt tilbake i tid? En del funksjoner i Vista vil kreve mer av systemet ditt, som readydrive og superfetch, men det vil også gjøre at det fungerer bedre. De fleste systemer per i dag har minst 1 gb og gjerne 2 gb. Vista har bedre støtte for flerkjerneprosessorer og hyperthreading, og det VIL fungerer bedre enn i XP. Om man bare ser på OS som noe som utelukkende ligger i bunn så kunne man i prinsippet fortsatt på Windows98 e.l. Det som har vært et stort problem har vært overgangen for grafikkortprodusentene. De har måttet produsere nye drivere som både skal være kompatible med, og optimalisert for, DX10 og Vista....fra å ha en stabil designbase for DX9 og XP. Endret 3. juli 2008 av Paradokset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå