Gå til innhold

Hvem følger bruden til alters hvis hun ikke har en far?

Anbefalte innlegg

Gjest snuffi
Skrevet

Hvem er det normalt som følger bruden til alters, når hun ikke har noen pappa..? :-? Dette gjelder da meg.. har ikke noen konkrete gifteplaner, men jeg har lurt på det lenge.

Har alle brudepiker? Hvem da i tilfelle, hvis man ikke har egne barn?

Sikkert noe jeg burde visst, men har aldri vært i bryllup heller..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min far døde for noen år siden, så jeg måtte ta stilling til dette med hvem som skulle følge meg til alters da. Det finnes mange muligheter her. Noen av dem kan være:

-moren din

-broen din

-en morfar

-en stefar

-en onkel

-mannen din

I mitt tilfelle valgte jeg at moren min skulle følge meg opp, nettopp fordi hun er en person som har betydd mye for meg hele livet og stilt opp for meg i tykt og tynt. Det var utrolig koselig at hun ville dette også, det satt jeg pris på.

Vi hadde ingen brudepiker eller svenner, men skulle vi hatt det ville vi valgt våre nevøer/nieser og eventuelt en kusine av meg.

Skrevet

Har man ikke en far (hvilket jeg selv ikke har), så er det vanlig at en eldre bror, en bestefar, din mor følger deg. Er man oppvokst med en stefar kan det være naturlig at han tar rollen. Min bror skal følge meg opp. Vi har ikke egne barn, men skal ha en brudesvenn og en brudepike. De er barn av min bror (svennen) og min tilkommendes søster (brudepiken). :)

Skrevet

Jeg postet en tråd for dette for noen måneder siden. Faren min er død og jeg syntes det var veldig leit å ikke bli fulgt av ham:

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...7107&highlight=

Nå har jeg og min forlovede blitt enige om å gå opp sammen, med en liten brudepike. Jeg har lurt veldig mye på hva jeg skulle gjøre (gifter meg i juni). Tilslutt tenkte jeg at jeg ville gå alene med brudepiken på fem år, forloveden min ville nemlig gjerne vente på meg ved alteret. Men så forandret han mening, ville veldig gjerne gå sammen med meg. Så nå blir det det vi går for. I tråden var det mange som foreslo å gå med mor, bror, onkel eller annen nær slektning feks stefar. Disse alternativene passet ikke så godt for meg. Føler med deg og håper du finner en løsning som passer for deg!

Skrevet

Det at faren skal følge bruden til alters er for meg en gammel tradisjon som ikke er så aktuell lenger. Før i tiden gjorde faren dette for å "gi" bruden til brudgommen, og det var en symbolsk handling på at bruden skulle flytte hjemmefra og sammen med mannen.

I dag er de fleste samboere før de gifter seg og da blir det litt komisk hvis faren skal følge bruden opp til alteret.

Dette er selvsagt individuelt, men jeg ville enten ha gått sammen med han jeg skulle ha giftet meg med, eller gått alene/sammen med brudepiker.

for meg er tradisjoner en tradisjon hvis den er gjennomført og fullstendig...

Skrevet

Min fadder følger meg. Han fungerer som en "farserstatter".

Jeg har ingen andre mannlige igjen i min slekt - og jeg vil ikke gå med min kjære.

Skrevet

Det er også mulig å gå alene/sammen med brudepiker. Det skal jeg (det siste).

Skrevet

Broren min skal følge meg, men har vært inne på tanken om moren min og dåpsfadderen min.

ringblomst

Skrevet

Jeg vurderte en stund å gå alene. Men presten nektet! :o

Han sa rett og slett at en brud ikke skal gå alene, så enten fikk jeg gå med min far, eller med min tilkommende. Men prester kan være sære, og en annen hadde nok ikke nektet. Men akkurat denne var av den litt ekstreme typen (var ikke valgmuligheter for hvem man ville ha i den kirken vi hadde, men fikk bare den som var på vakt....)

Ellers kan man som de andre sier velge mellom ganske mange i familien, dersom ikke far er til stede. For min del ville det vært naturlig å velge bestefar, f.eks. dersom ikke min far var der.

Skrevet
Hvem er det normalt som følger bruden til alters' date=' når hun ikke har noen pappa..? :-? Dette gjelder da meg.. har ikke noen konkrete gifteplaner, men jeg har lurt på det lenge.[/quote'] Gjør det du føler er mest naturlig for deg. Mamma skal følge meg opp... :D

Skrevet

Hei!

Da mamma giftet seg (i 98 tror jeg det var) så var det jeg som gikk opp kirkegulvet og gav henne bort :)

Dette var fordi hennes far og bestefar begge var døde og hennes mor var dårlig til beins. Også ville mamma at jeg skulle følge henne opp da. Men det var utrolig spesielt og en utrolig morsom ting å få gjøre!

Skrevet

Vel, mitt forhold til min far har jeg tidliger beskrevet, så jeg kommer ikke inn på det. Men i fjor giftet både jeg og min søster seg.

Min søster hadde en meget god venn som fulgte henne opp. Det var kjempehyggelig, og han var svært stolt.

Mamma fulgte meg opp. Dette var en overaskelse for alle. De trodde jeg og mannen min skulle gå opp sammen, og da de så ham sitte foran i kirka, så antok de at jeg kom alene. Mamma skulle "bare levere meg buketten". Men vi gikk opp sammen, og da vi kom til trappen opp til "podiet/alteret" (der hvor stolene sto), så bukket mannen min, jeg nikket til mamma, og hun satte seg på første benk. Slik ble det til at det kun var brudeparet og forloverne som satt oppe.

Jeg tror det betydde mer for min mor og tante enn for meg (kunne sikkert gått alene, men det er tross alt litt stusselig).

Har også hørt om hun som gikk opp alene, men halveis kom brudgommen ned, bukket og fulgte henne opp videre. De hadde visst også hvert sitt lys, som de da sammen tente et større lys. (Litt sybolsk??).

Skrevet

Jeg går alene opp. Men hadde kirken vært større ville jeg spurt mamma!

Brudepikene er en niese og vår egen datter. Du kan ha brudepiker og svenner som er i familie eller venner barn. Vi har valgt de to for de står oss nær.

Skrevet

Vi har også lurt lenge på det problemet, og har funnet en løsning som vi i alle fall synes er ganske fin.

Vi har tenkt at jeg begynner å gå oppover kirkegulvet alene, mens han kommer og møter meg på halvveien, og så går vi sammen resten.

Dette er fordi vi ikke har lyst til å se hverandre før vielsen (både kjolen og hans antrekk er hemmelig!), samtidig som vi har lyst å gå opp sammen.

Men jeg hadde nok gått med min far hvis han hadde vært her..

Skrevet

Vi fikk beskjed av presten at det som sto i vigselsritualet er at brudeparet skal komme sammen opp kirkegulvet. Det passet min far utmerket, siden mine foreldre også hadde gått sammen opp kirkegulvet. :D

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

vil helt klart gå allene eller med min kjære..

følges av far blir for dumt.. :roll: omtrent like ille som å bytte etternavn når man er gift og den type gammeldagse patriarkiske spøkelser

skal du nå følges opp (??) så er vel mamma et nøyaktig like naturlig og godt argument som pappa?

hadde en prest "nektet" meg å gå allene, så hadde jeg gått rett ut.. en slik hadde ikke fått lov til å vie meg!! (makan!)

Gjest Embla s
Skrevet

En fadder kan være et alternativ?

Eller gjør som kronprinsparet: Gå sammen !

Skrevet
vil helt klart gå allene eller med min kjære..

følges av far blir for dumt.. :roll: omtrent like ille som å bytte etternavn når man er gift og den type gammeldagse patriarkiske spøkelser

Sukk, den diskusjonen har pågått her flere ganger tidligere, og jeg ser ikke noe galt i å bytte etternavn når man er gift (skal det selv).

Det er forøvrig flere årsaker til at folk vil gjøre dette, uten at man skal stemples som gammeldags og patriarkisk av den grunn!

Skrevet

Sukk, den diskusjonen har pågått her flere ganger tidligere, og jeg ser ikke noe galt i å bytte etternavn når man er gift (skal det selv).

Det er forøvrig flere årsaker til at folk vil gjøre dette, uten at man skal stemples som gammeldags og patriarkisk av den grunn!

Som jeg skulle sagt det selv... Er stolt av det nye navnet mitt jeg!

Kirkebryllup er jo i det hele tatt et gammeldags og patriarkisk rituale, fullt av gamle tradisjoner.

Men så lenge man får det sånn man vil selv, skulle jo alle være fornøyd...

Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv... Er stolt av det nye navnet mitt jeg!

Kirkebryllup er jo i det hele tatt et gammeldags og patriarkisk rituale, fullt av gamle tradisjoner.

Men så lenge man får det sånn man vil selv, skulle jo alle være fornøyd...

:enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...