Gå til innhold

Hvorfor tror du på Gud?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Sogneprest Einar Gelius: "- Den åpne religiøsiteten øker under vanskelige perioder, sier Gelius til Nettavisen."

Jeg tror ikke på Gud fordi jeg ikke har behov for det. Jeg har ingen interesse av, eller grunn til å gå i kirken og be, fordi jeg selv føler jeg har andre ting å bruke tiden min på. Men jeg har allikevel stor forståelse for at mennesker i vanskelige situasjoner, under krig og fattigdom, hungersnød og mishandlig, har behov for å henvende seg til noe "høyere", for å kunne opprettholde håpet om bedre tider. Å ha en å prate med, på en måte.

Men hvorfor tror nordmenn på Gud? Hvilken grunn har du til å gå i kirken, synge salmer og ta del i nattverd? På grunn av det sosiale, fordi det er krevd av deg, eller fordi du bare trenger noe å tro på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger ikke å i kirken for å be, I sitt lønnkammer går man for å be, etter Guds nåde søker jeg Guds rike og tror fordi det er en høyere kjærlighet enn den jeg finner i den verdslige delen av verden. Den nyter jeg bare velsignelse av. Forbildene jeg hadde i verden var fantasifulle superhelter, men Jesus ser jeg på som den ekte superhelten i verden, bare historiene om Ham ikke forvrenges. Troen kom først, så lette jeg og fant, også kom velsignelser, helbredelse, forståelse, visdom som verden er blinde for. Jeg ble på en måte satt ut av den verden og realiteten jeg levde i og født på ny i Ånd. Jeg ble tilgitt, noe jeg så jeg trengte, så kom falsk helliggjørelse og nøytraliserte denne tilgivelsen og nåden, men så kom forståelsen av at nåden er så vesentlig at den blir satt ilag med sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men hvorfor tror nordmenn på Gud? Hvilken grunn har du til å gå i kirken, synge salmer og ta del i nattverd? På grunn av det sosiale, fordi det er krevd av deg, eller fordi du bare trenger noe å tro på?

hvorfor tar du det som en selvfølge at alle i Norge tror på Gud på den kristne måten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
hvorfor tar du det som en selvfølge at alle i Norge tror på Gud på den kristne måten ?

For jeg er en av dem som ikke tror, og spørsmålet er hvorfor du tror på gud, så da kan vel du svare meg du vel, istedenfor å henge deg opp i detaljer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For jeg er en av dem som ikke tror, og spørsmålet er hvorfor du tror på gud, så da kan vel du svare meg du vel, istedenfor å henge deg opp i detaljer.

:)

Fordi stemmene i hodet mitt sier at jeg skal tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest agnostiker
men Jesus ser jeg på som den ekte superhelten i verden, bare historiene om Ham ikke forvrenges.

Slik jeg ser det, er det de historiene om han i bibelen som mest sannsynlig er forvrengt for å passe de kristnes tro... ¨

Historiene i bibelen har jo for det første gått mange herrens år på folkemunne, og da blir ting gjerne pyntet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Slik jeg ser det, er det de historiene om han i bibelen som mest sannsynlig er forvrengt for å passe de kristnes tro... ¨

Historiene i bibelen har jo for det første gått mange herrens år på folkemunne, og da blir ting gjerne pyntet på.

BORTSETT fra det gamle som er fortrengt til å passe jødenes tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rom.10,17: Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av kristi ord.

Dette var begynnelsen til min tro.

Men hvis jeg ikke hadde opplevd noe annet fra Gud, enn bare å høre kristi ord forkynt, da hadde ikke min tro vart lenge.

Men nå vet jeg at Gud lever, at Jesus døde på korset for vår skyld, og at Den Hellige Ånd taler til oss, både i møtesammenheng og i hverdagen ellers.

Den som har opplevd dette kan ikke ta feil om sin tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Herrens år vet jeg vel ikke, de kunne vel skrive da Jesus levde, om ikke papyrusene er de samme som tidsdateringene fra de eldste skrifter så var vel kopieringsmåten å nedskrive nøyaktig bokstavene fra en papyrus til en annen. Lukas evangeliet er vel ganske tidfestet i det som er nedskrevet der til den tid Jesus levde og det som skjedde deromkring. Og NT og GT henger godt ihop, bare at NT er åpenbart for folk å skjønne frelsen på en enkel måte, Jesus sa om seg at i skriftene sto de om Ham og Han la ut for dem desse skriftstedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mange Herrens år vet jeg vel ikke, de kunne vel skrive da Jesus levde, om ikke papyrusene er de samme som tidsdateringene fra de eldste skrifter så var vel kopieringsmåten å nedskrive nøyaktig bokstavene fra en papyrus til en annen. Lukas evangeliet er vel ganske tidfestet i det som er nedskrevet der til den tid Jesus levde og det som skjedde deromkring. Og NT og GT henger godt ihop, bare at NT er åpenbart for folk å skjønne frelsen på en enkel måte, Jesus sa om seg at i skriftene sto de om Ham og Han la ut for dem desse skriftstedene.

I alle fall er de nedskrevet for å passe en bestemt tro. Jeg tviler ikke på at Jesus har levd, men født av en jomfru.... please!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle fall er de nedskrevet for å passe en bestemt tro. Jeg tviler ikke på at Jesus har levd, men født av en jomfru.... please!

Siden du tror at Bibelens Jesus har levd, da tror du kanskje også på hans stamtavle?

Den starter med Adam og Eva, og hvordan tror du at de kom til verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tror at Bibelens Jesus har levd, da tror du kanskje også på hans stamtavle?

Den starter med Adam og Eva, og hvordan tror du at de kom til verden?

Nå er det forskjell på "Bibelens Jesus" og den historiske Jesus. Jeg tror også at en karismatisk mann (Jesus) har levd, at han talte mange midt i mot og "innførte" tanker som ikke var vanlige på den tiden. Jeg tror derimot han ble unnfanget på vanlig måte, med en mor og en far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Godogsuper

Det har litt med sex å gjøre og fantasier om å være ren og prektig. Ja, rett og slett from og bedre en alminnelige sjuskete skjøger. Så har det med familie å gjøre, jeg har rett og slett vanskelig for å akseptere at foreldrene mine kan ha manipulert meg fra jeg var liten. Jeg går ikke så mye i kirken nå, men jeg gikk mye tidligere fordi jeg var forelsket i presten. :ler: Det er nok viktig med det sosiale, men det føles også naturlig for meg at det må være en person med fri vilje som har skapt verden, det er for stor regelmessighet i det vi observerer til at alt kan være skapt tilfeldig som et resultat av en stor eksplosjon. Hvis du noen gang har sprengt en pose popcorn på kjøkkenet, så ligger det popcorn overalt, ikke mini-trær, mini-fjell, mini-byer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det passer ja, men det har ingen vinning annet enn for loviske maktmenn som undertvinger deg bundenhet. Frelsen ble min frihet, og jeg skjønner hvor viktig denne nåden har vært for meg, og Guds kraft i det.

Jomfru, Jesus er jo blanding av Faderen og mennesket. Vi derimot blir adoptert inn i troen ved Ånd, og Guds arvinger. Ikke Herrens slaver eller tjenere, men Herrens barn.

Men se på dette, slektstavlenh ifra Adam til Noah, og navnenes betydning.

Adam--> Man

Seth--> Appointed

Enosh--> Mortal

Kenan -->Sorrow;

Mahalalel -->The Blessed God

Jared -->Shall come down

Enoch -->Teaching

Methuselah -->His death shall bring

Lamech--> The Despairing

Noah -->Rest, or comfort.

Det blir cirka slik: Man (is) appointed mortal sorrow; (but) the Blessed God shall come down teaching (that) His death shall bring (the) despairing rest.

Fantasibok for den som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det passer ja, men det har ingen vinning annet enn for loviske maktmenn som undertvinger deg bundenhet. Frelsen ble min frihet, og jeg skjønner hvor viktig denne nåden har vært for meg, og Guds kraft i det.

Jomfru, Jesus er jo blanding av Faderen og mennesket. Vi derimot blir adoptert inn i troen ved Ånd, og Guds arvinger. Ikke Herrens slaver eller tjenere, men Herrens barn.

Men se på dette, slektstavlenh ifra Adam til Noah, og navnenes betydning.

Adam--> Man

Seth--> Appointed

Enosh--> Mortal

Kenan -->Sorrow;

Mahalalel -->The Blessed God

Jared -->Shall come down

Enoch -->Teaching

Methuselah -->His death shall bring

Lamech--> The Despairing

Noah -->Rest, or comfort.

Det blir cirka slik: Man (is) appointed mortal sorrow; (but) the Blessed God shall come down teaching (that) His death shall bring (the) despairing rest.

Fantasibok for den som vil.

Hjernespinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hjernespinn.

Det var da så lite, sjekk dette da:

http://adorea-alva.blogspot.com/2007/03/153-fishes.html

Jeg kan si innledningsvis at hun her bloggeren har så mange emner rundt bibelens overnaturlige kraft at det som må bevises for å ikke tro er at matematikere har puslet sammen bibelen,. noen av de dyktigste, siden de klarer å lage en historie som passer sammen og ut av det.

Hvorfor nevnte Jesus 153 fisker, du vil finne mange søketreff på internett, som viser dette spesielle tallet, 1*1*1=1, 5*5*5= 125, 3*3*3 =27.

1+125+27=153. Tallene opphøyd i tre, i historien i Joh 21,11 så står det mye om tre ganger, den tredje gangen Jesus viste seg for disiplen, og tre har med fullkommenheten i spiritualitet å gjøre, the divine perfection.

Og 153 + 513 = 666

315 + 351 = 666

135 + 531 = 666

Så om det er en fantasibok som dumme mennesker har skrevet, ville antallet fisker vært kanskje 113 fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da så lite, sjekk dette da:

http://adorea-alva.blogspot.com/2007/03/153-fishes.html

Jeg kan si innledningsvis at hun her bloggeren har så mange emner rundt bibelens overnaturlige kraft at det som må bevises for å ikke tro er at matematikere har puslet sammen bibelen,. noen av de dyktigste, siden de klarer å lage en historie som passer sammen og ut av det.

Hvorfor nevnte Jesus 153 fisker, du vil finne mange søketreff på internett, som viser dette spesielle tallet, 1*1*1=1, 5*5*5= 125, 3*3*3 =27.

1+125+27=153. Tallene opphøyd i tre, i historien i Joh 21,11 så står det mye om tre ganger, den tredje gangen Jesus viste seg for disiplen, og tre har med fullkommenheten i spiritualitet å gjøre, the divine perfection.

Og 153 + 513 = 666

315 + 351 = 666

135 + 531 = 666

Så om det er en fantasibok som dumme mennesker har skrevet, ville antallet fisker vært kanskje 113 fisker.

Siden dere har så mange viktige tall å velge mellom, så er det VELDIG lett å lage en historie som passer.

I en bok som faktisk handler om Gud og mennesker, spiritualitet og perfeksjon, sånn generelt sett, så er det nesten ikke til å unngå at man finner slike tallmessige sammenhenger ganske tett.

Jeg ville ikke la meg forføre riktig så lett av slike tallsammenhenger, det er lett å demonstrere at man kan finne slike sammenhenger i en hvilken som helst tekst. Det behøver ikke være en gammel tekst, det behøver ikke engang være en bibeltekst. Det kan være en kokebok, eller "Artenes opprinnelse", for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
RPM skrev dette innlegget klokken 13:07 den 03.07. På dette tidspunkt hadde han 246 innlegg i henhold til profilen sin. La oss avsløre hvem RPM egentlig er:

Timen ganger dagen (som også er antallet bokstaver i RPMs brukernavn): 13 * 3 = 39

Minuttet ganger dagen: 7 * 3 = 21

Vi legger sammen: 39 + 21 = 60

Vi ganger dette med måneden: 60 * 7 = 420

Vi plusser dette med antallet innlegg RPM har skrevet: 420 + 246 = 666

Hm.. Tilfeldigheter?

Dette kan bare bety at RPM er Anti-Krist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...