Gjest Gjest_mie_* Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Jeg skal være barnepike for en dobermann som er snill som dagen er lang men den er fryktelig uoppdragen! Dvs hun klarer ikke å gå i bånd uten å dra eller bite i båndet sitt. Hun hopper og tuller absolutt hele tiden! Hun bruker vanelig halsbånd og et ganske kort bånd. Jeg er kjempegla i denne hunden og det er mest morro å passe henne men det er et slit å gå med henne! Er jo ikke "menneske" etter å ha gått med henne i en halvtime ! Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Det "værste" er at eierene mener hun er flinkere til å gå med meg enn med dem....hjelp!
Brunhilde Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Få eierne til å kjøpe sele til henne. Da får hun mindre mulighet til å dra. Ellers er det vel "bare" å øve, øve og øve...
Gjest Gjest! Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Hver gang hun drar, så stopper du opp og går andre veien. Når hun følger etter deg kan du snu og gå den tenkte veien. Fortsetter hun å dra så gjentar du samme prosedyre. Om og om igjen, til hun forstår at det ikke nytter å dra. Bare et lite tips, vet ikke om dette er forsøkt på hunden før da. Det pleier å hjelpe :-D
Gjest Gjest_mie_* Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har nevnt det men hun klarer å "rygge" seg ut av selen de har til henne. Jeg tror den er for stor. Jeg har faktisk lyst til å kjøpe en til henne selv men føler at jeg overstyrer dem litt da. Har sagt hva jeg mener i klartekst men de vil ikke bruke penger på det. Tror ikke jeg klarer å øve det av henne på de få dagene det gjelder. Håpet det fantes et realt "trylletrisk" jeg ikke har tenkt på selv Får vel bare bruke de få musklene jeg har da...
Gjest Gjest_mie_* Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Hver gang hun drar, så stopper du opp og går andre veien. Når hun følger etter deg kan du snu og gå den tenkte veien. Fortsetter hun å dra så gjentar du samme prosedyre. Om og om igjen, til hun forstår at det ikke nytter å dra. Bare et lite tips, vet ikke om dette er forsøkt på hunden før da. Det pleier å hjelpe :-D Takk! dette skal jeg teste ut!
Gjest Gjest_joho_* Skrevet 30. juni 2008 #7 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har nevnt det men hun klarer å "rygge" seg ut av selen de har til henne. Jeg tror den er for stor. Jeg har faktisk lyst til å kjøpe en til henne selv men føler at jeg overstyrer dem litt da. Har sagt hva jeg mener i klartekst men de vil ikke bruke penger på det. Tror ikke jeg klarer å øve det av henne på de få dagene det gjelder. Håpet det fantes et realt "trylletrisk" jeg ikke har tenkt på selv Får vel bare bruke de få musklene jeg har da... Mange har god nytte av snutebånd. Mange tror det er for å hindre hunden i å bite men det finnes noen som brukes til å styre hunden når man går tur.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #8 Skrevet 30. juni 2008 Sele hjelper ingeting på vår hund. Grime (snutebånd) derimot er helt avgjørende! Jeg hadde aldri klart å gå tur med vår labrador uten denne. Hodet vries litt til siden hvis han drar med grime, og derfor mister de kraften sin. Vår hund er også snill som dagen er lang og "verdens beste" men det er altså en ting vi ikke klarer, å det er å få han til å gå fint i bånd. Vi har øvd og øvd og øvd. Men iallefall, grime er det som gjør at også mor i huset tør å gå tur med voffemann.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 Jeg har også hørt at grime skal være effektivt, men har vært litt skeptisk da noen har sagt at dersom hunden er fast bestemt på å dra (les: ser en katt e.l.) så risikerer en at hunden knekker nakken med en slik på???? Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2008 #10 Skrevet 1. juli 2008 Jeg har også hørt at grime skal være effektivt, men har vært litt skeptisk da noen har sagt at dersom hunden er fast bestemt på å dra (les: ser en katt e.l.) så risikerer en at hunden knekker nakken med en slik på???? Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Det går ikke an. Den grimen vi har er iallefall meget elastisk og ikke stram.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå