Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #1 Skrevet 30. juni 2008 Ja, jeg hører selv hvor naiv jeg høres ut. Jeg VET jo at de kan være veldig kjipe, men sønnen min blir så veldig personlig. For eks: *du kommer aldri til å bli noe, du blir bare en jævla trygdemisbruker(er alenemor under utdanning) ble utrolig såra og lei meg av den kommentaren. Jobber og sliter rævva av meg, men det er det visst ingen som ser. Dette ble sagt under en diskusjon vi hadde ang røyking, som han nettopp har begynt med. Etterpå kom han og inndirekte ba om unnskyldning. Men likevel, er dette hverdgaskost for andre tenåringsforeldre? Jo, lista er lang, men kommer ikke på noe i øyeblikket.
Brunhilde Skrevet 30. juni 2008 #2 Skrevet 30. juni 2008 Ja - og nei. Jeg har aldri opplevd at min tenåring har sagt noe slikt til meg, men det er klart at det kan koke litt av og til. Vi foreldre er kanskje ikke alltid like heldige når vi sier ting til avkommet, vi heller, og når sønnen din ber om unnskyldning så forstår han at han har gått over streken, det skal du sette pris på!
Gjest *Mim* Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Tenåringer er utrolig flinke til å finne foreldrenes svakeste punkter... Akkurat de tingene jeg er misfornøyd med ved meg selv, får jeg kritikk for av tenåringen min. Men kommentaren fra sønnen din var stygg. Si klart fra at du ikke vil ha sånt! Det går an å være uenige uten å kalle hverandre stygge ting - og det må gå begge veier.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Ja - og nei. Jeg har aldri opplevd at min tenåring har sagt noe slikt til meg, men det er klart at det kan koke litt av og til. Vi foreldre er kanskje ikke alltid like heldige når vi sier ting til avkommet, vi heller, og når sønnen din ber om unnskyldning så forstår han at han har gått over streken, det skal du sette pris på! Ja, du har rett, får sette pris på at han faktisk ba om unnskyldning. Se det positive osv. Tenåringer er utrolig flinke til å finne foreldrenes svakeste punkter... Akkurat de tingene jeg er misfornøyd med ved meg selv, får jeg kritikk for av tenåringen min. Men kommentaren fra sønnen din var stygg. Si klart fra at du ikke vil ha sånt! Det går an å være uenige uten å kalle hverandre stygge ting - og det må gå begge veier. Ja, den var stygg! Rart det der at de finner våre svake punkter.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Min tennåring har aldri sagt noe så stygt til meg som det sønnen til ts sa. Min tennåring er jeg heldig med for han er ikke opptatt av festing og bråk. Han liker ikke denslags og rister på hodet av andre som oppfører seg dritt. Så alle tennåringer er ikke kjipe, men det er mer vanlig enn uvanlig at tennåringer kan være vanskelige.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 30. juni 2008 #6 Skrevet 30. juni 2008 Min tennåring har aldri sagt noe så stygt til meg som det sønnen til ts sa. Min tennåring er jeg heldig med for han er ikke opptatt av festing og bråk. Han liker ikke denslags og rister på hodet av andre som oppfører seg dritt. Så alle tennåringer er ikke kjipe, men det er mer vanlig enn uvanlig at tennåringer kan være vanskelige. Jeg er veldig heldig med mine sønner også .. selvom de tar seg en fest og drikker alkohol. De oppfører seg slett ikke dritt - men helt normalt ift alder. Jeg hadde blitt mer bekymret om de satt inne i helgene og ikke var på fest med venner.
Brunhilde Skrevet 30. juni 2008 #7 Skrevet 30. juni 2008 Jeg er veldig heldig med mine sønner også .. selvom de tar seg en fest og drikker alkohol. De oppfører seg slett ikke dritt - men helt normalt ift alder. Jeg hadde blitt mer bekymret om de satt inne i helgene og ikke var på fest med venner. Bra tilsvar - og helt enig med deg!
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #8 Skrevet 30. juni 2008 Jeg er veldig heldig med mine sønner også .. selvom de tar seg en fest og drikker alkohol. De oppfører seg slett ikke dritt - men helt normalt ift alder. Jeg hadde blitt mer bekymret om de satt inne i helgene og ikke var på fest med venner. Det var jeg som skrev at jeg er heldig med sønnen min bla fordi han ikke liker fest, fyll og bråk! Han sitter ikke hjemme i helgene men drar på kino med venner, sykler, drar på badestranda eller tøyenbadet, ute i parken og griller, kjøper kebab, øver med bandet, spiller spill mm. Men drikking holder han seg/de seg unna!
Gjest tasa Skrevet 30. juni 2008 #9 Skrevet 30. juni 2008 prøver å la være å kommentere innlegget til den barnslige kommentaren ovenfor her om hvorfor du ja... er vel bare misunnelig, eller "bedrevitende tenåring" jeg var litt slem mot moren min. desverre. hun og pappa ble skilt midt i tenårene mine også så jeg ble ikke noe bedre av den runn. røyket beynte jeg med, dop ogsp, men det vet un ikke tror jeg, og jeg har ordnet alt på egen hånd. gjør ingen av delene nå, og har en super kjæreste. alikevel ser jeg på naboen min. en tåpelig drittunge som oppfører seg som meg. men jeg tror hsn ender feil vei. jeg kom i hvertfall på riktig kjøl, men angrer ikke på valgene jeg har tatt sånn sett... vet du, jeg syntes du skal"gi faen" i sønnen din litt, ikke straffe han med å ikke gi lommepenger, men la han se hvor mye slit det er med jobb f eks. la han ta sine ting selv. ikke si "du får gjøre det selv". den blir de bare sure for. bare oppfør de sånn lat selv, "glemte det" og sløv, så finner han ut forskjellen på dere to, og hva du gjør.. det hadde fungert på meg. men det som IKKE fungerte, er kjefting. da bble jeg bare provosert, og likte å jøre det motsatte bare for å få dem sure... unnskld "G" bokstaven er vanskelig å trykke:P
tingeling Skrevet 30. juni 2008 #10 Skrevet 30. juni 2008 Jeg var nok en ganske kjip tenåring. Sa mange slemme ting mot særlig faren min (han kan fremdeles få meg mer forbannet enn noen annen). Problemet der var at han oppførte seg urimelig (syntes jeg) og når jeg sa fra på en ok måte så trakk han bare på skulderne. Mine tilsvar ble kraftigere ettersom jeg ikke fikk noen reaksjon. Mitt råd til TS er å fortelle sønnen din at han såret deg. Sett deg ned og fortell ham at du ble skikkelig lei deg. Selv om tenåringer er vrange og til tider rimelig uspiselige så har de ofte gangske mye samvittighet. tingeling
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #11 Skrevet 30. juni 2008 Det er kanskje naturlig at man sammenligner sine barns oppførsel som tenåring med den måten man selv oppførte seg i samme alder? Jeg gjør i hvertfall det, og ender opp med å tenke at utrolig mange tenåringer rett og slett er "snørrunger" som vet bedre men gir faen. Jeg hadde også humørsvingninger og kunne være rødglødende sint på foreldrene mine. Men jeg skjønte at til tross for at jeg var uenig i deres bestemmelser, så gjorde de det de trodde var best for meg. Jeg kalte aldri foreldrene mine noe stygt, og jeg respekterte dem selv om jeg ikke alltid likte dem. Det er normalt at tenåringer oppfører seg dårlig, men det er likevel ikke normalt at tenåringsforeldre skal godta dårlig oppførsel. Men det er nå bare min mening det.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #12 Skrevet 30. juni 2008 Jeg kan da godt være over 50 år for alt du vet, gjest! Til dere andre, takk for svar! Jeg hadde en nok så spesiell oppvekst, og selv om jeg syntes mine foreldre var idioter, så var jeg langt mer behersket enn min sønn. Derfor lurer jeg litt på hvordan det egentlig er. Men jeg tror nok han bærer nag til meg for alt som går på tverke i livet, og er bitter pga diverse omstendigheter. Bortsett fra det er han en fin gutt!! Gi litt faen i han ja, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Kan nok være en ide, selv om han for eks lar klærne ligge på golvet, og bare plukker opp noe brukt når han trenger noe. Ikke boxere da, det er han nøye på. Ja, jeg tror han skjønte at han gikk over streken med den kommentaren. Han har vært ganske hyggelig i kveld, for å si det sånn. Men jeg blir ikke overrasket om det kommer noe lignende fælt neste gang. Det er vel bare å holde ut, om noen år blir det vel hybelliv på han.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #13 Skrevet 30. juni 2008 Si at selvom du er "bare" en mamma så er du et menneske med følelser og at du blir lei deg av slike komentarer som han gir deg! Si at du prøver så godt du kan for at både du og han skal ha det bra!
eximus Skrevet 30. juni 2008 #14 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har opplevd ganske nøyaktig det du snakker om, selv om ikke barnas alder er den samme. Jeg tok fatt min tiåring og fikk således vite at det er ganske mye snakk om nettopp trygdesnyltere i Pondus ... Der henta han det
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #15 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har opplevd ganske nøyaktig det du snakker om, selv om ikke barnas alder er den samme. Jeg tok fatt min tiåring og fikk således vite at det er ganske mye snakk om nettopp trygdesnyltere i Pondus ... Der henta han det Ja, sånn kan det gå, gitt! Ikke godt å si om han har det fra Pondus, kan godt hende. Ellers er det store forskjeller på foreldrene til vennene hans, veldig mange av dem har mye penger og alt som det medfører av materielle goder. Og så er det sønnen min da...med den enslige mamma'n som "bare" studerer.
Helen Skrevet 30. juni 2008 #16 Skrevet 30. juni 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 30. juni 2008 #17 Skrevet 30. juni 2008 For eks: *du kommer aldri til å bli noe, du blir bare en jævla trygdemisbruker(er alenemor under utdanning) ble utrolig såra og lei meg av den kommentaren. Jobber og sliter rævva av meg, men det er det visst ingen som ser. Det er ikke greit det sønnen din sa til deg og jeg håper han har skjønt at det var sårende og urettferdig sagt til deg! Tennåring eller ikke, sånt skal ikke tolereres uansett om det er ditt tennåringsbarn som sier det eller ikke!
Gjest Screemy Skrevet 30. juni 2008 #18 Skrevet 30. juni 2008 Det han sa til deg var stygt, men han mente det nok ikke så ille! Han sa unnskyld for det han sa til deg og det må du ta til deg!Ikke bare si at "det er greit" men forklar hvorfor du ble lei deg og at du ble veldig såret- Hilsen mor til 17 åring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå