Gå til innhold

Om Gud hadde blitt bevist ville du da trodd på Gud

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Koala

Gud er jo bevist i massevis han, men det er jo nesten ingen som tror på ham likevel.

Åja, hvordan Gud er bevist ? Hvis ikke universet er bevis godt nok på at det finnes en gud, da lurer jeg på hva salgs bevis man forlanger. Selvsagt finnes det en gud, men vi trenger jo ikke ta bryderiet med å tro på ham likevel.

Ellers synes jeg egentlig det er mer overraskende at han gidder å tro på oss enn at vi gidder å tro på ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har det seg slik at Gud banker på enhver hjertedør, men håndtaket finnes bare på innsiden av denne døren, slik at han ikke kommer inn uten at den blir lukket opp fra innsiden.

Den som lukker opp, vil oppdage at han eksisterer.

Men han "eksisterer" da kun i ditt hode. For meg eksisterer det ingen gud, jeg har ikke behov for det heller. Men skulle det kunne bevises at det eksisterer en gud, kan jeg jo ikke blånekte for at han fins. Men ville ikke tilbedt denne guden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Gud er jo bevist i massevis han, men det er jo nesten ingen som tror på ham likevel.

Det kommer vel av på i hvilket land man er. I Portogal tror fleste parten på Gud

i danmark tror minsteparten på Gid

Om vi tar verden så er det flere som tror på Gud en som ikke tror på Gud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, hvordan Gud er bevist ? Hvis ikke universet er bevis godt nok på at det finnes en gud, da lurer jeg på hva salgs bevis man forlanger. Selvsagt finnes det en gud, men vi trenger jo ikke ta bryderiet med å tro på ham likevel.

Ellers synes jeg egentlig det er mer overraskende at han gidder å tro på oss enn at vi gidder å tro på ham...

Hva slags bevis skulle universet være for at det finnes en gud? Og hva slags bryderi med å tro er det du snakker om? Enten tror man eller så tror man ikke. Det er da ikke snakk om å ikke gidde å tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koala
Hva slags bevis skulle universet være for at det finnes en gud? Og hva slags bryderi med å tro er det du snakker om? Enten tror man eller så tror man ikke. Det er da ikke snakk om å ikke gidde å tro!

Vel, ettersom vi ikke vet så må vi vel nøye oss med å tro. Det ene eller det andre.

For meg er eksistensen av et univers et ganske godt bevis på at det godt kan finnes noen eller noe som styrer eller har planlagt alt sammen. Jeg synes det er en bedre forklaring enn at universet har blitt skapt ved en tilfeldighet. Det betyr ikke at jeg godtar kirkens forklaring på alt eller at jeg tviler på Darwinismen. Tvert imot.

Det er helt greit å mene at dette er ting man ikke kan bevise, men tråden forutsatte nå en gang at Gud lot seg bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han "eksisterer" da kun i ditt hode. For meg eksisterer det ingen gud, jeg har ikke behov for det heller. Men skulle det kunne bevises at det eksisterer en gud, kan jeg jo ikke blånekte for at han fins. Men ville ikke tilbedt denne guden uansett.

Hvis Gud eksisterer bare i mitt hode, da er det virkelig et mirakel hva mitt hode klarer å prestere helt konkret.

Men du forstår, Gud er mye større enn bare å eksistere i mitt hode.

Han står bak skapelsen av alle hoder.

Og alle hoder som fungerer normalt, burde ha øyne, ører, nese og andre sanser som forteller dem at alt liv på denne jord ikke kan ha oppstått av tilfeldigheter.

I naturen ser vi at det som dør hen om høsten, det våkner til nytt liv om våren.

Slik er det også med oss mennesker. Vi må bli født på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis Gud eksisterer bare i mitt hode, da er det virkelig et mirakel hva mitt hode klarer å prestere helt konkret.

Og alle hoder som fungerer normalt, burde ha øyne, ører, nese og andre sanser som forteller dem at alt liv på denne jord ikke kan ha oppstått av tilfeldigheter.

I naturen ser vi at det som dør hen om høsten, det våkner til nytt liv om våren.

Ja, det er faktisk ganske mye et menneskehode klarer å prestere uten hjelp fra noen gud ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er faktisk ganske mye et menneskehode klarer å prestere uten hjelp fra noen gud ;)

Men dette er bare din tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si hypotetisk at forskerene hadde greid og bevise at Gud eksisterte

da blir spørsmålet ville du da trodd på Gud eller fremdels avvist Gud som ikke eksisterende ?

og jeg vil være takknemelig om dere bare kan svare på det jeg spør

Innledningsvis må jeg si at jeg tror ikke Guds eksistens kan hverken bevises eller motbevises. Jeg kan ikke se for meg noe som skulle kunne fungere som objektivt bevis hverken for eller mot. Det forblir et trosspørsmål. Jeg tror at Gud ikke eksisterer, og ingen av de tingene som i tidligere tider er tillagt guddommelig inngripen, er noe annet enn funksjoner av rene naturlover.

Dersom Gud faktisk eksisterte, og hans eksistens kunne bevises, så måtte man bare godta det. Men jeg ville ikke tilbe, dersom det skulle vise seg at det man fører bevis for, er Gud, Jahve, Allah eller noe lignende. Jeg liker dem ikke.

Det kommer ikke noe brennoffer fra denne kanten.

Jeg kommer ikke til å ofre noen sønn.

Jeg underkaster meg ikke noen Gud som forlanger slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er bare din tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ex-jv
Det får vi tro. Men jeg har jobbet i psyiatrien og er ikke uten videre så imponert av skjeggete karer som forkynner at de er "Herren, din Gud."

"Ja, det sier de alle sammen", er mitt standardsvar da.

Nå snakker vi om absolutt ugjendrivelig bevis som selv skeptikeren meg kan godta. Jeg lar meg ikke imponere sånn helt uten videre av skjeggete karer som er ute etter å forkynne - spørsmålet er hvordan de svarer på "ja det sier de alle sammen". Jeg har kjent og sett noen tryllekunstnere oppi gjennom årene for ikke å si ganske mange wannebees også.

Det skal litt mere til enn et par poff, skjegg og kjortel her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er bare din tro....

Der tar du helt feil.

Dette er noe jeg har opplevd helt konkret.

Og dette er det over 600 millioner i verden som har opplevd, og titusenvis som opplever hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der tar du helt feil.

Og dette er det over 600 millioner i verden som har opplevd, og titusenvis som opplever hver eneste dag.

Hvis det var sant, skulle det ikke være nødvendig med så mange løgner og så mye indoktrinering for å opprettholde illusjonen og forestillingen om en gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Der tar du helt feil.

Det går ikke an å oppleve det sånn helt konkret. Gud er et konsept, du tror eller ikke tror, ferdig med det. Selv må jeg bli rimelig hjernevaska for å klare å tro på det, og det er det jeg tror er tilfelle med de 600 millionene du nevner. Det er ganske respektløst av meg og si det, men det er min tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
Der tar du helt feil.

Gi oss noe beviser på at det er ekte og ikke bare en tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjestings

"Is God willing to prevent evil, but not able?

The he is not omnipotent.

Is he able, but not willing?

The he is malevolent.

Is he both able, and willing?

Then whence cometh evil?

Is he neither able nor willing?

Then why call him God?"

Hva med alle de andre som VET at deres religion er riktig? Ikke nødvendigvis utenfor kristendommen en gang, det er nok av dere innenfor som krangler om hva som er rett og galt og hva som er ekte tro.

Å tro er en ting, det er riktig for svært mange, men å forveksle tro med viten er en grov feil uansett hva man holder på med.

Nå har jeg veldig lyst til å begynne på en lang remse om hva jeg måtte mene om litt av hvert; hvis Gud finnes hvorfor er det egentlig så viktig for at han vi tror på han, og hvorfor vil han straffe oss hvis vi ikke gjør det? Hvis han ER allmektig, hvorfor skal vi elske han? Han må da ha bedre for seg. Og hvorfor er det en han?

Men det var jo fullstendig OT så det skal jeg la være ;)

For å svare på hovedspørsmålet;

Hvis Gud finnes å blir jeg nødt til å "tro" på han. Men jeg vil uansett ikke gi meg til han uten en mengde svar. Det er mange svar jeg rett og slett ikke godtar. Jeg mener, hvis det viser seg at vi blir besøkt av romvesen så kommer jeg ikke automatisk til å tro på alle som sier de har blitt bortført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var sant, skulle det ikke være nødvendig med så mange løgner og så mye indoktrinering for å opprettholde illusjonen og forestillingen om en gud.

Det er ikke vår skyld at de totalt uvitende kaller det for løgn, det de ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vår skyld at de totalt uvitende kaller det for løgn, det de ikke forstår.

Påstander som er gale og som det ikke kan føres bevis eller belegg for, må man ha lov til å kalle løgner. Når man prøver å presse dem på folk som ikke vil ha dem, så må det kunne kalles indoktrinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var skikkelig billig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...