Gå til innhold

Din beste vaffel-oppskrift

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tutti_*
Skrevet

Med 3 unger i hus blir det stadig spørsmål etter vafler. Men jeg trenger en skikkelig oppskrift på myke og gode vafler. Kan noen hjelpe?? Jeg trenger nøyaktige mål, ikke slumping...

Barna venter og venter på vafler her i huset.....utrolig takknemlig for hjelp her!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns posen til Toro er flott jeg, bare erstatt litt vann med rømme/fløte eller det du føler for. :) Det er gode vafler!

Gjest Fisk73
Skrevet
Med 3 unger i hus blir det stadig spørsmål etter vafler. Men jeg trenger en skikkelig oppskrift på myke og gode vafler. Kan noen hjelpe?? Jeg trenger nøyaktige mål, ikke slumping...

Barna venter og venter på vafler her i huset.....utrolig takknemlig for hjelp her!! :)

Jeg laget disse her om dagen som ble veldig gode :)

Denne er også god :)

Skrevet (endret)

Disse er en slager hos oss. De er kjempegode, og ikke usunne. Så disse sender jeg med pjokken som matpakke på skolen enkelte ganger. :)

3 DL Lettkokte havregryn

7 1/2 dL LETT eller skummet melk.

3 Dl Kesam. 1% eller 8%

3 Store egg

1 1/2 ts vaniljesukker

1 1/2 ts bakepulver

1/2 ts salt

4 1/2 Dl speltmel, eller hvetemel ( Jeg har alltid brukt hv.mel)

2. 75 Dl sammalt hvete, grov

Lag den i mikseren, Ha alt oppi etter rekkefølgen på oppskriften.

Røra virker tynn når den er ferdig, men må svelle i kjøleskapet i ca 45 min.

Lurt å smøre vaffeljernet ettersom det ikke er noe smør i røra. :)

Lykke til

Edit: La til at jeg ikke har prøvd med spelt i denne røra. :)

Endret av Maye
Skrevet

Min favoritt (gir 7-8 plater). Sprø og gode vafler. :)

3 ½ dl hvetemel

½ ts salt

2 ½ dl rømme

2 ½ dl vann

litt sukker (til de er så søte som du ønsker, evt sløyf det helt)

Alt piskes sammen. La det svelle 30 minutter før steking.

Skrevet

Min oppskrift:

4 egg

1/2 dl sukker

50 g smelta smør

1 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

1 l melk, blanding av søt og sur, eller bare søt

hvetemel til passe røre

Disse er kjempegode!

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk alle sammen for varierte og supre oppskrifter!!

Ungene mine og jeg sitter her stappmette og kjempefornøyde etter å ha spist en haug med vafler med blåbærsyltetøy på!! Nam-nam! :jepp:

Valgte å bruke kallamilla sin oppskrift i dag, den var helt super!! (Tenkte jeg skulle prøve å telle hvor mange plater det ble, men ungene spiste dem opp etterhvert... :fnise: )

Men de andre oppskriftene tar jeg vare på og prøver etter hvert. Det blir spennende å prøve de litt sunne variantene også. Tusen takk - ha en flott dag! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Her er oppskriften jeg bruker;

5 dl hvetemel

6 dl H-melk

2 egg

1,5 dl sukker

1 ts vaniljesukker

50-100 g smør(meierismør)

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Skal det være vafler så skal det være skikkelige vafter .. nytter ikke med noe havregryn og spelt da :ler:

Idag finner du oppskrift på verdens beste vafler i Dagbladet:

2 egg

1 dl sukker

2 dl skummet kulturmelk

1,5 dl søtmelk

1 dl vann

350 g hvetemel

1 ts bakepulver

0,5 ts natron

1 ts vaniljesukker

0,5 ts kardemomme

125 g smeltet smør

Kilde: Sjømannskirken i København

Gjest Eurydike
Skrevet
Skal det være vafler så skal det være skikkelige vafter .. nytter ikke med noe havregryn og spelt da :ler:

Har du prøvd? ;)

Havregryn er jo ikke bare sunt, men også veldig godt, og gir en fantastisk smak til vafler (som til så mye annet). Nystekte havrevafler med meierismør og brunost... :hjerter_rundt:

Nå er ikke jeg heller tilhenger av bakverk der man forsøker å bytte ut alt sukker, fett og hvitt mel med mer eller mindre vellykkede sunnere erstatninger (særlig ikke hvis erstatningene innebærer feks ting som kunstig søtstoff), men akkurat havre og for den saks skyld spelt i vafler er noe man ikke skal avvise så raskt - for det er supergodt!

Skrevet
Har du prøvd? ;)

Havregryn er jo ikke bare sunt, men også veldig godt, og gir en fantastisk smak til vafler (som til så mye annet). Nystekte havrevafler med meierismør og brunost... :hjerter_rundt:

Nå er ikke jeg heller tilhenger av bakverk der man forsøker å bytte ut alt sukker, fett og hvitt mel med mer eller mindre vellykkede sunnere erstatninger (særlig ikke hvis erstatningene innebærer feks ting som kunstig søtstoff), men akkurat havre og for den saks skyld spelt i vafler er noe man ikke skal avvise så raskt - for det er supergodt!

ENIG!! :)

:sikle::sikle::sikle::sikle::sikle:

Gjest New Dawn
Skrevet
Har du prøvd? ;)

Ja, jeg har lagd vafler med speltmel og det var ikke vellykket i det hele tatt. De ble tunge og kompakte og smakte rett og slett ikke vafler.

Det kan nok være bedre med havregryn .. men her i huset har vi vafler veldig sjeldent så da vil vi ha de gode gammeldagse vaflene som min mor lagde :)

• 3 måneder senere...
Skrevet
Min favoritt (gir 7-8 plater). Sprø og gode vafler. :)

3 ½ dl hvetemel

½ ts salt

2 ½ dl rømme

2 ½ dl vann

litt sukker (til de er så søte som du ønsker, evt sløyf det helt)

Alt piskes sammen. La det svelle 30 minutter før steking.

Skal det ikke egg i her? :)

Skrevet

Nei, men det er jo ingenting i veien for å bruke det hvis du vil. :)

Skrevet

Nei, men det er jo ingenting i veien for å bruke det hvis du vil. :)

Det er ikke så uvanlig at rømmevafler ikke inneholder egg. Jeg har en oppskrift som er prikk lik Arkanas, bortsett fra at man bruker skummet melk i stedet for vann. Jeg anbefaler å ikke bruke egg i rømmevafler, da det fører til at de blir mye sprøere. :)

Skrevet

Da tester jeg den. Det kan forklare hvorfor jeg har hatt rømme i vafler veldig mange ganger før, uten at de blir sprø og at rømmesmaken blir særlig tydelig. Også slipper jeg å kjøpe egg ;)

Takk for svar, dere :)

• 11 måneder senere...
Gjest Mine myke vafler =)
Skrevet

Hei :gjeiper: Jeg bruker og steke vafler når vi har gjester her i huset :) de synes de er de beste i hele verden. her er oppskriten:

først ta en pakke med melk (ekstra lett)

så tar du sukker i. (ca 0,5-1 kopp)

Så tar du mel passe med mel Ikke så mye som det skal være.

så tar du 3 dl med flytende margarin.

Så 2 ts med vanilje sukker (eller 3)

Og 2 ts med bakepulver.

Og så tar du mel til røren er sånn du vil ha den.

det var oppskriften (du kan også ha litt havregryn i den)

De blir myke og de smaker veldig godt :P håper dere liker dem :-)

Gjest Golden Girl
Skrevet

Disse syns jeg blir helt perfekte: tykke og litt sprø, men myke inni.. Nam! :sikle:

3 egg

2 små kopper sukker

125 g margarin

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

1/2 boks rømme

1 1/4 l hvetemel

1 l melk

---

Egg og sukker piskes til eggedosis.

Smelt margarin.

Bland det tørre og det våte vekselvis i røren.

La røren svelle litt på benken.

Stekes gyldne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...