Gjest Change Skrevet 23. mai 2003 #1 Del Skrevet 23. mai 2003 Hjelp! Nå har jeg gått hen og kjøpt en stor og fersk gourmetkylling.....også jeg som aldri har tilberedt hel kylling før!! Så hva gjør jeg? Noen som har tips? Change :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
floyel Skrevet 23. mai 2003 #2 Del Skrevet 23. mai 2003 Jeg synes en god måte å tilberede kylling på, er å skjære av lårene og brystene (med skinn!), beine ut lårene, og så bruke skroget til å koke kraft på. Du kan selvfølgelig steke kyllingen hel også, men synes det er mer mas når man skal skjære den opp. Dessuten går du glipp av den gode krafta du kan koke på skroget - som er halve moroa. En lettvint variant er å fylle lommene mellom skinn og bryst og skinn og lår, samt hullene etter lårbeina med hakket hvitløk og persille. (Bruk helt fersk hvitløk, eller la hvitløksbåtene koke opp og koke i 30 sek før du bruker dem, så blir det ikke så sterkt). Dryss på salt og pepper, samt litt friskpresset sitron, og ha i ildfast form. Stekes i ca 30 minutter ved 225 grader. Server med sitronbåter Du kan også fylle med en blanding av maskarponeost, rosmarin, sitron, salt og pepper og ørlite hvitløk, brune bitene raskt i jernpanne og sette hele panna inn i ovnen. Etter en halvtime er bitene stekt, og maskarponefyllet har dannet en tykk, kremaktig aldeles nydelig saus. En avansert metode - som gir nydelig mørt kjøtt og som fremhever den gode smaken på virkelig god kylling, er å fylle lommene med en blanding av hakkede friske urter. (Estragon og basilikum og persille er min favorittblanding). Gni skinnet inn med salt og pepper og pensle bitene med god olivenolje. Pakk dem tett i plastfolie, deretter tett i aluminiumsfolie. Varm opp vann i en gryte til 65-70-grader og la bitene trekke der i 1 1/2 time (pass på at temperaturen holder seg på 65-70 grader. Bruk steketermometer). Ta deretter ut bitene og brun dem lynraskt på glohet stekepanne. Nyyydelig. Kyllingen blir kokt i sin egen kraft.. Kyllingkraft lager du ved å koke skroget med vann, løk, gulrøtter og selleri (stang eller rot - fritt valg), samt laubær, noen pepperkorn, litt persille og timian i 4-6 timer). La krafta kjøle seg ned, ta av det øverste fettlaget, og bruk krafta som base i sauser (eller server den som saus som den er - bare kok litt inn). Evt kjøtt som sitter igjen på skroget kan pilles av og brukes i restesuppe, salater o.s.v. mvh Fløyel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå