Triine Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Katten min var gravid, og babyene hennes var døde inni magen. Hun klarte ikke å føde noe annet enn morkakene sine, tror vi. Det kan være det var en kattunge (veldig liten, og bare en liten klump.. :/ ), men den spiste hun med en gang. Vi tok henne til dyrlegen, og de måtte operere dem ut, og for å unngå en slik situasjon igjen, steriliserte vi henne Operasjonen gikk fint, men etter denne operasjonen er hun blitt helt rar. Helt gal. Når hun vil inn, kaster hun seg opp på vinduet, og står på den lille kanten utenfor, og skriker inn. Når hun går bortover inne, mjauer hun for hvert skritt. Hun er blitt ustabil, og kan plutselig angripe oss :gjeiper: Blikket hennes er som en kattunges. Noen netter står hun å mjauer ute, slik at ikke vi får sove. HELE natten!! Hun er en omplasseringskatt, som vi hentet fra kattebeskyttelsen for ca 3 år siden. Nå er hun 4 år. Det vi lurer på, er om hun på en eller annen måte har fått en liten hjerneskade. Ikke en stor en, men en liten en. Kanskje hun lå litt for lenge i narkose? Ihvertfall, hun er veldig søt, og alt. Men begynner å bli irriterende for naboer osv. Hehehe! men hva kan det være ?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 Hørtes merkelig ut. Men lar du katten din være ute alene om natten?
Gjest Lamia Lenis Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 (endret) ... Endret 18. oktober 2009 av Lamia Lenis
Triine Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2008 Hørtes merkelig ut. Men lar du katten din være ute alene om natten? ~ Ja, hun er ute om natten, siden hun er utekatt. Men tror ikke dette har noe å si.. Merkelig ja. Jeg ville tatt den med til dyrlegen for en sjekk. Vet ikke om det er nødvendig, men hun er jo frisk utenom litt sær :-P Hun spiser og alt, og leker og sånn, så syk er hun ikke. Kanskje litt i hodet da..
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #5 Skrevet 30. juni 2008 Hørtes merkelig ut. Men lar du katten din være ute alene om natten? ~ Ja, hun er ute om natten, siden hun er utekatt. Men tror ikke dette har noe å si.. Våre katter er også utekatter, men inne om natten. Vil ikke at de skal forstyrre noboene, dessuten liker jeg ikke at de går på måfå rundt om kring i timesvis. Kan bli påkjørt. Men du bor kanskje på landet? Da har du sikkert anledning å ha kattene ute om natten på sommerstid.
Triine Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2008 Våre katter er også utekatter, men inne om natten. Vil ikke at de skal forstyrre noboene, dessuten liker jeg ikke at de går på måfå rundt om kring i timesvis. Kan bli påkjørt. Men du bor kanskje på landet? Da har du sikkert anledning å ha kattene ute om natten på sommerstid. Bor ikke på landet, men rett over veien her ( trang liten vei, uten mange biler ) er det en skog. Men hun kan ikke være inne uansett, og hun liker å være ute de fleste nettene.
Gjest ønskebarn Skrevet 30. juni 2008 #7 Skrevet 30. juni 2008 høres kanskje ut som hun muligens har fått litt hormonforstyrrelse..det fikk vår etter at vi steriliserte henne. fikk senere høre at dyrlegene kan fikse dette med en hormonkur!
eximus Skrevet 30. juni 2008 #8 Skrevet 30. juni 2008 Den eldste katten vår var to år da hun ble sterilisert. Hun endret også atferd og ble fjern, uinteressert, litt lat og litt uforutsigbar. Den yngste vår var bare seks mnd da hun ble sterilisert, og har behold sitt gode (og barnslige) lynne. Jeg har mange ganger spurt meg selv om det er så "enkelt" å bare sterilisere kattene våre. Hva gjør vi egentlig med dem? De fleste dyrleger fjerne livmor og eggstokker, alt med andre ord, og det må da være en stor belastning for katten?
Gjest Forskjell på menneske rog dyr i Skrevet 30. juni 2008 #9 Skrevet 30. juni 2008 Når mennesker får fjernet eggstokker og eller livmor kommer man i overgangsalderen og skal/bør settes på østrogentilskudd. Det virker vel ikke SÅ merklig å tro at det er noe slikt med katter (og andre dyr) også?
eximus Skrevet 2. juli 2008 #10 Skrevet 2. juli 2008 Nei det er vel ikke så rart. Men hvor er dyrevernerne nå da?
NovaFlare Skrevet 2. juli 2008 #11 Skrevet 2. juli 2008 Jeg har mange ganger spurt meg selv om det er så "enkelt" å bare sterilisere kattene våre. Hva gjør vi egentlig med dem? De fleste dyrleger fjerne livmor og eggstokker, alt med andre ord, og det må da være en stor belastning for katten? Javisst er det det, der og da. Men alternativet da er jo å avlive alle katter i Norge og forby å ha dem her. Det er mye bedre å la de gjennomgå sterilisering enn at det blir født millioner med kattunger som sulter i hjel, fryser ihjel, sloss seg ihjel, innavl osv...
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2008 #12 Skrevet 3. juli 2008 Jeg har mange ganger spurt meg selv om det er så "enkelt" å bare sterilisere kattene våre. Hva gjør vi egentlig med dem? De fleste dyrleger fjerne livmor og eggstokker, alt med andre ord, og det må da være en stor belastning for katten? Ehh, tror du katten går og savner et indre organ den tidlgiere har hatt? Mange får fjernet indre organer (feks donerer en nyre el), men man har jo ingen nervebaner el, så man merker ikke at man ikke har organet. Tvert imot får veldig mange katter problemer med forplantningsorganene etterhvert hvis de ikke kastreres. Det tar tid før alle hormonene er ute av kroppen. I en overgangsfase kan katten merke denne overgangen. Det beste er faktisk å kastrere katten før den i det hele tatt har begynt produksjonen av hormoner. Undersøkelser viser også at sjansen for pattekreft reduseres betydelig.
eximus Skrevet 15. juli 2008 #13 Skrevet 15. juli 2008 Ehh, tror du katten går og savner et indre organ den tidlgiere har hatt? Mange får fjernet indre organer (feks donerer en nyre el), men man har jo ingen nervebaner el, så man merker ikke at man ikke har organet. Tvert imot får veldig mange katter problemer med forplantningsorganene etterhvert hvis de ikke kastreres. Det tar tid før alle hormonene er ute av kroppen. I en overgangsfase kan katten merke denne overgangen. Det beste er faktisk å kastrere katten før den i det hele tatt har begynt produksjonen av hormoner. Undersøkelser viser også at sjansen for pattekreft reduseres betydelig. Ehh, tror du seriøst at jeg går rundt og tror at katten savner ett indre organ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå